اماکن دیدنی ایران

تا نوروز/تماشای پرندگان در یکی از ۱۰ تالاب برتر پرنده‌نگری


چارتر

فرصت کمی تا آغاز تعطیلات عید نوروز باقیمانده است و برای یک سفر مفید و متفاوت در این ایام، چه بهتر که زودتر مقصد خود را انتخاب کنیم.

در فرصت باقیمانده هر روز یک جاذبه را در پهنه وسیع ایران معرفی خواهیم کرد. مبنای معرفی این جاذبه‌ها که از میان جاذبه‌های ملموس و ناملموس هستند، بکر بودن، دور بودن نسبت به مرکز، اهمیت، متفاوت بودن و… است.
در استان چهارمحال و بختیاری ۶ تالاب زنجیره‌وار وجود دارند که هر کدام می‌توانند دیدنی باشند. در این میان، تالاب گندمان به‌عنوان یکی از تالاب‌های بین‌المللی کشور در دامنه کوه کلار قرار گرفته است. پوشش گیاهی تالاب عمدتا گونه‌های حاشیه‌ای و نم پسند هستند. گیاهانی نظیر درختان بید، مرغ، جگن، ساز، نی، لویی، زنبق، آلاله آبی، هزار نی، بارهنگ آبی، نخل مرداب، عدسک آبی و بزواش. در اطراف تالاب گندمان شانس دیدن پرندگانی چون لک لک، شکاریا، حواصیل، بالکان، مرغابی سانان، یلوه و سلیم را هم دارید. برای رفتن به ساحل این تالاب وسیع و بکر، باید به بروجن بروید و از آنجا راهی بخش گندمان شوید. از روستای حسین‌آباد راهی تا کرانه تالاب نمانده و می‌توانید با کمک محلی‌ها زمان لذت‌بخشی را در کنار تالاب بگذرانید. برای اقامت نیز نگران نباشید؛ هم اقامتگاه بوم‌گردی در روستاهای اطراف وجود دارد و هم می‌توانید از خانه‌های روستایی استفاده کنید. چند نکته اساسی هم برای پرنده‌نگری در حاشیه تالاب باید رعایت کنید. پوششتان تا حد ممکن همرنگ طبیعت باشد، از ایجاد صداهای اضافه بپرهیزید، نخست با چشم غیرمسلح و سپس از دوربین‌ دوچشمی استفاده کنید و دست آخر، حواستان کاملا به جلوگیری از آلوده کردن محیط باشد.