گردشگری و توریسم

ماداکتو تا بهرام؛ آنچه گردشگران را به دره شهر فرا می خواند

به گزارش ایرنا، شهرستان دره شهر با قرار گرفتن در کنار رودخانه سیمره، داشتن صدها اثر تاریخی و طبیعی به عنوان مهمترین مقصد گردشگری در استان ایلام طی فصل بهار و ایام نوروز است.
بیشتر آثار تاریخی این شهرستان متعلق به دوران ساسانی و این شهرستان به نخستین شهر ساسانی مشهور است، این شهرستان مهد باستان شناسی استان ایلام است و آثار بسیار ارزشمندی مثل پل تاریخی گاومیشان، شهر تاریخی سیمره، تنگه بهرام چوبین و … در این شهرستان وجود دارد.
شهرستان دره شهر دارای آثار تاریخی متعددی از دوران های مختلف تاریخی به خصوص ساسانی و قرون اسلامی است و هر وجب از خاک این شهرستان جای آثار تاریخی به چشم می خورد.
علاوه بر آثار تاریخی، آب و هوای معتدل و طبیعت منحصر به فرد ، سرسبزی این شهرستان و میهمان نوازی مردم نیز هزاران گردشگر را به این منطقه فرا می خواند.

** پل تاریخی گاومیشان
پل تاریخی گاومیشان یکی از مشهورترین پل های تاریخ کشورمان و البته حیرت انگیزترین پل تاریخی در غرب کشور به حساب می آید.
این اثر در مسیر جاده دره شهر به استان لرستان و بر روی رودخانه مشهور سیمره بنا و گفته می شود از بناهای دوران ساسانیان بوده است و هنوز هم آثار این پل بصورت چند دهنه سترگ با مکان های استراحت در دو سوی رودخانه سیمره باقی است.
پل تاریخی و زیبای گاومیشان بر روی رودخانه سیمره پس از تلاقی با رودخانه کشکان ساخته و بر اساس نظریات مختلف، وجه تسمیه نام این پل برگرفته از گومیشه یعنی محل پرورش گاو است. بعضی نیز بر این باورند که گاومیش نر در قدیم جفت خود را گم می کند و در پی یافتن آن تمامی دره ها و غارها را در هم می نوردد و سرانجام آن را در غاری در این محدوده می یابد، از آن پس این منطقه را گاو میشو نامیده اند.
این پل تاریخی از پنج چشمه بزرگ تشکیل شده است که در حال حاضر فقط یکی از چشمه ها سالم است. گفته می شود یکی از دهانه‌ های پل پس از عقب‌ نشینی سپاه ایران در جنگ با عرب ها، برای جلوگیری از نفوذ آنان تخریب شده است.
پل گاومیشان بسیار فنی و پیچیده ساخته شده است به طوری که رقیبی جدی برای پل های مهم دیگر ایران به شمار می رود.
در مورد مصالح بکار رفته در این پل نیز باید گفت که مصالح اصلی آن ملاط، آجر وسنگ تشکیل می‌دهند و معماری آن نیز به سبک معماری دوران ساسانیان است اما گفته شده است که اثار ترمیمی این پل در دوران صفویه و قاجاریه نیز وجود دارد.
پل تاریخی گاومیشان در تاریخ 3 اسفند 1377 با شماره ثبت 2222 به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

** آتشکده چهار طاقی
یکی از این آثار آتشکده چهار طاقی است که در حاشیه شهر دره شهر در روستای سرخ آباد در محلی مرسوم به «تنوره سرخ گچی» واقع و این مکان در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است و در نوع خود بی نظیر استیکی از این آثار آتشکده چهار طاقی است که در حاشیه شهر دره شهر در روستای سرخ آباد در محلی مرسوم به «تنوره سرخ گچی» واقع شده است، این مکان در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است و در نوع خود بی نظیر است.
روایت است که چارطاقی ها را آتشکده های دوره ساسانی می دانند و آتشکده‌ها عموما از دوره ساسانی و اسلامی به وجود آمده است.
این چهارطاق در کناره چپ رودخانه سراب دره شهر بر روی تپه ماهوری تنوره سرخ واقع شده که با توجه به مصالح و سبک معماری، قدمت آن به بیش از ۱۴۰۰ سال می رسد.
در قسمت جنوبی چهارطاقی بقایای پلکانی به طول ۱۰ متر و عرض یک متر با شیب ملایم وجود دارد که احتمالا ورودی بنا بوده است.

