گردشگری و توریسم

چادر شب‌بافی قاسم‌آباد رودسر آماده ثبت جهانی می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان عصر پنجشنبه در آیین نکوداشت چادرشب بافی اهالی روستای قاسم آباد به خبرنگار ایرنا گفت: امروز برپایی آیین نکوداشت چادرشب بافی در روستای قاسم آباد به معنای اعلام رسمی ثبت ملی آن است که این نکوداشت و تبلیغات نقطه عطفی برای ثببت جهانی چادر شب قاسم آباد به شمار می رود.
شهرود امیر انتخابی افزود: به ثبت ملی چادرشب بافی قانع نیستیم و شاخص هایی هست که باید با همت همه مسئولان و مردم رعایت شود تا پرونده صنایع دستی چادرشب بافی برای ثبت جهانی تکمیل شود و بتوانیم ثبت آن را در شورای عالی جهانی صنایع دستی مطرح کنیم.
وی به برخی از این شاخص ها و عزم مسئولان برای ثبت جهانی آن اشاره و خاطرنشان کرد: باید پس از ثبت ملی در شهرستان مزایایی از جمله فعال شدن توسعه کارگاه های چادر شب بافی ، افزایش نقش زنان در این صنایع ، فعال و گسترده شدن فروشگاه های صنایع دستی در شهرستان و پویا شدن اقتصاد صنایع دستی در این منطقه در دستور کار قرار گیرد و مهمتر از همه تمامی عزم داشته باشند که این صنایع دستی در سراسر کشور رواج یابد و از برند قاسم آباد بهترین استفاده بعمل آید.
امیر انتخابی اظهارداشت: اگر به این فاکتورها عمل شود؛ امیدواری برای ثبت جهانی آن وجود دارد زیرا هر پرونده ای که تاکنون توسط سازمان میراث فرهنگی برای ثبت جهانی ارجاع شده موفقیت آمیز بوده بطوریکه ما هم اکنون در دنیا رتبه اول را در صنایع دستی داریم و هفت شهر و دو روستای ایران ثبت شده جهانی هستند و کشورهای چین و شیلی بعد از ایران قرار دارند.
امیرانتخابی گفت: هدفی که ما دنبال آن هستیم استفاده و ترویج اقتصاد صنایع دستی است؛ فقط ثبت ملی و جهانی برای ما مهم نیستند بلکه باید دنبال اقتصاد صنایع دستی باشیم که برای مردم منطقه نفع اقتصادی و اشتغالزایی داشته باشد.
وی تاکید کرد: چادرشب بافی قاسم آباد در کشور ما یک برند است و اگر همت وجود داشت ثبت ملی آن باید در سالیان پیش اتفاق می افتاد.
وی اظهارداشت: در استان گیلان 21هزار صنایع دستی کار وجود دارد که تحت پوشش میراث فرهنگی و بیمه هستند که باید از آنها حمایت کنیم و تسهیلات ویژه ای پرداخت شود .
امیر انتخابی افزود: در گیلان بیش از 80درصد فعالان و هنرمندان صنایع دستی بانوان هستند که این آمار در دیگر استان ها 70درصد است و یکی از شاخص ها حضور زنان در صنایع دستی است که گیلام از این منظر پیشروست.
نماینده مردم شهرستان های رودسر و املش نیز در این مراسم گفت:در مقطعی گیلان تولید کننده نوغان و پشم بود و نخ را تبدیل به چادرشب می کردند ولی امروز تولید نخ ابریشم که ماده اولیه چادرشب بافی بود، کاهش یافته است .
اسدالله عباسی افزود :در شهرستان رودسر باید بازارچه صنایع دستی راه اندازی شود تا این محصولات بازار و خریدار داشته باشد.
بخشدار چابکسر رودسر نیز در حاشیه این آیین نکوداشت به خبرنگار ایرنا گفت: امروز مردم منطقه در آیین ثبت چادرشب بافی به عنوان یکی از صنایع دستی کهن این منطقه شرکت کرده اند و روستای قاسم آباد که شامل هفت روستا می شود به عنوان مجموعه برند ملی چادرشب بافی ایران انتخاب شده و با رونمایی ثبت ملی آن به تمام مردم ایران معرفی می شود.
انوشیروان مباشر امینی افزود: چادرشب بافی با بافت این منطقه عجین شده و از تاریخچه بیش از 200ساله برخوردار است و یکی از راه های درآمد و امرار معاش زندگی مردم این منطقه تولید و استفاده از چادرشب بوده که این تولیدات بیشتر برای پوشش بانوان استفاده می شود و یک هنر زنانه است .
وی خاطرنشان کرد: ماده اولیه چادر شب هم ابریشم است و در حال حاضر به دلیل کمبود ابریشم و تولید کنندگان به سمت پنبه گرایش پیدا کرده اند.
شهرستان رودسر در 75 کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع است.
800 خانوار از یک هزار و 700 خانوار فعال در حوزه صنایع دستی شهرستان رودسر، در بخش چادرشب بافی فعالیت دارند.
6029 / 2007

انتهای پیام /*


فرهنگي


ضنايع دستي


چادرشب بافي


گيلان