اماکن دیدنی ایران

ایران خواستار ایجاد توازن گردشگری با کشور ترکیه


چارتر

رییس انجمن دفاتر مسافرت هوایی و جهانگردی ایران بر ضرورت ایجاد توازن گردشگری بین ایران و ترکیه تاکید کرد.

ایسنا: «حرمت الله رفیعی» – رییس انجمن دفاتر مسافرت هوایی و جهانگردی ایران – طی ملاقات خود با «فیروز باقلیکایا» – رییس انجمن دفاتر مسافرتی ترکیه – بیان کرد: «ایران قصد دارد در زمینه میزان تبادل گردشگر با کشور ترکیه به توازن برسد.»

همچنین «رفیعی» و «باقلیکایا» توافق نامه‌ای مبنی بر توسعه همکاری در عرصه صنعت گردشگری امضا کردند.

حین مراسم عقد توافق نامه «باقلیکایا» بیان کرد «هیچ‌گونه توازنی بین دو کشور در عرصه گردشگری وجود ندارد و برای موفقیت در این هدف به تلاش و کوشش نیاز داریم.»

ایران در دو ماهه اول سال جاری در صدر فهرست گردشگران ترکیه قرار داشت. بیش از ۳۵۰ هزار ایرانی طی این مدت از ترکیه دیدار کرده‌اند که ۱۱.۷ درصد از کل گردشگران این کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

تعداد زیادی اصلاحات در ایران در رابطه تسهیل روند دریافت ویزا صورت گرفته است. برای مثال صدور مجوز ویزای ۳۰ روزه در فرودگاه‌های ایرانی برای شهروندان بیش از ۱۸۰ کشور و ارائه سیستم آنلاین روزو هتل از جمله مواردی است که ایران سعی بر اجرای آن دارد. گزارشات حاکی از آن است که دریافت ویزا به صورت الکترونیکی از کنسولگری‌های ایران و یا فرودگاه‌های بین‌المللی مقدور است.

این گزارش می‌افزاید: با توجه به اینکه ایران مرکز اسلام شیعه است، یکی از اصلی ترین مراکز زیارتی مسلمانان محسوب می‌شود، بنابراین گردشگری مذهبی ایران با پیشرفت قابل توجهی رو به رو بوده و از این نقطه نظر شهر مشهد مهم‌ترین مکان ایران محسوب می‌شود؛ چراکه تعداد زیادی از گردشگران ایرانی و خارجی را که به رقمی بیش از ۴ میلیون نفر در سال می‌رسد جذب می‌کند.