گردشگری و توریسم

زنجان باید شهر جهانی ملیله شود

به گزارش ایرنا، ‘غدا هیجاوی’ روز چهارشنبه در آیین گشایش چهارمین نشست تخصصی و مسابقه ملی ‘طراحی در صنایع دستی’ زنجان به لزوم تلاش مسئولان استان زنجان برای پیگیری و ارائه مستندات برای ثبت زنجان به عنوان شهر جهانی ملیله تاکید کرد و افزود: ارائه مستندات از نحوه تولید ملیله و انعکاس آن به متولیان جهانی باعث می شود آنان در جریان این هنر قرار گیرند.
وی اظهار داشت: با وجود زمینه های لازم، ثبت زنجان به عنوان شهر جهانی ملیله می تواند به شکوفاتر شدن این هنر کمک شایانی کند.
مدیرکل دفتر آموزش و حمایت از تولید صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی کشور نیز در این مراسم با بیان اینکه معرفی زنجان به عنوان شهر جهانی ملیله در حال پیگیری است، گفت: موافقت های اولیه در این خصوص محقق شده و همت مسئولان استان در این زمینه نیاز است.
فریدون میرزالو در بخش دیگری از سخنان خود از افزایش 65درصدی مجوزهای صادر شده برای تولید محصولات صنایع دستی در سال گذشته در استان زنجان خبر داد و اظهار داشت: تا 15 بهمن امسال نیز این میزان 94 درصد بیشتر از میزان پیش بینی ها محقق شده و این آمار نشان از رونق فعالیت های صنایع دستی در زنجان است.
وی خاطر نشان کرد: امسال بر اساس آمار های ارائه شده، یکهزار و 550 مورد اشتغال جدید در حوزه صنایع دستی در زنجان ایجاد شده که از این حیث، این استان رتبه 11 کشور را به دست آورده است.
به گزارش ایرنا، بیش از 45 رشته صنایع دستی در استان زنجان وجود دارد که در میان آنها ملیله کاری، چاروق دوزی، چاقوسازی، مسگری، قلمزنی، گلیم بافی، گیوه بافی و گیوه دوزی از صنایع دستی بومی این خطه بشمار می روند.
به گزارش ایرنا، حدود 120 نفر از 12 دانشگاه کشور در چهارمین نشست تخصصی و مسابقه ملی ‘طراحی در صنایع دستی’ که به میزبانی زنجان برگزار می شود، شرکت کردند.
این رویداد فرهنگی و هنری 1 تا 3 اسفند جاری در محل دانشگاه جامع علمی کاربردی زنجان در حال برگزاری است.
3088/8068

انتهای پیام /*


فرهنگی


صنایع دستی


ملیله


زنجان