رپرتاژ خبری

مزایا و معایب سفر با وسایل نقلیه عمومی

توریسم و گردشگری

مزایا و معایب سفر با وسایل نقلیه عمومی

فصل بهار و تعطیلات نوروز زمان مناسبی برای سفر رفتن است. تدارک مقدمات سفر یکی از اساسی‌ترین کارهایی است که قبل از سفر باید انجام. شاید به جرأت بتوان گفت انتخاب نوع وسیله نقلیه برای مسافرت بین دیگر مقدمات سفر اهمیت بیشتری داشته باشد. بسیاری از افراد براساس نوع سفر یک نوع وسیله نقلیه را انتخاب می‌کنند که بتوانند در طول سفر آسودگی بیشتری داشته باشند. استفاده از وسایل نقلیه عمومی با تمام مزایا و معایبی که دارد یکی از مهم‌ترین و رایج‌ترین وسایلی است که برای سفر انتخاب می‌شود. امروزه با پیشرفت تکنولوژی مسافران خیلی راحت و بدون هیچ دغدغه‌ای می‌توانند از طریق اینترنت نسبت به خرید بلیط اقدام کنند و در وقت خود صرفه‌جویی کنند. با استفاده از وسایل نقلیه عمومی به ایجاد فرصت‌های شغلی کمک زیادی می‌شود و عده زیادی می‌توانند به واسطه ارائه خدمات به مسافران در سامانه‌های مسافربری اشتغال به کار داشته باشند. اما وسایل نقلیه عمومی معایبی هم دارند؛ مثلا صف‌های طولانی کنترل کردن مدارک، عدم دسترسی راحت به سرویس بهداشتی در اتوبوس‌ها و همسفر شده با افراد غریبه برخی از این معایب هستند.

ترافیک کمتر، هوایی  تمیز‌تر

آلودگی هوا و ترافیک‌های شدید در جاده‌ها از پیامدهای استفاده بی‌رویه از خودروهای شخصی در مدت زمان سفر است. یکی از راه‌هایی به ایجاد آلودگی کمتر کمک می‌کند استفاده از وسایل نقلیه عمومی برای سفر است که در کاهش ترافیک نیز بی تاثیر نیست. ترافیک‌های بین شهری و شلوغی جاده‌ها باعث خستگی زیاد و سردرگمی مسافران می‌شود و همچنین تحمل این وضعیت برای کودکان و سالمندان خارج از توان است. فرقی نمی‌کند فاصله مبداء تا مقصد چقدر است مسافران حتی اگر قرار است تعطیلات خود را با اجاره روزانه ویلا در شمال سپری کنند می‌توانند به راحتی بلیط هواپیما تهیه کرده و سفر خود را آغاز کنند.

سفر شما چند نفره است؟

شاید خیلی از افراد تجربه کرده باشند که سفری را با تعداد زیادی از دوستان یا اقوام خود رفته باشند اما مجبور شده باشند که در طول راه بارها به خاطر رسیدن خودرو‌ها به یکدیگر زمان زیادی در جاده به انتظار گذرانده باشند. اگر قرار است سفر به‌صورت گروهی و خانوادگی انجام شود استفاده از وسیله نقلیه عمومی بهترین گزینه پیش رو است که در تمام مدت همه اعضای گروه کنار یکدیگر باشند. مثلا یکی از راحت‌ترین راه‌ها تهیه بلیط اتوبوس یا قطار به تعداد نفرات است و پس از آن می‌توانند نسبت به اجاره ویلا در کردان کرج اقدام کنند و سفری پر از خاطرات شاد را تجربه کنند.

هزینه کمتر، سفر بهتر

حتی تصور تحمل صف‌های معاینات فنی، هزینه‌های سرسام‌آور چکاپ خودرو و تامین بنزین کار بسیار سختی است که در سفر با وسایل نقلیه عمومی خبری از این هزینه‌های گزاف و کارهای خسته کننده نیست. یکی از ارزان‌ترین راه‌های سفر تهیه بلیط اتوبوس است که با توجه پیشرفت سامانه‌های مسافربری تهیه بلیط به صورت آنلاین انجام می‌شود و زحمت زیادی برای مسافران ندارد. همچنین این روزها دیگر بیشتر اتوبوس‌ها صندلی‌های استاندارد و مناسبی دارند که مسافران کمتر احساس خستگی می‌کنند. به‌عنوان مثال افرادی که قصد سفر دارند می‌توانند بعد از اجاره سوئیت در رامسر از طریق پایگاه‌های اینترنتی بلیط اتوبوس را هم برای تاریخ مورد نظرشان تهیه کنند و با آسودگی از تعطیلات خود لذت ببرند.