گردشگری و توریسم

وقتی راویان هویت ایران هویت شغلی ندارند

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، راهنمایان گردشگری به نَقلی سرباز خط مقدم این صنعتند که قادرند فرهنگ و هویت ملتی را معرفی و تشریح کنند. راهنمایان گردشگری در ایران ظرفیت این را دارند که تراز فرهنگ مردم ایران را نزد گردشگران خارجی بالا ببرند و سیاه نمایی رسانه های خارجی علیه ایران را خنثی کنند اما سالیان سال است که راهنمایان گردشگری در ایران از مساله ای در رنجند و آن تعریف نشدن هویت شغلی از منظر قانونی و جایگاه اجتماعی است.
در همین پیوند، «جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی» به مناسبت روز جهانی راهنمایان گردشگری یعنی 21 فوریه برابر با دوم اسفند، دوازدهمین همایش سالانه خود را برگزار کرد.
در این مراسم «ولی تیموری» معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی درباره اهمیت نقش راهنمایان در صنعت گردشگری گفت: ما به عنوان راهنمایان، گردشگران خارجی را با یک نگاه غیرواقعی به ایران وارد می ‌کنیم و با یک نگاه واقعی از ایران خارج می ‌کنیم. این کار به نوعی معجزه راهنمایان گردشگری است. به نوعی باید بگویم که فریادهای آقای ترامپ نتیجه عکس داده و کلیپ ‌هایی که گردشگران آمریکایی درباره ایران منتشر ساخته اند نشانگر این موضوع است. آنها به صراحت اعلام کردند که صحبت‌های منفی درباره ایران دروغ است.
وی درباره مساله به رسمیت شناختن شغل راهنمای گردشگری نیز بیان داشت: ما باید بحث را به سمتی ببریم که با چه اتفاق ‌هایی می ‌توان از مزایای این شغل بیشترین استفاده را کرد. تعداد روزهای فعال راهنمایان کم است و با شاخص ها و استانداردهای وزارت کار برای بیمه همخوانی ندارد و باید مسیری را پیدا کنیم تا نظر وزارت کار را جلب کنیم. اکنون وقت آن است که یک جریان سازی در گردشگری اتفاق بیافتد. چرا که در این شرایط می‌ توان مطالبات مختلف را پیگیری کرد و به نتیجه رسید. در نهایت اگر کنار هم باشیم، می ‌توانیم این مشکلات را نیز حل کنیم.
پژوهشگر ایرنا برای بررسی چالش های هویت شغلی راهنمایان گردشگری در ایران با «علی سماک رجبی» مدیرعامل جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی و دبیر گردهمایی راهنمایان سراسر کشور گفت و گو کرد.
سماک رجبی درباره ضرورت به رسمیت شناختن شغل راهنمایان گردشگری به پژوهشگر ایرنا گفت: راهنمای گردشگری نقش نوک پیکان را دارد و سخت‌ ترین کارها بر روی دوش ما است ولی هنوز نتوانستیم آن را به عنوان شغل در جامعه تثبیت کنیم و به دولت و جامعه بگوییم که اگر راهنما نباشد، تور خراب می ‌شود. یک اصطلاحی است که می ‌گوید یک راهنما می ‌تواند تور را خراب کند یا تور را سالم نگه دارد. بنابراین نقش راهنما بسیار مهم است.
مدیرعامل جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی افزود: کارهای بسیاری باید انجام شود، ما راهنمایان گردشگری به تنهایی نمی ‌توانیم فعالیتی را برای هویت شغلی راهنمایان انجام دهیم. ما می‌ توانیم طرح مساله کنیم تا در جامعه ما را به عنوان یک شغل بشناسند ولی تصمیم گیران مثل دولت، مجلس و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هستند که می توانند هویت شغلی ما را از منظر قانونی تعریف کنند و امیدواریم مسوولان این قضیه را بررسی کنند اما خوشبختانه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری حمایت می ‌کند.
وی یکی از مشکلات نبود هویت شغلی برای راهنمایان را چنین عنوان کرد: یکی از مسائل ما بیمه است. به طور مثال هر کسی که کار می ‌کند یک دوره بازنشستگی و مزایایی دارد اما راهنمایان گردشگری بیمه نمی شوند. ما بیمه بیکاری نداریم، شغل ما از مشاغل سخت است ولی تصور دیگران این است که راهنمایان خوش می‌ گذرانند در حالی که این طور نیست. البته ما در جامعه راهنمایان گردشگری کد بیمه گرفته ‌ایم ولی تمام حق بیمه را مثل بیمه خویش ‌فرما پرداخت می ‌کنیم.
مدیرعامل جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی از اهمیت جایگاه راهنمایان گفت: تعریف تور برای ملیت های خارجی مشخص است و از راهنما توضیح و تفسیر می ‌خواهند و سوال می پرسند ولی متاسفانه آنچه در جامعه ما تعریف شده است، تورهای شاد و تورلیدرهای دلقک است. وقتی من در بانک فرمی پر می کنم و در جای شغل می نویسم راهنمای گردشگری، متصدی بانک که یک تور شاد رفته به من می‌ گوید شماها چقدر افراد بذله گویی هستید. در صورتی که یک راهنما باید تاریخ، فرهنگ، سیاسیت، جغرافیا، آشپزی و بسیاری از علوم و فنون را بداند ولی تقلیل راهنما به دلقک برای تورهای شاد توهین به شخصیت راهنمایان است زیرا حداقل مدرک آنان کارشناسی است و حتی ما تورلیدرهایی با مدرک دکترای تاریخ، علوم سیاسی و روانشناسی و غیره داریم.
وی به سخنانش اینگونه پایان داد که آژانس های گردشگری نمی ‌خواهند تورهایشان را به تورلیدرهای دلقک بدهند و بخش بزرگی از این تورها عموما غیررسمی است که حتی می ‌تواند آسیب ‌زا باشد. به طور مثال طبیعت ما در حال نابودی است ولی تورهایی هستند که زباله ‌هایشان را در طبیعت رها می ‌کنند در صورتی که یک راهنمای متخصص خودش آشغال ‌ها را جمع می ‌کند تا به دیگران راه صحیح را نشان بدهند. به هرحال در هر امری خوبی ‌ها و بدی ‌هایی هستند ولی تعریف واقعی شغل ما این است که راهنمای گردشگری چراغ راه است و کار درست را نشان می دهد.
پژوهش**9459**9279

انتهای پیام /*


فرهنگی


صنعت گردشگری


راهنمایان گردشگری


راهنمایان ایرانگردی