گردشگری و توریسم

نوروز در بروجرد از خانه های تاریخی تا طبیعت بکر دیدنی

به گزارش ایرنا، شهرستان بروجرد در شمال استان لرستان قرار دارد، وجود آب و هوایی دل انگیز با جاذبه های تاریخی و تفریحی سبب شده تا هر ساله در فصل بهار و ایام نوروز مسافران و گردشگران مهمان این شهر زیبا شوند.
بروجرد به واسطه داشتن 50 خانه تاریخی با معماری بی نظیر به دیار خانه های تاریخی معروف است و تعدادی از این خانه های تاریخی مقصد گردشگران و توریست هایی است که به بروجرد سفر می کنند.
یکی از خانه های تاریخی بروجرد که در ایام نوروز میزبان گردشگران نورزی است مجموعه خانه های طباطبایی در بافت تاریخی این شهر و خیابان صفا قرار دارد، این بنای تاریخی شامل حیاط خلوت، اندرونی و بیرونی، مطبخ، 10 اتاق کوچک و بزرگ با معماری خاص است.
حیاط با صفای این خانه تاریخی چشم ها را به خود جلب می کند و در حیاط این خانه بزرگترین سماور ورشوی کشوربه طول چهار و نیم متر با گنجایش 400 لیتر آب و با وزن 2 تن توسط هنرمند بروجردی ساخته شد تا گویای هنر و یادگار گذشتگان این دیار باشد.
یکی دیگر از جاذبه های گردشگری در بروجرد موزه تاریخی این شهر است که در خانه تاریخی حاج آقا کمال طباطبایی قرار دارد و این موزه نماد فرهنگ و هنر مردمان گذشته است که گردشگران با حضور در این موزه علاوه بر بازدید از موزه، از بنای این خانه که 200 سال قدمت دارد و مربوط به دوره قاجار است بازدید می کنند.
در موزه تاریخی بروجرد حدود یکهزار اشیای قدیمی و تاریخی وجود دارد که صنایع دستی بروجرد شامل ورشو، قلم زنی، البسه و عکس هایی از بروجرد که مربوط به دوره قاجار است، زیور آلات قدیمی و کتاب در این موزه در معرض دید علاقه مندان قرار گرفته و در این موزه کلکسیونی از سماورهای دست ساز بروجرد که توسط هنرمندان این شهر ساخته شده نیز در معرض دید بازدید کنندگان قرار گرفته است.
بیت تاریخی آیت الله بروجردی(ره) از دیگر بناهای تاریخی این شهر است که ثبت ملی شده و در ایام نوروز مسافران و گردشگران در این خانه که حیاط مسقف با شیشه های آبی رنگ دارد و اتاق هایی تو در تو حضور یافته و از جای جای این خانه تاریخی بازدید می کنند.
اما علاوه بر بناهای تاریخی این شهر، تفرجگاه ها و جاذبه های طبیعی بسیار بی نظیر هستند، از ونایی سرسبز گرفته تا گلدشت و باغ فدک که گردشگران با سفر به بروجرد حتما به این مناطق طبیعی سفر کرده و خاطرات زیادی را در قاب دوربین هایشان ثبت می کنند.
روستای ونایی یکی از جاذبه های طبیعی بروجرد است که از روستاهای هدف گردشگری استان لرستان و در منطقه ای کوهستانی واقع شده است رودهای پر آب و آب و هوایی مناسب کشاورزی را در این روستا رونق بخشیده است.
در سراسر مسیر جاده ونایی سر سبزی آنچنان بی نظیر است که گویی در راه شمال قدم بر می داری و هر مسافری با سفر این منطقه طبیعی از سوغات این روستا شامل ترشیجات، دوغ، ترشک و لواشک خریداری می کنند.
گلدشت یکی دیگر از جاذبه های طبیعی است که در فصل بهار با شکفتن درختان سیب منظره ای دل انگیز را در ذهن هر رهگذر به یادگار می سپارد.
باغ فدک، دریاچه مصنوعی، باغ پرندگان، تپه چغا و پارک سماور از تفرجگاه های بروجرد که در ایام نوروز میزبان مسافران نوروزی است.
از دیگر جاذبه های گردشگری شهرستان بروجرد بقاع متبرکه است که مورد توجه گردشگران نوروزی است، امامزاده جعفر(ع)، امامزاده ابوالحسن(ع) از بقاع متبرکه شاخص شهر بروجرد می باشد چندین بقاع متبرکه نیز در روستاهای اطراف شهر میزبان گردشگران نوروزی است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد در گفت و گو با ایرنا افزود: بروجرد از دیرباز به دلیل وجود خاک حاصلخیز و وجود آب فراوان مورد توجه بوده و به دلیل طبیعت زیبا، صنایع دستی و آثار تاریخی مقصد گردشگران و توریست های داخلی و خارجی است.
حجت اله یارمحمدی اضافه کرد: بروجرد با 400 اثر شناسایی شده و 175 اثر ثبت شده شهری بی نظیر برای پذیرایی از مسافران نوروزی است به طوری که قدیم ترین و بزرگترین مسجد تاریخی غرب کشور در بروجرد واقع شده و ورشو سازی یکی از هنرهای مردمان این شهر است که هنوز هم رونق دارد.
وی اظهار داشت: در بروجرد از 50 خانه تاریخی 21 خانه ثبت ملی شده و قدمت قدیمی ترین خانه تاریخی مربوط به دوران صفویه است که تعدادی از این خانه ها برای بازدید مسافران نوروزی آماده شده اند.
وی بیان کرد: همچنین وجود سراب ها و سرچشمه های بکر مانند ونایی، دهکرد، روستاهای شمال غربی بروجرد و داشتن فضایی روستایی به نام بوم گردی گردشگران و علاقمندان خاصی دارد که در این ایام میهمان بروجرد می شوند.
7190/7273

انتهای پیام /*


اجتماعي


نوروز


گردشگري


بروجرد