اماکن دیدنی ایران

ظریف در مراسم جشن جهانی نوروز مطرح کرد: در دنیا با مشکل فهم مواجهیم/نوروز زمان کنار رفتن کینه‌ها است


چارتر

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ما امروز در دنیا با مشکل فهم و شناخت مواجه هستیم. کشورهای میراث‌دار نوروز، نباید بین خود جنگ داشته باشند؛ بنابراین نباید جنگی بین هند و پاکستان وجود داشته باشد.

مهر: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در مراسم جشن جهانی نوروز که هم‌اکنون در سالن همایش‌های برج میلاد در حال برگزاری است، اظهار داشت: بیایید پیمان ببندید که سرزمین‌مان و جهان را نوروزی کنیم. نوروز یک رویداد طبیعی نیست بلکه تحول انسانی است و آن چیزی است که یونسکو در صدر برنامه‌های خود، آن را قرار داده یعنی تغییر دیدگاه‌ها.

وی ادامه داد: اگر اساسنامه یونسکو را بخوانید، با این جمله شروع می‌شود که «چون جنگ در اذهان مردم شکل می‌گیرد، باید صلح را نیز در اذهان شکل داد».

ظریف با بیان اینکه امروز ما در دنیا با مشکل فهم و شناخت مواجه هستیم، افزود: اگر ما با باد نوروزی، کینه‌ها، نامردمی‌ها و سلطه‌گری‌ها را به دور بیافکنیم، فرهنگ نوروز را جهانی کرده‌ایم. این وظیفه ما کشورهایی است که میراث‌دار نوروز هستیم.

وزیر امور خارجه بیان کرد: ما نیاز داریم تفکر مبتنی بر قدرت، سلطه و استفاده از سلاح‌های مخرب را به تفکر گفت‌وگو و فراگیری، همراهی و همزیستی در خانه‌ها، جامعه، کشور و جهان تبدیل کنیم.

وی گفت: باید بپذیریم که همگی در یک کشتی نشسته‌ایم. خشونت در خانه و جهان برای هیچ کسی امنیت به وجود نمی‌آورد.

ظریف

ظریف تصریح کرد: میراث‌داران فرهنگ نوروز نباید بین خود جنگ داشته باشند. نباید بین هند و پاکستان، جنگ و درگیری وجود داشته باشد. باید بدانیم که امنیت به قیمت ناامنی دیگران و پیشرفت به قیمت فقر دیگران، نه تنها نامطلوب، بلکه ناممکن است. باید پذیرفت که در جهان به هم پیوسته، یا همگی به ساحل نجات می‌رسیم یا همه غرق خواهیم شد؛ چه غرق در بحران محیط‌زیست، چه غرق در فقر یا ناامنی.

وزیر امور خارجه گفت: بیایید به همه دنیا از زبان ایران، سرزمین و فرهنگ نوروز بگوییم که «با سلطه‌گری، صلح فراهم نمی‌شود». بیایید که با رفتارمان نشان دهیم دوران سلطه به سر رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: نوروز، زمان کنار گذاشتن دل‌چرکینی‌ها است؛ ما امروز به همدلی در منطقه نیاز داریم.

در این مراسم از یک ربات نقاش به نام «کمال‌الملک» که توسط دانشگاه خواجه‌نصیر طراحی شده، رونمایی شد.

آئین رونمایی از تمبر نوروز ۹۸ نیز برگزار شد.

همچنین محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور در سخنانی، از تأسیس موزه نوروز در آینده نزدیک خبر داد.