اخبار گردشگری

چگونه بر ترس از پرواز غلبه کنیم؟

ترس از پرواز و استرس حاصل از آن می تواند برای هر کسی وجود داشته باشد. حال باید چگونه بر این ترس غلبه کرد؟

ترس از پرواز و استرس حاصل از آن می تواند برای هر کسی وجود داشته باشد. شاید کمی عجیب باشد، اما ترس از پرواز و هواپیما، مشکلی است که بسیاری از افراد از آن رنج می‌برند و عجیب‌تر این است که این افراد به دلیل همین ترس از رفتن به سفر‌های دور اجتناب می‌کنند. به جای سرکوب کردن میل سفر، بهتر است این ترس را کنترل کنید. حال چگونه می‌توان بر این ترس غلبه کرد؟ حال باید چگونه بر این ترس غلبه کرد؟

ترس از پرواز را مخفی نکنید


  • پرواز کنید، پرواز کنید و دوباره پرواز کنید

اگر پرواز‌های بیشتری انجام دهید، دیگر صدا‌ها و لرزش‌ها برای شما عادی می‌شود. برای سفر‌های اول بهتر است هواپیما‌های بزرگ‌تر را انتخاب کنید، زیرا آرام و نرم‌تر حرکت می‌کنند، بنابراین صدا و لرزش‌ها کمتر حس می‌شود. در ضمن مقصد‌هایی را برای سفر انتخاب کنید که نزدیک‌تر باشند و شما زمان کمتری را در هواپیما بمانید. در ابتدا بودن زمان زیاد و خوابیدن در کابین قطعا برای شما سخت است.

 

  • ترس از پرواز را مخفی نکنید

از این موضوع خجالت نکشید. بهتر است همراهان و خدمه شرکت هواپیمای از ترس و استرس شما مطلع باشند تا بتوانند به بهترین شکل ممکن شمارا همراهی کرده و خدمات ارائه دهند. ترسیدن از پرواز مورد عجیب و غریبی نیست و افراد زیادی هستند که از این موضوع رنج می‌برند. به همراه تان و خدمه پرواز اطمینان کنید و مشکل خود را با آنان در میان بگذارید.

 

  • آمادگی قبل از پرواز

قبل از اینکه پای خود را به فرودگاه بگذارید، تمامی اسناد و مدارک خود را چک کنید و از بسته‌بندی خود مطمئن شوید. باید تمامی کار‌های قبل از پرواز را به خوبی مدیریت و چک کنید تا استرسی بر استرس شما افزوده نشود. همین آماده بودن قبل از پرواز می‌تواند نیمی از ترس و استرس شما را کاهش دهد.

 

  • نفس عمیق بکشید

قبل از اینکه ترسی بر شما غلبه کند، نفس عمیق بکشید. شاید ساده و بی‌فایده به نظر برسد، اما فقط کافیست یکبار امتحان کنید، این کار بسیار عملی و کاربردی است. حتی می‌توانید در مورد تمرینات تنفسی در یوگا هم اطلاعاتی بدست آورده و انجام دهید. حتی می‌توانید با مشورت پزشک قرص آرام‌بخش هم استفاده کنید.

 

  • بر روی مقصد تمرکز کنید

سفر هوایی فقط یک جنبه از سفر است. پرواز راه رسیدن به مقصدی پر هیجان است که با دقت و وسواس خاصی و با منظور مشخصی آن را انتخاب کرده‌اید. با رسیدن به مقصد تازه سفر شما آغاز می‌شود، پس بیشتر بر روی مقصد و فعالیت‌هایی که قرار است آنجا انجام دهید، تمرکز کنید.

 

  • منطقی باشید و کمی فکر کنید

با توجه به تحقیقات انجام شده، سفر هوایی امن‌ترین نوع سفر است. شما فکر می‌کنید اگر با خودروی شخصی، اتوبوس یا قطار راهی سفر شوید، دیگر هیچ خطری شما را تهدید نمی‌کند؟ خطر همیشه و در هر نوع سفری وجود دارد، بهترین راه این است که افکار اضافی را از ذهن بزدایید و به چیز‌های خوب فکر کنید.

 

  • پذیرش و فهم درست چاله‌های هوایی

این چاله‌های هوایی دقیقا مانند دست انداز‌هایی هستند که هنگام رانندگی با آن برخورد می‌کنید. اما اغلب مسافران هوایی در برخورد با این چاله‌ها و تکان هواپیما، دچار سوء تفاهم و ترس شده و گمان می‌کنند که هواپیما در حال سقوط است. اما باید بدانید که جای هیچگونه نگرانی نیست.

 

  • از صندلی های ردیف جلوی کابین رزرو کنید

معمولا نشستن در جلوی کابین هواپیما، برای افرادی که دچار ترس هستند، بهتر از صندلی‌های عقب است. پس هنگام رزرو پرواز و انتخاب صندلی، صندلی‌های جلوی کابین را انتخاب کنید.

 

  • حواس خود را پرت کنید

برای فراموش کردن ترس خود از پرواز، باید حواس خود را پرت کنید. پرت کردن حواس و مشغول نگه داشتن ذهن، با سرگرم کردن خود اتفاق می‌افتد. می‌توانید فیلم ببینید، آهنگ گوش کنید، کتاب بخوانید و یا جدول حل کنید.

 

  • به موسیقی های مورد علاقه خود گوش  کنید

گوش دادن به موسیقی‌های آرامش بخش، به طرز عجیبی می‌تواند انسان را آرام کند. همچنین شما می‌توانید با گوش دادن به موسیقی، سر و صدای زیاد و اضافی موجود در کابین را نیز حذف کنید.

 

  • به جزئیات توجه نکنید

بهتر است زمان نزدیک به پروازتان، خود را از اخبار مربوط به سانحه‌های هوایی دور کنید. این اتفاق می‌تواند در هر زمانی و در هرجای دنیا اتفاق بیوفتد. بهتر است با خیال راحت و دور بودن از اخبار بد، سوار هواپیما شوید.

 

  • با پروازهای کوتاه مدت شروع کنید

اگر این ترس از پرواز در شما بسیار زیاد است و می‌خواهید بر آن غلبه کنید، اولین پرواز را با پروازی طولانی مدت شروع نکنید. بهتر است برای اولین بار از یک پرواز داخلی کوتاه استفاده کنید و از آن لذت ببرید.


مترجم:سحر مردانه