گردشگری و توریسم

نگاهی به احیای آیین سنتی چوچاپ در شرق کرمان

گرچه آیین سنتی چوچاپ به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ریگان این روزها احیا شده و گرمابخش محفل های شادی و سرور این مرزنشینان کویر و بیابان شده است ولی متولیان امر باید توجه شان نسبت به صیانت از چنین آیین های سنتی دوچندان شود .
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ریگان در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت :آیین سنتی چوچاپ که در گذشته در آیین های ملی مذهبی و جشن های ازدواج رواج و رونق داشت چند سالی بود که در این شهرستان در آستانه فراموشی قرار گرفته بود که با احیای آن ، این روزها با شکوه خاصی در روستاهای محروم ریگان در حال برگزاری است.
مجتبی موسوی بیان داشت : با توجه به آغاز سال جدید و شروع مراسم های عروسی این آیین های سنتی در این شهرستان از رونق خاصی برخوردار شده و موجبات نشاط و شادابی را فراهم ساخته است .
وی در خصوص نحوه اجرای این ایین سنتی گفت : در این مراسم سنتی که در آن تعداد زیادی از افراد میان سال و افراد مسن حضور دارند با نواختن طبل و زدن چوب ها به یکدیگر صدایی دلنشین به وجود می آورند که مجلس نشینان را به وجد می آورد.
فرماندار ریگان هم گفت : مراسم سنتی چوچاپ ریگان به دلیل سنت قدیمی و قدمت بالا نیاز به ثبت ملی دارد.
امین باقری افزود : اهالی روستاهای شهرستان از این مراسم سنتی، در مراسمات ملی و عروسی استفاده می کنند.
وی خاطرنشان کرد: یکی از روستاهایی که از گذشته های دور تاکنون این مراسم سنتی در آن در حال اجراست، روستای رستم آباد چاه ملک است.
فرماندار ریگان تصریح کرد: در این مراسم، اهالی روستا به دنبال صدای طبل، با چوب هایی به صورت زوج در کنار یکدیگر صدای دلنشین ایجاد می کنند که هر لحظه بر استقبال آنها افزوده می شود .
باقری یادآور شد: مراسم حنا بندان و حمام داماد نیز در تنها قناتی که در حال ثبت ملی می باشد به صورت کاملاً سنتی از گدشته های دور تاکنون فراموش نشده است و همچنان ادامه دارد.
وی با اعلام اینکه شهرستان ریگان دارای جاذبه های منحصر به فرد و سنتی است که نیاز به ثبت ملی دارند، افزود: کارشناسان میراث فرهنگی از این مراسم سنتی بازدید کرده اند که در حال پیگیری ثبت آن هستند.
به گفته فرماندار گرچه ریگان با قدمت 300هزار ساله دارای اثار و بناهای تاریخی متعددی می باشد ولی از 50اثر تاریخی فقط یک اثر ثبتی دارد .
ریگان تا مرکز استان 285کیلومتر فاصله دارد.
7442/ 5054

انتهای پیام /*


فرهنگی


چوچاپ


آیین سنتی


شرق کرمان