** شهر تاریخی ماداکتو (سیمره)
شهر تاریخی ماداکتو یا سیمره نیز یکی از قدیمی ترین شهرهای تاریخی ایران و غرب کشور بوده که در مجاورت کنونی شهر دره شهر و در سمت غربی این شهر قرار دارد.
این شهر با قدمتی بیش از 1400 ساله متعلق به دوران ساسانیان بوده و دارای برج های نگهبانی ،خیابان ، سیستم آبکشی و دفع فاضلاب بوده است که بنا به قولی در اثر یک زلزله مهیب تخریب و از بین رفته و البته بقایای این شهر هنوز پابرجا بوده و مورد حفاظت سازمان میراث فرهنگی قرار گرفته است.
شهر باستانی ماداکتو که هنوز بسیاری از بناها و خانه های گنبدی شکل آن باقی است از چند سال پیش تاکنون مورد کاوش یکی از گروههای باستان شناسی کشور قرار گرفته و آثار متعددی از دوران تمدن ساسانی و اسلامی در آن به دست آمده که گچ بری های متعدد از جمله این آثار می باشند.
این شهر که با نام های متعددی همچون ماداکتو ، مهرجان کده ، مهرجان قذق ، مهرگان کده از آن نام برده می شود از بناهای شناسنامه دار و دارای ثبت ملی کشور بوده که در سال 1310در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

** تنگه بهرام چوبین
تنگه بهرام چوبینه یکی دیگر از آثار تاریخی دره شهر بوده که در رشته کوه کبیرکوه و در سمت جنوب شرقی شهر دره شهر و در دره ای به همین نام واقع است.
علت نامگذاری این تنگه به نام بهرام چوبین به این دلیل بوده که گفته شده است اقامتگاه ییلاقی بهرام چوبینه سردار معروف ساسانی در این نقطه قرار داشته است.
در این بنای تاریخی بقایایی از بناهای قلوه سنگی و ملاط گچ دوران ساسانی دیده می شود که با مصالح معماری موجود در محل کاملا’ مرتبط هستند . هنوز هم قسمتهایی از دیوار کشی بر روی ارتفاعات شمالی و جانبی تنگه به چشم می خورد که با مصالح قدیمی این بنا ساخته شده اند.
قلعه موجود در تنگه بهرام چوبینه تقریبا در مسیر سخت و دشواری در دامنه کبیرکوه قرار گرفته و در سینه کش ارتفاعات شرقی و دقیقا’ در دامنه فرو رفتگی کوه چشمه آبی درون صخره ها جریان دارد که سطوح جانبی مسیر آن در گذشته حجاری شده اند. آثار دست ساز درون این صخره ها و سد موجود در دهانه آن با مناظر طبیعی تنگه چشم اندازی دل انگیزو دلنشین ایجاد کرده است.

** آبشار هفت آسیاب
آبشار هفت آسیاب شهرستان دره شهر همانطور که از نام آن پیداست در گذشته محل بنای تعداد زیادی از آسیاب های آبی بوده که محل مراجعه بسیاری از مردم مناطق اطراف بوده است.
این آبشار در محل یک تنگه به همین نام قرار گرفته و از مناطق دیدنی و بکر ایلام است و یکی از جلوه‌های طبیعی و دیدنی این استان است.
این آبشار زیبا و دیدنی که در دامنه کبیرکوه قرار گرفته و از کبیرکوه سرچشمه می‌گیرد با 60 متر ارتفاع مکانی دیدنی برای گردشگران و دوستداران طبیعت استان ایلام را فراهم کرده است.
آبشار هفت آسیاب ، پس از گذر از دامنه ریواس کوه به رودخانه بزرگ سیمره می‌پیوندد. وجود جنگل‌های انبوه، دره‌های زیبا و گونه‌های گیاهی متنوع زیبایی‌های این آبشار را دو چندان کرده است.
این آبشار در 25 کیلومتری شرق دره‌شهر، در جوار روستای داراب آباد و در مسیر دره شهر به پل دختر و پل گاومیشان واقع شده است.

