گردشگری و توریسم

حرم بی بی حکیمه (س) نیازمند ساماندهی زیرساخت ها

به گزارش ایرنا، براساس آمار سالیانه یک میلیون نفر زائر از کشورهای خارجی و سراسر ایران اسلامی به این بارگاه نورانی مشرف می شوند.
نبودن راه ارتباطی مناسب، اسکان نامناسب به رغم وجود کمپینگ گردشگری، کمبود آب آشامیدنی از مهمترین مشکلاتی است که همواره از سوی زائران حرم بی بی حکیمه(س) مطرح می شود.
با هدف استفاده حداکثری از ظرفیت های موجود برای پذیرایی از گردشگران در تعطیلات نوروز پیش از ظهر امروز نشستی با حضور مسئولان استانی و شهرستانی در فرمانداری گچساران برگزار شد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گچساران گفت: کمپینگ رفاهی به مساحت 20 هزار متر مربع با 40 سکو و 20 چشمه سرویس بهداشتی،6 حمام پارکینگ، روشنایی و زیرساخت هایی مانند آب و برق آماده اسکان زائران است اما زائران با اسکان در رواق ها و صحن حرم باعث شلوغی و ازدحام در فضای بارگاه می شوند.
الماس قبادی اظهار داشت: این کمپینگ اقامتی ظرفیت اسکان 700 نفر در شب را دارد.
وی بیان کرد: این کمپینگ که از سوی دولت در سال های پیش ساخته شده سال ها بدون استفاده مانده است قرار است در تعطیلات نوروز به بخش خصوصی واگذار شود.
قبادی ابراز داشت: در صورت استقبال از این مرکز دیگر سرمایه گذاران راغب به اجرای طرح های رفاهی در حرم بی بی حکیمه (س) خواهند شد.
وی از برنامه ریزی برای ساماندهی خانه های مسافر در نزدیکی حرم بی بی حکیمه (س)خبر داد و افزود: اهالی این روستا که خانه های خالی دارند می توانند برای اخذ مجوز اقدام کنند تا هم زمینه کسب درآمد برای جوامع محلی و هم رفاه حال گردشگران فراهم شود.
قبادی تصریح کرد: احداث چند چشمه حمام برای استفاده از آب گرم موجود در نزدیکی حرم بی بی حکیمه (س) با توجه به استقبال زائران ضروری است.
وی با اشاره به در دست ساخت بودن جاده گچساران باباکلان گفت: برای ساخت یک جاده ایمن در دراز مدت برنامه ریزی شده است.
قبادی تصریح کرد: با وجود فرصت کم باقی مانده تا تعطیلات نوروز هنوز اقدامی برای نصب علائم راهنمایی و رانندگی در مسیر جاده قدیمی نشده است.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد گفت: اسکان زائران در رواق ها و صحن حرم بی بی حکیمه (ع)ممنوع شده است.
حجت الاسلام جنتی اظهار داشت : به دلیل نیاز به برنامه های فرهنگی و شلوغی و پیک مسافران امکان اسکان و برپایی چادر در این بارگاه نورانی وجود ندارد
وی از برنامه ریزی برای تامین امنیت، بهداشت، کنترل قیمت ها در بازار حرم خبر داد.
جنتی گفت: 80 خدمه کار خدمات رسانی به زائران با هماهنگی دستگاه های اجرایی را به عهده دارند.
جنتی اجرای برنامه فرهنگی طرح آرامش بهاری در حرم بی بی حکیمه (س) را از برنامه های مهم پیش بینی شده در این بقعه متبرکه ذکر کرد.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گچساران گفت: سقاخانه حرم بی بی حکیمه(س) تا تعطیلات نوروز بهره برداری خواهد شد.
فرزین بهمنی آزاد تصریح کرد: ساخت پارکینگ در محل دوراهی روستای بی بی حکیمه (س) در فضایی به مساحت سه هکتار از دیگر برنامه های پیش بینی شده برای توسعه زیرساخت های رفاهی این بقعه متبرکه است.
وی گفت: عملیات طرح جامع احداث بقعه متبرکه بی بی حکیمه (ع) سال 1371 در فضایی به مساحت 12 هزار و 750 متر مربع زیربنا شروع شد.
بهمنی آزاد ادامه داد: ساخت ساختمان داخلی صحن در 2 طبقه با زیربنای چهار هزار و 500 مترمربع، ساخت صحن حرم و سه دهنه پل در کنار حرم برای اسکان زائران از مهم‌ترین بخش‌های اجرا شده در طرح جامع حرم حضرت بی بی حکیمه (س) است.
براساس گزارش‌ها بی‌بی حکیمه (س) از دختران حضرت امام موسی بن جعفر (ع) است که در زمان حکومت بنی‌عباس زندگی می‌کرد.
او که برای دیدار از برادر خود امام رضا(ع) به ایران سفر کرده بود در این منطقه بر اثر بیماری درگذشت.
حرم مطهر امامزاده بی بی حکیمه (س) در 80 کیلومتری شهر دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.
8143/6110

انتهای پیام /*


فرهنگي


توسعه


زيرساخت


حرم بي بي حكيمه