گردشگری و توریسم

جشنواره سمنو در درق خراسان شمالی برگزار شد

رئیس نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گرمه در حاشیه برگزاری این جشنواره به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پخت سمنو در خراسان شمالی و با تمرکز در شهر درق، با اجرای یک سری آداب و رسوم برگزار می‌شود که این امر موجب شده است پخت سمنو به عنوان یکی از آیین‌های معنوی استان به ثبت ملی برسد.
رضاعلی غلامی با بیان اینکه دانش فنی پخت این غذا از مهم‌ترین ویژگی منحصر به فرد آن است، گفت: سمنویی که در نقاط مختلف کشور پخت می‌شود، مدت ماندگاری آن به بیش از دو، سه ماه نمی‌رسد، اما سمنوی درق تا دو سال و بدون نگهداری در یخچال خراب نمی‌شود.
غلامی اظهار داشت: با هدف معرفی هرچه بیشتر این میراث معنوی، ششمین جشنواره سمنو در شهر درق با حضور علاقه مندان و جمعی از گردشگران از دیگر استان های کشور، در محل مسجد جامع تاریخی شهر درق برگزار شد.
وی اجرای برنامه های فرهنگی هنری، موسیقی سنتی و کشتی باچوخه را از دیگر برنامه های جانبی جشنواره سمنو برشمرد و گفت: غرفه های فروش صنایع دستی نیز از دیگر برنامه هایی است که برای گردشگران این جشنواره در نظر گرفته شده است.
سمنو از گندم جوانه زده به همراه آرد با پخت طولانی درست می شود و بیشتر به عنوان نذری یا در ایام عید نوروز مصرف می شود.
درق در فاصله 7 کیلومتری شهر گرمه و در مسیرارتباطی استان سمنان به خراسان شمالی قرار دارد.
شهرستان گرمه با 26 هزار نفر جمعیت در فاصله 165 کیلومتری جنوب غربی شهر بجنورد، مرکز خراسان شمالی قرار دارد و اهالی آن بیشتر از طریق کشاورزی و دامپروری امرار معاش می کنند.
به گزارش ایرنا در حوزه میراث فرهنگی ناملموس استان 78 مورد ثبت ملی رسیده است.
3007/ 6042

انتهای پیام /*


اجتماعي


گردشگري


سمنو


خراسان شمالي