اماکن دیدنی ایران

خروج غیرمجاز چند میلیارد تومانی اثرهای باستانی از بابل


چارتر

سرپرست تیم کاوش باستان‌شناسی تپه تاریخی بزرودپی بابل گفت: حفاری های غیرمجاز در منطقه شهنه پشت( هفت تپه) داغی به ارزش تاریخ این سرزمین بر دل ما نهاده و بررسی ها حاکی از آن است که چندین میلیارد تومان منابع تاریخی از این منطقه خارج شده است.

ایسنا: حسن فاضلی‌نشلی در همایش “بابل در پس کرانه های تاریخ” که در بنیاد علمی‌حریری این شهرستان برگزار شد، با بیان اینکه تاریخ بابل حداقل به ۵۰۰۰ سال پیش بر می‌گردد، اظهار کرد: این تاریخ به دوران مدنیت و مفرغ شهرت دارد.

وی با اشاره به اینکه با شروع کاوش در تپه‌های باستانی بابل با مسائل دردناکی مواجه شدیم، تصریح کرد: قبرستانی در اینجا وجود دارد که از لحاظ تاریخی بسیار غنی بوده و طی کاوش هایمان به دستاوردهای حیرت‌انگیزی در این منطقه رسیده ایم.

فاضلی گفت: کشف اشیای مفرغی، شمشیرهای مربوط به هزاره قبل میلاد و آثار تاریخی که نشان از تمدن دیرینه در این منطقه می دهند حاصل کاوش های ما در این محوطه بوده است.

سرپرست تیم کاوش باستان‌شناسی تپه‌تاریخی بزرودپی بابل با بیان اینکه این شهرستان با وجود تاریخ کهنی که دارد فاقد نقشه باستان‌شناسی است، افزود: نقشه‌باستان‌شناسی در شناسایی و نگهداری آثار تاریخی حائز اهمیت است.

وی یادآور شد: امروز در ایران ۱۳۰ پایگاه باستان‌شناسی داریم و به دنبال این هستیم که در بابل نیز در محوطه بزرودپی بندپی‌غربی بابل، پایگاه باستان‌شناسی ایجاد کنیم.