اخبار گردشگری

معروف‌ترین جاذبه‌های تاریخی زرتشتیان یزد


جاذبه‌های زرتشتیان یزد؛ آتشکده‌هاجاذبه‌های زرتشتیان یزد؛ آتشکده‌ها

آتشکده پیر هریشتآتشکده پیر هریشت

اگر در فصل بهار به یزد سفر کرده اید و دوست دارید از آتشکده‌های زرشتیان بازدید کنید، پیشنهاد می‌کنیم ۱۸ فروردین به آتشکده پیر هریشت در ۱۵ کیلومتری شهرستان اردکان بروید. این آتشکده در بالای کوه ساخته شده و با طی کردن پله‌های منتهی به این بنا، در نهایت به پیرهریشت میرسید و شاهد برگزاری آیین خاصی به نام هیرومبا توسط زرتشتیان این منطقه خواهید بود.
یکی از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی موجود در این آتشکده، اتاق کوچکیست که همیشه آتش در آن روشن بوده و زرتشتیان معتقدند که محل ناپدید شدن گوهر بانو؛ دختر یزدگرد سوم می‌باشد.

آتشکده چک چک یزدآتشکده چک چک یزد

آتشکده چک چک یا پیر سبز یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی زرتشتیان یزد بوده که فاصله‌ی کمی با شهرستان اردکان دارد. دلیل نام گذاری این آتشکده قطرات آبی می‌باشد که در تمام طول سال از سقف آن به زمین میچکد و از نظر زرتشتیان این آب مقدس است. به همین خاطر با ورود به آن، ظرف‌هایی را در گوشه و کنار آتشکده مشاهده خواهید کرد که به منظور جمع آوری قطرات آب بر روی زمین قرار گرفته اند.


آتشکده چک چک یزددر این آتشکده مراسم و آیین‌های خاصی برگزار می‌گردد، اما مهم‌ترین آن‌ها به مدت ۵ شبانه روز و از تاریخ ۲۴ الی ۲۸ خرداد ماه می‌باشد که به منظور بزرگداشت یکی از شاهدخت‌های دوره سامانیان که همان صاحب پیر است، برگزار میشود. در این مراسم مذهبی نزدیک به ۵ هزار زرتشت از اقصی نقاط ایران و جهان شرکت می‌کنند و در نتیجه به دلیل کمبود فضا، سایر ادیان نمی‌توانند در آتشکده حضور داشته باشند.

آتشکده یزد یا آتش ورهامآتشکده یزد یا آتش ورهام

در بین تمام آتشکده‌های زرتشتیان یزد، آتشکده‌ی بهرام یا ورهام از پربازدیدکننده‌ترین نمونه‌ها محسوب می‌گردد و در تعطیلات نوروز گردشگران زیادی به این مکان وارد میشوند. این آتشکده در مجموع از دو بخش باغ و ساختمان اصلی تشکیل شده و سکه‌های موجود در حوض دایره‌ای وسط محوطه، توجه تان را در بدو ورود جلب خواهد کرد. این بنا در سال ۱۳۱۱ ساخته شده و یکی از اصلی‌ترین بخش‌های آن، آتش همیشه روشن می‌باشد که بیش از ۱۵۰۰ سال است که افروخته شده و هرگز خاموش نشده است. به مسئول روشن نگه داشتن آتش مقدس هیربد گفته میشود.

عبادتگاه‌های پیروان  دین زرتشت


زیارتگاه پیر نارکیزیارتگاه پیر نارکی

پارس بانو

دخمه‌های زرتشتیان

دخمه‌های زرتشتیان

به محل دفن مردگان زرتشت اصطلاحا دخمه گفته میشود و در شهر‌های مختلف یزد می‌توان دخمه‌های گوناگونی مانند دخمه چم در شهرستان تفت، دخمه اردکان و دخمه فیروزآباد و مهم‌تر از همه دخمه‌ی تاریخی یزد را مشاهده کرد. زرتشتیان برای به خاک سپاری و برگزاری مراسم عزاداری آیین خاصی داشته اند که در حال حاضر دچار تغییر شده است و برخلاف گذشته، اجساد را بلافاصله دفن میکنند.
دخمه‌ی تاریخی یزد بر روی کوه دخمه و در صفائیه واقع شده است. بر روی این کوه دو عمارت قدیمی به نام‌های مانکی هاتریا و گلستان را مشاهده خواهید کرد که به ترتیب در سال‌های ۱۲۳۵ و ۱۳۱۰ هجری شمسی ساخته شده اند. بعد از طی مسیر کمی طولانی، به منطقه‌ی دفن اجساد می‌رسید. جالب است بدانید که اجساد مردان، زنان و بچه‌ها در بخش‌های مختلف این مجموعه به خاک سپرده شده اند. قدمت بالای این دخمه باعث شده تا کوه دخمه یزد در لیست آثار ملی ایران ثبت شود.

آدرس: یزد، منطقه صفائیه، کوه دخمه