اماکن دیدنی ایران

تا نوروز/ پله پله تا روستای چندهزار ساله غرب


چارتر

فرصت کمی تا آغاز تعطیلات عید نوروز باقی‌ مانده و برای یک سفر مفید و متفاوت در این ایام، چه بهتر که زودتر مقصد خود را انتخاب کنیم.

در فرصت باقی‌مانده هر روز یک جاذبه را در پهنه وسیع ایران معرفی خواهیم کرد. مبنای معرفی این جاذبه‌ها که از میان جاذبه‌های ملموس و ناملموس هستند، بکر بودن، دور بودن نسبت به مرکز، اهمیت، متفاوت بودن و… است. برای آنکه بیشتر از این جاذبه‌ها بدانید، می‌توانید رد آنها را در اینترنت جست‌وجو کنید.
کردستان یکی از مقاصد بسیار دیدنی ایران است که شاید بسیاری از جاذبه‌های آن شناخته شده نباشد؛ برای همین همچنان مغفول مانده و بسیاری از آن بی‌خبرند. اما بد نیست از فرصت تعطیلات نوروزی استفاده کنید و سری به این استان غربی کشور بزنید و مکان‌های دیدنی آن را از نزدیک نظاره کنید. از جمله مکان‌های دیدنی این استان، روستای پلکانی پالنگان است؛ روستایی با معماری زیبا و قدمت چندهزار ساله، در یک منطقه کوهستانی و دره چشم‌نواز تنگیور که در دل خود بیش از ۲۰ چشمه جوشان را جای داده است. این روستا در ۴۸ کیلومتری شمال غرب کامیاران، ابتدای اورامان قرار گرفته؛ روستایی که تاریخ، تمدن، فرهنگ، طبیعت و… را باهم دارد. همچنین رودخانه خروشانی در این منطقه جاری است که صدای مداوم جریان آب به شما دائما یادآور می‌شود در دل طبیعت هستید؛ رودخانه‌ای که انتهایش به رودخانه سیروان می‌ریزد.

بقایای مساجد، منازل قدیمی، گورستان تاریخی و قلعه پالنگان هم از جمله جاذبه‌های تاریخی این روستا به شمار می‌آید. اگر در فصل بهار عازم این روستا هستید خیلی خوش اقبال خواهید بود. چون می‌توانید به زندگی و فرهنگ عشایر کُرد که به این منطقه کوچ کرده‌اند هم آشنا شوید. اقامت چند روزه در خانه‌های سنتی روستا یک تجربه ناب است که نباید آن را از دست بدهید. علاوه بر این، کشک محلی، گیوه، گلیم، جاجیم، روغن و عسل طبیعی از جمله سوغاتی‌های پالنگان هستند که می‌توانید تهیه کرده و با خود به همراه آورید. آش دوینه، آش دوغ کردها، شلمین، آش پرپوله، ولوشه، غازینه و… خوردنی‌هایی است که برای شکم‌گردی در چند روز اقامت در این روستا پیشنهاد می‌شود و حسابی دلچسب خواهد بود.