اماکن دیدنی ایران

تا نوروز/یک «کالِ» شگفت‌انگیز


چارتر

فرصت کمی تا آغاز تعطیلات عید نوروز باقی‌مانده و برای یک سفر مفید و متفاوت در این ایام، چه بهتر که زودتر مقصد خود را انتخاب کنیم.

دنیای اقتصاد: در فرصت باقی‌مانده هر روز یک جاذبه را در پهنه وسیع ایران معرفی خواهیم کرد. مبنای معرفی این جاذبه‌ها که از میان جاذبه‌های ملموس و ناملموس هستند، بکر بودن، دور بودن نسبت به مرکز، اهمیت، متفاوت بودن و… است. برای آنکه بیشتر از این جاذبه‌ها بدانید، می‌توانید رد آنها را در اینترنت جست‌وجو کنید.

«کال»ها دره‌ها یا مسیر ایجاد شده به وسیله سیلاب‌‌ها و جریان آب هستند که اشکال شگفت‌آوری را در طبیعت ایجاد می‌کنند؛ عارضه‌های طبیعی که شبیه گرند‌کانیون آمریکا نیز هستند. قدم زدن در این دره‌ها می‌تواند فرصتی شگرف باشد برای آنکه به سکوت گوش کنیم یا غرق در خیال شویم. یکی از این کال‌ها در اطراف طبس قابل دیدن است؛ جایی که مردم بومی روی آن نام «کال جنی» گذاشته‌اند. چرا جنی؟ چون مردم محلی، آنجا را محلی ترسناک و رمز‌آلود تصور می‌کردند. حالا اما این دره شگفت‌آور به یکی از مقاصد گردشگران تبدیل شده است. بخشی از این دره عمیق، گاهی شکل U به خود می‌گیرد و در جایی دیگر مانند V به نظر می‌رسد؛ از بخش‌هایی از آن می‌توان به راحتی عبور کرد و گذشتن از بخش‌های دیگر آن، چون محل تجمع آب است، اندکی سخت‌تر به‌نظر می‌رسد. پس لازم است حتما مجهز و همراه خود لباس اضافه داشته‌باشید تا اگر مجبور شدید از آب بگذرید، به مشکل برنخورید.

در مسیر دره به بخشی می‌رسید که در دیواره دره حفره‌هایی وجود دارد که در نگاه اول احساس می‌کنیم حاصل فرسایش طبیعت هستند اما اینها ساخته دست بشر است. در ارتفاع ۲ متری از سطح زمین چاه ورودی قرار دارد که با کمک یک همراه می‌توان به درون آن رفت. سپس از این چاه که حدود ۸-۷ متر ارتفاع دارد، می‌توان به‌وسیله جای دست‌ها و حفرات بدنه آن بالا رفت و به تالاری رسید که در دو طرف این تالار دو دالان قرار دارد و هرکدام شامل چندین اتاق است. همه اینها به‌وسیله بشر و در دل دیواره این دره عجیب پدید آمده است؛ جایی که تاریخ ساخت‌ آن به دوره ساسانیان برمی‌گردد و احتمالا محل چله‌نشینی یکتاپرستان بوده است. اما برای رسیدن به این جاذبه متفاوت، باید راهی استان خراسان‌جنوبی شوید. در جاده طبس – بشرویه وقتی به دوراهی استخر‌شاعر رسیدید، باید حدود ۵ کیلومتر جاده خاکی را طی کنید تا به محل دره‌ برسید. برای ورود به دره، دو راه وجود دارد؛ یکی انتهای جاده خاکی که به واقع ابتدای این دره و متصل به کوه است و دیگری میانه‌های این جاده خاکی که می‌توان از طریق یک شکاف ایجاد شده به‌وسیله فرسایش به درون دره راه‌یافت. برای دیدن کامل کال جنی، سعی کنید دست‌کم یک نیم‌روز وقت بگذارید.