گردشگری و توریسم

190 میلیون دلار هنرهای دستی به خارج صادر شد

به گزارش ایرنا ، علی‌اصغر مونسان روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در ابرکوه افزود: دولت علاوه بر حمایت از صادرات صنایع‌ دستی از فعالان و خالقان آثار دستی نیز حمایت می‌کند.
وی اضافه کرد: از ابتدای دولت تدبیر و امید تاکنون برای ایجاد و احیای هزار و 500 خانه بوم گردی در روستاها 500 میلیارد تومان وام اشتغال پایدار روستایی پرداخت شد.
مونسان بابیان اینکه این سازمان از احیا آثار تاریخی حمایت می‌کند، تصریح کرد: از محل صندوق توسعه ملی تاکنون متقاضیان دریافت 6 هزار میلیارد تومان وام برای اجرای پروژه‌های بخش گردشگری به بانک‌های عامل معرفی شدند که تاکنون سرمایه‌گذاران 2 هزار میلیارد تومان آن را دریافت کردند.
معاون رئیس‌جمهوری بابیان اینکه روند احیا پروژه‌های گردشگری در کشور با شتاب خوبی در دست اجراست، ادامه داد: افرادی که برای جذب گردشگر در حوزه گردشگری روستاها سرمایه‌گذاری کنند تسهیلات اشتغال به آن‌ها پرداخت می‌شود .
مونسان با اشاره به اینکه ابرکوه یکی از 14 شهر نمونه گردشگری کشور است، خاطرنشان کرد: شاخصه نمونه این مناطق به خاطر جاذبه‌های گردشگری است که علاوه برجذب گردشگران داخلی و خارجی اشتغال و درآمدزایی برای منطقه داشته باشد.
از مجموع 14 شهر گردشگری ایران سه مورد شامل ابرکوه، تفت و میبد در استان یزد قرار دارد.
وی افزود: هم‌اکنون مرمت و بازسازی بخش بیرونی خانه تاریخی آقازاده ابرکوه با 70 درصد پیشرفت و دهکده گردشگری قلعه تاریخی تیجرد هم در دست احیاست، امیدوارم به‌زودی ابرکوه به یکی از شهرهای مهم گردشگری تبدیل شود .
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاران برای مرمت قلعه تاریخی تیجرد فعالیت خوبی دارند، گفت: این مجموعه با رویکرد گردشگری کشاورزی از موضوعات جذاب این صنعت است.
مونسان یادآور شد: هم‌اکنون در بسیاری از کشورها ازجمله ایران گردشگری کشاورزی طرفداران زیادی دارد که مجموعه یادشده روند خوبی را در این ‌ارتباط طی می‌کند.
مونسان در مورد قابلیت ثبت جهانی درخت سرو 4500 ساله ابرکوه هم گفت: ایران در این ‌ارتباط سالانه یک سهمیه دارد که یونسکو آن را تعیین می‌کند و سال آینده ثبت جهانی راه‌آهن شمال به جنوب کشور در دستور کار است و سرو ابرکوه هم در موقع خود ثبت جهانی خواهد شد.
معاون رئیس‌جمهوری در سفر به ابرکوه از بافت تاریخی و روند مرمت و بازسازی خانه تاریخی آقازاده و مجموعه گردشگری تیجرد بازدید کرد.
مونسان همچنین با حضور مسئولان از لوح‌های ثبت بافت تاریخی 162 هکتاری شهر ابرکوه که با شماره 31526 و آیین زنجیرزنی اثر ناملموس ابرکوه که با شماره 1113در فهرست آثار ملی به ثبت رسید، رونمایی کرد.
همچنین با حضور مونسان فاز دوم یک واحد اقامتی و پذیرایی، امروز در یزد با صرف 200 میلیارد ریال هزینه افتتاح شد.
رونمایی از لوح ثبت یزد به‌عنوان شهر میراث جهانی، بازدید از مجتمع گردشگری قلعه وزیر، پروژه قنات هتل کوشک اردکان، نارین قلعه و موزه زیلوی میبد،حضور در مراسم جشن زیلو و رونمایی از المان زیلو از برنامه‌های سفر رئیس سازمان میراث فرهنگی به استان یزد است.
ابرکوه 400 اثر تاریخی و طبیعی دارد که تاکنون 136 اثر آن در فهرست آثار ملی ثبت شد.
مرکز شهرستان 53 هزار نفر ابرکوه در 140 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد و در مسیر جاده اصلی یزد – شیراز قرار دارد و فاصله این شهر تا شیراز 300 کیلومتر و تا اصفهان 280 کیلومتر است.
7540/ 2047/

انتهای پیام /*


اقتصاد


صادرات


صنایع دستی


مونسان