گردشگری و توریسم

22 اثر طبیعی در کشور ثبت ملی می شوند

به گزارش روز شنبه ایرنا از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در کمیته ثبت و حریم میراث طبیعی، 33 پرونده آثار طبیعی از استان‌های کرمانشاه، کردستان، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، مرکزی و کرمان مطرح شد که از این تعداد 22 اثر با تایید کارشناسان واجد ارزش ثبت شناخته شد.
مصطفی پورعلی سرپرست دفتر ثبت آثار تاریخی با اعلام این مطلب گفت: مجموعه درختان کهنسال چنار حوضه لاره نوسود و درخت چنار کهنسال شالان از استان کرمانشاه در فهرست میراث طبیعی ملی کشور ثبت شد.
وی به ثبت پنج پرونده از استان کردستان نیز اشاره کرد و افزود: درخت بنه کهنسال (قسقه وان)، درخت بلوط کهنسال باشماق، درخت بنه کهنسال (قسقه وان) پیچون دره خوش نظر، درخت گردو کهنسال (وزی خواچکه) بیساران و درخت گردو کهنسال (وزی حیاته) بیساران از استان کردستان واجد ارزش ثبت شناخته شد.
پورعلی درخت کهنسال سدر مقدس دهدشت، چشمه بلقیس چرام، غار ده شیخ پاتاوه را نیز از جمله پرونده های کهگیلویه و بویراحمد دانست که با تایید کارشناسان در فهرست میراث طبیعی کشور قرار گرفت.
سرپرست دفتر ثبت آثار تاریخی همچنین به ثبت چهار پرونده از خراسان جنوبی اشاره کرد و ادامه داد: بیابان حلوان طبس، سرو کهنسال تیغاب آرین شهر، درخت بنه کهنسال پروینج آرین شهر، جنگل بنه استند نهبندان نیز از جمله آثار طبیعی کشور محسوب می شوند که واجد ارزش ثبت شناخته شدند.
پورعلی گفت: درخت چنار کهنسال زر و درخت چنار کهنسال راونج (دلیجان)، درخت چنار کهنسال امامزاده نیوشت (ساوه) و درخت شاه چنار کهنسال الویر (زرندیه) از استان مرکزی و درختان چنارخانه باغ صنعتی، درختان کهنسال زیتون چهار فرسخ، دره راگه و درخت بنه کهنسال اودرج از جمله مواریث طبیعی استان کرمان به شمار می روند که در فهرست میراث طبیعی کشور به ثبت رسیدند.
به گزارش ایرنا، هرگونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی منجر به تخریب یا تغییر هویت آثار ثبت ملی برابر مواد 558 تا 569 از کتاب پنجم قانون مجازات های اسلامی، تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده جرم محسوب شده و مرتکب، مشمول مجازات‌های قانونی خواهد شد.
همچنین بر اساس قوانین مرتبط با ثبت، هر گونه اقدام حفاظتی و مرمتی در آثار ثبتی با تأیید و نظارت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری امکان پذیرخواهد بود.
به گزارش ایرنا، کشور ایران از دیرباز به عنوان یکی از کشورهای شاخص و برجسته از نظر آثار طبیعی و اکوسیستم‌های منحصر به فرد با قدمت تاریخی و زمین‌شناسی در سطح جهانی شناخته می‌شود.
بر اساس طبقه‌بندیIUCN اکوسیستم‌های معرف میراث طبیعی کشور شناسایی و در فهرست «آثار طبیعی ملی» قرار می‌گیرد و براساس طرح مدیریت حفاظتی، پایش و حفاظت می‌شود. تاکنون ٣٧ اثر طبیعی ملی با مساحت ٤٠ هزار و ٩٣٨ هکتار توسط سازمان حفاظت محیط زیست در سطح کشور شناسایی و ثبت شده است. از سوی دیگر میراث طبیعی ملی ایران توسط سازمان میراث فرهنگی نیز شناسایی، معرفی و ثبت می‌شوند که شامل اکوسیستم‌ها و مناطق جغرافیایی طبیعی کشور است که به دلیل دارا بودن شرایط فیزیکی و زیست‌شناسی، مناظر بدیع جغرافیایی، محوطه‌های طبیعی- تاریخی، پدیده‌ها و نمونه‌های ارزشمند گیاهی، جانوری و زیستگاه‌های آنها تحت حفاظت و بهره‌برداری پایدار قرار می‌گیرد. بر این اساس سازمان میراث فرهنگی نیز تاکنون حدود ٤٠٠ میراث طبیعی را در کشور شناسایی و به ثبت ملی رسانده است.
فراهنگ**3377**3009

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


ثبت اثر