گردشگری و توریسم

گردشگری کوهستان، ظرفیتی مغفول

صنعت گردشگری، نوعی صنعت خدماتی و ترکیبی از بخش های مختلف اقتصادی است که به ارائه خدماتی از قبیل مسکن و اقامت، مواد غذایی، حمل و نقل، رفاهیات و خدمات تفریحی می پردازد.
گردشگری یک صنعت مهمان نوازی و یک پل ارتباطی بین مردم دنیاست و نسبت به دیگر صنایع بیشترین استفاده را از مردم دارد، البته سهم ارزشمندی را در اقتصاد جهان به خود اختصاص داده است.
در ایران با وجود داشتن اقلیم متنوع و زیبایی ها و پتانسیل های فراوان طبیعی، صنعت گردشگری نسبت به کشورهای حتی کمتر توسعه یافته (مانند نپال و پاکستان) کمتر مورد توجه قرار گرفته و آنگونه که شایسته است از این ظرفیت ها به خوبی استفاده نشده و توسعه ای قابل قبول بدست نیامده است.
یکی از این ظرفیت ها که در بخش گردشگری کمتر به آن توجه شده مناطق کوهستانی و قله های مرتفع است که هنوز نتوانسته‌ایم چندان که بایسته است برای پذیرش گردشگر و اشتغالزایی از این ظرفیت بهره ببریم.
در این راستا ، استان کردستان بدلیل کوهستانی بودن و قرار گرفتن در میان رشته کوه های زاگرس از جمله مناطقی است که دارای پتانسیل های زیادی در حوزه طبیعت گردی است و زیبایی های منحصر بفردی برای دیدن و جذب گردشگر دارد اما تاکنون عملا در این زمینه اقدامی مثبت صورت نگرفته است.
از جمله کوه ها و مناطق کوهستانی کردستان می توان از شاهو، چهل چشمه، آوالان، کوره میانه، آبیدر، سراج الدین، شیخ معروف، پنجه علی و ارتفاعات ته ته در منطقه هورامان نام برد که با داشتن طبیعتی زیبا ظرفیتی بسیار مناسب برای کوهپیمایی، اسکی و صخره نوردی ورزشکاران و گردشگران داخلی و خارجی در تمام فصول بویژه در فصل بهار و تابستان محسوب می شود.
در کنار آن، برخورداری از چشمه سارهای طبیعی و پوشش گیاهی مناسب که اغلب قابلیت مصرف خوراکی و پزشکی دارد و قرار گرفتن روستاهای بکر و دست نخورده در دل کوهستان -مانند مناطق هورامان و ژاوه رود-، کردستان را به استانی مستعد در حوزه گردشگری طبیعی و طبیعت گردی تبدیل کرده است.
اما با وجود این همه قابلیت، تاکنون در این استان در این زمینه امکانات زیرساختی و رفاهی لازم از جمله مراکز اقامتی برای حضور گردشگران و طبیعت دوستان در کوهستان ایجاد نشده است، بنابراین نمی توان انتظار حضور گردشگران دوستدار طبیعت را در مناطق کوهستانی و طبیعت بکر استان و درآمدزایی از این طریق داشت.
غیر از محل های اقامتی در مسیر صعود به کوه های چهل چشمه دیواندره -از سمت روستای بست- و پناهگاه کوهنوردان واقع در قله کوه آبیدر سنندج، تقریبا می توان گفت که در زمینه ایجاد مراکز اسکان و رفاهی در دیگر مناطق کوهستانی فاقد شرایط لازم هستیم که همین عامل باعث شده در این حوزه عملا جاذبه ای برای جذب گردشگر وجود نداشته باشد.
سرمایه گذاری در این حوزه می تواند نقش بسیار زیادی در جذب گردشگران بویژه علاقه مندان به کوهنوردی و طبیعت گردی داشته باشد ضمن اینکه می توان زمینه اشتغالزایی و درآمدزایی برای افراد زیادی را نیز فراهم کرد.
به نظر می رسد برای توسعه گردشگری کوهستان و جذب گردشگر در این عرصه، ایجاد اقامتگاه های رفاهی، جان پناه ها و زیرساخت های لازم در دامنه کوه ها و مناطق کوهستانی اصلی ترین مقوله است کما اینکه پرداخت تسهیلات با بهره کم و تشویق سرمایه گذاران بخش خصوصی برای دستیابی به این مهم ضروری است.
این کار نیازمند تهیه و تدوین نقشه جامع مسیرهای طبیعت گردی و کوهستانی کردستان توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و دستگاه های اجرایی مرتبط است چرا که توسعه و رونق این بخش را تسریع و هدفمند کرده و تاثیر بسیار زیادی در ترغیب گردشگران خارجی برای حضور در این منطقه خواهد داشت.
همچنانکه ایجاد سایت های اینترنتی و کانال ها در فضای مجازی برای معرفی مناطق کوهستانی گردشگر پذیر استان و اطلاع رسانی در این حوزه در مرحله بعد باید مورد توجه قرار گیرد.
کردستان دارای یک هزار و 520 اثر تاریخی شناسایی شده شامل آثار باستانی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان های طبیعی است که 878 اثر در فهرست آثار ملی ثبت شده که شامل 773 اثر غیر منقول -آثار تاریخی، تپه، محوطه و بنا-، 20 مورد میراث طبیعی، 62 مورد میراث معنوی و 23 مورد میراث منقول است.
* خبرنگار ایرنا

انتهای پیام /*


اقتصاد


گردشگري


كوهستان


ظرفيت