گردشگری و توریسم

مرمت کلیسای مریم مقدس شیراز نیازمند 5 میلیارد ریال اعتبار

سیامک بصیری پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: قدمت ساخت کلیسای مریم مقدس به سال 1669 میلادی باز می گردد.
مسئول فنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس ادامه داد: تزئینات بسیار زیبای طاقچه بندی، مقرنس کاری، گچ بری، آجرکاری و کاشیکاری معقری و سقف های چوبی که روی آن با رنگ روغن و آب طلا نقاشی شده و طرح فرش دوره صفوی معروف به چهار ترنج در سقف این کلیسا دیده می شود و در مجموع تزئیناتی که در این کلیسا به کار رفته، در بین کلیساهای کشور منحصر به فرد است.
وی با تاکید بر این که ارزش های هنری این کلیسا در کشور بی نظیر است، اظهار داشت: این کلیسا در دوره شاه عباس دوم صفوی در شیراز ایجاد شده که نقشه این مجموعه، چلیپایی و به شکل صلیب طراحی شده است.
بصیری ادامه داد: عمارت اصلی این کلیسا 228 متر مربع وسعت دارد که در وسط باغچه‌ای احداث شده و تابلوی بسیار زیبا حضرت مسیح (ع) و حواریون نیز در شاه نشین شرقی این کلیسا نصب شده است.
مسئول فنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس با اشاره به ثبت این کلیسا در تاریخ 15 مهرماه 1346 به شماره 759 در فهرست آثار ملی گفت: حدود 15 سال پیش تعمیرات موضعی سقف کلیسای مریم مقدس برای جلوگیری از نفوذ آب باران توسط میراث فرهنگی فارس انجام شد اما به دلیل فرسودگی و قدمت سقف این کلیسا در حال حاضر دچار مشکلات جدی است و عایق کاری آن مشکل دارد و باید به صورت اضطراری بهسازی و مرمت شود.
بصیری تاکید کرد: با توجه به وضعیت کنونی این کلیسا و آسیب‌هایی که در بخش های مختلف آن نظیر سنگ ها، آجرکاری، طاق نماها مقرنس کاری ها و… وجود دارد حدود 500 میلیون تومان هزینه برای بهسازی و مرمت این مجموعه نیاز است که در صورت تامین اعتبار، سریعا عملیات مرمت این بنا آغاز خواهد شد.
وی اظهار داشت: وجود این ظرفیت ارزشمند گردشگری در شیراز از اهمیت ویژه ای برخوردار است که باید سریعا به وضعیت آن رسیدگی کرد.
او با بیان اینکه این کلیسا در روبروی مسجد مشیر قرار دارد و به خوبی بیانگر تعامل بین ادیان را نشان می دهد،گفت: من امروز از این کلیسا بازدید کردم و نفوذ آب باران در طی سالیان گذشته باعث شده بخشی از گچ سقف این کلیسا فرو بریزد و طبیعتا اگر فرایند نفوذ آب باران ادامه پیدا کند وضعیت بدتری برای این محل متصور خواهد بود.
بصیری در پاسخ به این سوال که آیا میراث فرهنگی هزینه ای برای بهسازی این کلیسا تخصیص داده یا خیر گفت: متاسفانه در سال جاری هنوز اعتباری برای بهسازی این اثر ملی اختصاص پیدا نکرده و اکنون وضعیت این محل بحرانی است و نیاز است که بودجه ای برای مرمت آن تامین شود و در این شرایط میراث فرهنگی فارس تلاش خواهد کرد که این هزینه را تامین کند.
مسئول فنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس گفت: در صورت تامین اعتبار هزینه‌های مورد نیاز بهسازی کلیسا مریم مقدس شیراز ابتدا باید سقف این مجموعه مرمت و به مرور سایر بخش ها نیز بهسازی شود.
وی ادامه داد: کلیسای مریم مقدس منحصربه فردترین و شاخص ترین اثر هنری دوره صفویه در شهر شیراز محسوب می شود و در حال حاضر آمادگی کامل برای شروع عملیات اجرائی مرمت این محل وجود دارد و تنها مشکل بودجه ای مانع از انجام آن است.
بصیری در پایان اشاره کرد: در روزهای آینده وضعیت بحرانی کلیسای مریم مقدس به مسئولان مربوطه میراث فرهنگی کشور گزارش داده خواهد شد تا بودجه مورد نیاز مرمت آن تامین شود.
رئیس هیات نمایندگان کلیسای ارامنه شیراز پیش از این در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفته بود: زنگ خطر تخریب کلیسای مریم مقدس شیراز به صدا در آمده و با هر بارندگی بخشی از سقف ایوان این محل فرو می‌ریزد.
هرموند آراطونیان افزود: با هر بارانی که در طی زمستان جاری باریده بخشی از این کلیسای تاریخی فروریخته است و حتی یکی از مسیرهای دسترسی به ایوانهای این کلیسا وضعیت بسیار وخیمی پیدا کرده و مسیر آن قسمت نیز مسدود شده و عبور از کنار آن با ترس همراه است و همچنین سقف بخش ورودی این کلیسا نیز اوضاع بسیار نامناسبی دارد و در حال فروریختن است.
به گفته رئیس هیات نمایندگان کلیسای ارامنه شیراز سقف این مجموعه که نقاشی های بسیار زیبایی بر آن نقش بسته از جنس چوب است که از وضعیت بهتری نسبت به سایر قسمتهای این مجموعه برخوردار است اما ستون ها و جداره ها از جنس ملاط و گچ است که دچار تخریب و فرسایش شده بگونه ای که اگر ستونها و جداره فرو بریزد قطعا سقف نیز متلاشی و آوار خواهد شد.
او ادامه داد: شکاف‌های عمیقی در جداره ها و در بخش ورودی کلیسای مریم مقدس وجود دارد که در حال عمیق تر شدن است و همچنین نشست هایی در زمین این محوطه نیز وجود دارد و به نظر زمان زیادی تا فرو ریختن تمام این بنا نمانده و اگر هرچه سریعتر به داد آن نرسیم قطعا بزودی این اتفاق ناگوار رخ خواهد داد.
مصیب امیری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس نیز در این باره گفته است: دو ماه پیش کارشناسان میراث فرهنگی به همراه نماینده ارامنه شیراز از کلیسای مریم مقدس بازدید کرده اند و مقرر شده که برنامه ریزی برای بهسازی این محل انجام دهند.
در حالی که مشکلات مالی به عنوان اصلی ترین مانع بر سر راه مرمت کلیسای تاریخی مریم مقدس شهر شیراز عنوان شده، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر شیراز گفته است: این آمادگی در شورای اسلامی و مجموعه مدیریت شهری وجود دارد که در بهسازی و مرمت بناهای تاریخی این شهر از جمله کلیسای مریم مقدس همکاری کنند.
احمد تنوری افزود: این مساله در گروی درخواست بهسازی خواهد بود که متولی کلیسای مذکور و هیات نمایندگان خلیفه گری ارامنه جنوب و شیراز باید انجام دهند که این درخواست تاکنون به شورای شهر شیراز ارائه نشده است.
9873/ 2027

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


کلیسای مریم مقدس


آثار تاریخی