** موزه باستان شناسی و تاریخی دره شهر
موزه باستان شناسی و تاریخی شهرستان دره شهر یکی از مکانهای گردشگری و مورد توجه توریستها در این شهرستان بوده، احداث این موزه بیشتر از هرچیزی نشان دهنده قدمت تاریخ و تمدن در این شهرستان بوده و آثار متعدد تاریخی که کشف شده در آن نگهداری می شود.
موزه باستان شناسی دره شهر تنها موزه باستان شناسی استان ایلام و تخصصی ترین موزه باستان شناسی غرب کشور بوده که محل نگهداری بیشترین آثار تاریخی و یافته‌های باستان‌شناسی در زمینه تاریخ، فرهنگ و تمدن کهن این دیار است.
در این موزه تاریخی بیش از 300 اثر کشف شده تاریخی و فرهنگی متعلق به دورانهای تاریخی عهد هخامشی ، ساسانی، دوران اسلامی، صفویه، قاجاریه و … شامل گچ ‌بری‌ها، زیورآلات، سکه‌ها، ظروف سفالی و اشیاء دیگر است.
موزه تاریخی دره شهر به لحاظ تنوع آثار تاریخی مختلف نگهداری شده در آن یکی از مقصدهای اصلی گردشگران این شهرستان خصوصاً در تعطیلات نوروزی است.

** زیبایی های طبیعی دره شهر در انتظار گردشگران نوروزی است
رئیس میراث فرهنگی دره شهر گفت: شهرستان دره شهر دارای بیش از 600 اثر تاریخی و طبیعی است که با 145 اثر ثبت شده ملی قطب گردشگری استان ایلام است.
مجتبی فرهادی بیان داشت: با توجه به اینکه این شهرستان همه ساله در تعطیلات نوروز پذیرای هزاران گردشگر از مناطق مختلف استان ایلام و دیگر شهرهای کشور است به همین منظور امکانات لازم برای پذیرایی و اسکان این مهمانان فراهم شده است.
وی عنوان کرد: توسط میراث فرهنگی دره شهر، برای اسکان گردشگران وارد شده به این شهرستان اماکن اقامتی از جمله مدارس و خانه های معلم با همکاری آموزش و پروش، خوابگاه ها، اماکن خصوصی با نظارت میراث فرهنگی و خانه های بوم گردی در روستاهای هدف گردشگری در نظر گرفته شده است.
فرهادی اضافه کرد: برپایی نمایشگاه های صنایع دستی، اجرای موسیقی و رقص محلی در جوار اماکن تاریخی، پخت آش محلی و نان ساجی از جمله برنامه هایی است که توسط ستاد تسهیلات سفر شهرستان دره شهر برای ایام نوروز پیش بینی شده است.
وی با اشاره به اینکه 25 واحد بوم گردی در شهرستان برای ایام نوروز آماده شده است، گفت: این شهرستان در تعطیلات نوروزی 98 ظرفیت پذیرایی و اسکان 200 هزار مسافر نوروزی دارد.
رئیس میراث فرهنگی دره شهر افزود: بیش از 50 واحد اقامتی شامل مدرسه و خانه های معلم، خوابگاه ها، اماکن خصوصی و … در دره شهر برای نوروز 98 آماده سازی شده است.
7177/6119

انتهای پیام /*


فرهنگي


گردشگري


ايلام


دره شهر