گردشگری و توریسم

موزه دفاع مقدس خرمشهر مورد استقبال راهیان نور قرار گرفت

عبدالامیر عریضاوی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: حرکت کاروان های دانش آموزی مقطع دبیرستان به سمت یادمان های دفاع مقدس جنوب خوزستان شتاب گرفته و همچنان رو به افزایش است.
وی بیشترین حضور کاروان ها از استان های ایلام، اصفهان، مازندران، تهران، خراسان رضوی و تبریز بیان کرد و گفت: علاوه بر حضور کاروان های راهیان نور روزانه 120 دانش آموز در مقاطع مختلف از مدارس خرمشهر از مرکز فرهنگی دفاع مقدس این شهر دیدن می کنند.
مدیر مرکز فرهنگی دفاع مقدس خرمشهر تعداد راویان این مرکز را 30 نفر عنوان کرد و گفت:راویان مرکز فرهنگی دفاع مقدس بیشتر دانشجویان بوده که علاوه بر خدمت رسانی به زائران، روایتگری موزه جنگ را نیز بر عهده دارند.
سرهنگ عریضاوی سنگرهای نمادین دفاع مقدس در محوطه بیرون موزه جنگ خرمشهر را یادآور شد و افزود: در محوطه بیرون موزه جنگ ،سنگر فرماندهی عملیات بیت المقدس و تمثال رزمندگان دوران دفاع مقدس طراحی شده است.
وی گفت: فضای محوطه بیرون این موزه با ماشین های گمرک به صورت ایستاده، نمونه ای از صحنه های دوران هشت سال جنگ است ، این محوطه مانند صحنه هایی که نیروهای عراقی در مناطق باز، برای مانع شدن از فرود بالگردها و پیاده شدن نیروی های رزمنده ایجاد می کردند بازسازی شده است.
به گزارش ایرنا مرکز فرهنگی دفاع مقدس خرمشهر در ساحل غربی رودخانه کارون و در بلوار امام خمینی (ره) این شهر واقع است.
ساختمان فعلی موزه جنگ و مرکز فرهنگی دفاع مقدس خرمشهر در سال 1309ساخته شد و تا قبل از شروع جنگ تحمیلی به عنوان بخش اداری شرکت نفت استفاده می شد.
در دوران جنگ تحمیلی این ساختمان به عنوان محل دیده بانی نیروهای عراقی مورد استفاده قرار گرفت.
با بازسازی گوشه ای از ساختمان اداری شرکت نفت، در سال 1375 این مکان به عنوان مرکز فرهنگی دفاع مقدس گشایش یافت.
مرکز فرهنگی دفاع مقدس خرمشهر در مساحتی به وسعت 2 هزار و 400 متر مربع، دارای کتابخانه تخصصی دفاع مقدس با حدود سه هزار جلد کتاب، سرسرای نمایش فیلم و آرامگاه سه شهید گمنام است.
با توجه به اینکه این مرکز محل دیده بانی دشمن در دوران جنگ تحمیلی بوده، دست نوشته های اشغالگران عراقی بر روی دیوارهای ساختمان به جای مانده است، که یکی از دست نوشته ها، جمله ‘ آمده ایم تا بمانیم ‘ بوده که در این مرکز، خودنمایی می کند.
مرکز فرهنگی خرمشهر دارای پنج سرسرای شامل سالن شرایط بحران پیش از شروع جنگ و هجوم اولیه ارتش بعث،حماسه 45 روزه مقاومت،شرایط اشغال خرمشهر ، عملیات بیت المقدس و آزادسازی و همچنین بازگشت مردم خرمشهر به این شهر است.
همچنین در این مرکز فرهنگی، آثار به جامانده از سرداران شهید حماسه مقاومت خرمشهر همچون سیدمحمدعلی جهان آرا و سیدعبدالرضا موسوی از فرماندهان سپاه خرمشهر و دیگر شهدای ارتش و سپاه و نیز ادوات نظامی به نمایش گذاشته شده است.
7100/6068

انتهای پیام /*


فرهنگي


كاروان راهيان نور


دانش آموزي


خرمشهر