گردشگری و توریسم

حمام تاریخی زرین‌آباد در فهرست آثار ملی ثبت شد

لاله عبدی‌کیا روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه مرمت این بنا جزء برنامه‌های میراث فرهنگی استان بود، اظهار داشت: سال 94 با همکاری شهرداری زرین‌آباد قرار بر مرمت این بنای تاریخی داشتیم اما تا زمانی که ثبت ملی نشود امکان جذب اعتبار برای مرمت وجود ندارد که به این دلیل، پیگیری آن جهت ثبت ملی از سه سال پیش آغاز شد.
وی خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه بنای بیرونی به‌صورت کامل تخریب شده بود ثبت ملی، زمان‌بر شد و چند مورد در جلسات تهران مطرح و در نهایت این بنا وارد آثار ملی شد.
مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ایجرود گفت: با توجه به وجود درختان غیرمثمر در اطراف حمام تاریخی زرین‌آباد، یکی از برنامه‌ها این است که این محل برای تفریح و استراحت و داخل بنا نیز به عنوان کافی‌شاپ، رستوران و یا کتابخانه مورد استفاده قرار گیرد که در این صورت با مشارکت 50 درصدی میراث فرهنگی و شهرداری انجام می‌شود.
این مسئول خاطرنشان کرد: در این صورت هم به توسعه گردشگری و هم به حفظ بنای تاریخی و فرهنگی کمک می‌شود به دلیل اینکه شهر زرین‌آباد هیچ پارکی ندارد در صورت موافقت شهرداری و شورای اسلامی شهر می‌توان طرح مذکور را پیاده‌سازی کرد.
وی در خصوص قدمت حمام تاریخی زرین‌آباد گفت: مردم زرین‌آباد و به‌ویژه پیشکسوتان معتقدند که این بنا مربوط به زمان تیموریان است اما هیچ نوشته و کتیبه‌ای در این رابطه از بنا به دست نیامده است.
عبدی‌کیا افزود: سازه‌های موجود نشان می‌دهد که قدمت این بنا به اوایل دوره قاجار برمی‌گردد.
وی در خصوص توسعه گردشگری شهرستان ایجرود خاطرنشان کرد: این شهرستان، هتل و میهمانسرا نداشته و سرمایه‌گذار بخش خصوصی هم در این حوزه وجود ندارد.
مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ایجرود افزود: سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی بر فراهم کردن خانه‌های بومگردی است که در این راستا 15 خانه بومگردی دارای مجوز تامین شده و 2 مورد دیگر نیز در دست اقدام است که تا عید نوروز آماده میزبانی از مسافران و گردشگران می‌شود.
به گزارش ایرنا، اثر فرهنگی و تاریخی حمام زرین‌آباد در بخش مرکزی شهرستان ایجرود، جنوب شهر زرین‌آباد، داخل باغ ها، 100 متری جنوب خانه‌های مسکونی قرار دارد که با توجه به ابلاغ رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در فهرست آثار ملی ثبت شد.
9556/6085

انتهای پیام /*


فرهنگي


حمام تاريخي زرين آباد


بومگردي


فهرست آثار ملي