گردشگری و توریسم

مردم سیستان را با گردشگری اسطوره می شناسند

به گزارش ایرنا مجتبی میرحسینی روز یکشنبه در دومین همایش ملی اسطوره با حضور اندیشمندان و فرهیختگان در تالار آیت الله هاشمی رفسنجانی دانشگاه زابل افزود: همایش ملی اسطوره برای دومین سال متوالی با پرداخت علمی به موضوع اسطوره و حماسه برگزار شده است.
وی اظهارداشت: اسطوره شناسنامه و هویت هر سرزمین در ادوار مختلف است به طوری که اسطوره نماد فرماندهی لشکر عقل در مقابل لشکر شر و نادانی است.
معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اسطوره را زبان مشترک کره زمین عنوان کرد و گفت: منطقه سیستان امروز بیش از گذشته نیازمند رستم است.
وی با بیان اینکه براساس مطالعه دقیق در تاریخ و فرهنگ ایران، مردمان این سامان تمایل به اسطوره و نماد سازی دارند تصریح کرد: پیچیده ترین صنعت، صنعت گردشگری است و گره زدن این صنعت با اسطوره کار دشواری است در حالی که شخصیت های اسطوره ای همانند مسافرانی برای ورود به تاریخ و فرهنگ ایران هستند.
میرحسینی تاکید کرد: امروز باید هر کدام از سیستانی ها قامت رستم را برای ساختن و توسعه پایدار منطقه بر تن کنند.
امام جمعه زابل نیز در سخنانی استمرار این همایش را خواستار شد و گفت: میراث فرهنگی منطقه سیستان به راحتی به دست نیامده است که نسبت به آن بی تفاوت باشیم.
حجت الاسلام علی اکبر کیخا منطقه سیستان را عسلویه فرهنگی کشور دانست و تصریح کرد: حدود 6 هزار محوطه باستانی در شمال سیستان وبلوچستان قرار دارد که اگر این ظرفیت در دیگر نقاط کشور وجود داشت تمام جهان آن را می شناختند.
وی با ابراز گلایه از مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان برای حضور نیافتن در همایش ملی اسطوره اظهار داشت: اگر شخصیتی در مسئولیت خود کوتاهی کند بدلیل اینکه منافع نظام و سیستان مطرح است از او انتقاد می شود.
امام جمعه زابل بیان کرد: در معرفی و نشان دادن استعدادها و ظرفیت های منطقه سیستان و انجام کار رسانه ای در این زمینه ضعیف هستیم.
دومین همایش ملی اسطوره در سیستان با حضور شماری از فردوسی شناسان و شاهنامه پژوهان برجسته ایران از جمله دکتر محمدرضا راشد محصل، دکتر محمدمهدی ناصح، دکتر حیدرعلی دهمرده، دکتر محمود حسن آبادی و دکتر فرزاد قائمی، از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان، دانشگاه و فرمانداری ویژه شهرستان زابل، انجمن شاهنامه پژوهی و نقالی نیاتک و سمن دوستداران شهر باد و آفتاب بمدت یک روز در تالار آیت الله هاشمی رفسنجانی دانشگاه زابل در دو نوبت صبح و عصر در حال برگزاری است.
7317 **6081

انتهای پیام /*


فرهنگی


همایش ملی


اسطوره


سیستان