اماکن دیدنی ایران

مراکز اقامتی برای سال جدید هیچ افزایش قیمتی ندارند


چارتر

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نحوه و کیفیت برگزاری دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران را مرور کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان: ولی تیموری، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حاشیه اختتامیه دوازدهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته در جمع خبرنگاران گفت:رویکرد دوازدهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته در کنار معرفی در ابعاد بین‌المللی، توسعه متوازن گردشگری داخلی بوده و تا حدودی محقق شد، زیرا هر سال ۷۵ تا ۸۰ درصد نمایشگاه در اختیار شرکت‌های تهرانی بود و ۲۰ تا ۲۵ درصد آن در اختیار غرفه‌های استانی قرار می‌گرفت. امسال این روند برعکس شد و رسانه‌ها نیز این را دیدند. البته بیشتر بخش خصوصی استان‌ها حضور داشتند؛ یعنی همه تلاش ما این بود علی رغم این که بخش خصوصی در برخی از استان‌ها ضعیف است، اما بیایند. هدف این بود که همه استان‌های ما در دوازدهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته حضور داشته باشند و معرفی بشوند و مردم آن‌ها را بشناسند و وقتی شناخت ایجاد شود به طبع برنامه‌ریزی سفر هم رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه متوسط زمان برنامه‌ریزی ایرانیان برای سفر ۱۵ روز است، فعلا حداقل برنامه‌ریزی این است که مردم به نمایشگاه آمدند و ظرفیت‌های استان‌ها را دیدند. البته برآورد ما طی صحبت‌هایی با آژانس‌ها این است که گردش‌های خروجی آژانس‌های فعال در حوزه سفر‌های خارجی برای نوروز نسبت به سال گذشته حدود ۶۰ درصد کاهش پیدا کرده است و بخشی از افرادی که به سفر‌های خارجی می‌رفتند جذب گردشگری داخل کشور خواهند شد.

وی افزود:یکی از ویژگی‌های نمایشگاه ما این بود که کم کم نمایشگاه را به یک نمایشگاه تخصصی تبدیل کنیم و ویژگی نمایشگاه تخصصی با یک نمایشگاه عادی تا حدودی متفاوت است، زیرا نمایشگاه تخصصی بیشتر محل نشست‌ها، گفتگو‌ها و تعاملات ذی نفعان با همدیگر است و ما تلاش کردیم فضای دوازدهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته را باز بگذاریم تا گفتگو‌ها و نشست‌هایی انجام بشود.

امسال بالای ۲۰ استاندار از نمایشگاه بازدید کردند

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار کرد: در سال آینده تلاش می‌کنیم که یک روز از روز‌های برگزاری نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته را به بازدید‌های تخصصی اختصاص بدهیم. امسال بالای ۲۰ استاندار از نمایشگاه بازدید کردند و در غرفه‌ها حضور داشتند و شاید این برای اولین بار بود که اتفاق افتاد و براساس ارزیابی به دست آمده در جایی که مدیران کل ما تعاملات بهتری با مقامات محلی داشتند، غرفه‌هایشان با تنوع و کیفیت بهتری برگزار شد و در جا‌هایی که این ارتباط کمتر بود، ضعف‌هایی دیده شد. در واقع اگر ما موفق بشویم که در حوزه گردشگری تعامل بین مدیران کل را با مقامات محلی تقویت کنیم، گردشگری استان‌ها توسعه پیدا می‌کند و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قطعا بدون همکاری مقامات محلی نمی‌تواند هیچ کاری انجام بدهد.

تیموری ادامه داد: سعی کردیم خرید و فروش در نمایشگاه به حداقل برسد و بحثمان حذف این فضا‌ها بود، ولی برخی از بازدیدکنندگان نیاز داشتند که غذایی بخورند. بنابراین به نظر من و با توجه به ارزیابی رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که امسال از همه غرفه‌های نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته بازدید کردند، امسال روند برگزاری نمایشگاه یک قدم به جلو بود و کمتر نارضایتی دیده شد. در کل ارزیابی من این است که نمایشگاه امسال ما نسبت به نمایشگاه‌های گذشته یک قدم رو به جلو برداشته است و از نظر تخصصی نیز یک قدم کارشناسی‌تر برگزار شد.

اگر سفر برنامه‌ریزی شده داشته باشیم، سفر ارزانی خواهیم داشت

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادعای نبود سازمان‌های مرتبط با سفر و گردشگری در نمایشگاه گردشگری را رد کرد و گفت: هدف ما تشویق به سفر‌های داخلی و برنامه‌ریزی شده بود، زیرا در صورت برنامه‌ریزی، سفر ارزانی خواهیم داشت. وقتی از اقامتگاه‌های بوم‌گردی بازدید شود متوجه می‌شویم که این اقامتگاه‌ها با قیمت مناسب‌تری خدمات هتل را در اختیار مسافران قرار می‌دهند. اما در برخی از استان‌ها همچون اصفهان که مکان شلوغ گردشگری داخلی و بین‌المللی است تا حدودی بحث قیمت‌ها را داریم چراکه در این شهر‌ها تعداد مراکز اقامتی رسمی ما نسبت به تقاضای موجود در برخی از روز‌های سال هم‌خوانی ندارد و در چنین مواقعی نمی‌توان از آن‌ها انتظار تخفیف‌های آنچنانی داشت اما در همین فضا‌ها نیز نیاز به توسعه مراکز اقامتی بوم‌گردی است.

وی تصریح کرد: گردشگری خروجی ما تا به امروز تا حدودی نسبت به گردشگری ورودی پیشی گرفته و دلیل آن نیز نبود تناسب میان آژانس‌های فعال در حوزه گردشگری خروجی و داخلی است. بنابراین اگر حساب کنیم که در یک نمایشگاه ۱۰۰ آژانس حضور دارد، ممکن است که از این ۱۰۰ آژانس ۷۰ تا خروجی کار باشند و سیستم برنامه‌ریزیشان به سمت گردشگری خروجی پیش رفته باشد و مابقی آن ممکن است در حوزه گردشگری ورودی فعال باشند.

تیموری افزود: ما نمی‌توانیم فعالیت آژانس‌های فعال در حوزه گردشگری خارجی را محدود کنیم، اما برای تقویت گردشگری داخلی باید تلاش کرد. اصل ماجرای گردشگری ما فروش پکیج سفر به عنوان آژانس است، اما با توجه به ایرادی که در آیین‌نامه ما وجود دارد، فعلا از نظر حقوقی تا زمانی که آیین‌نامه مصوب دولت اصلاح نشود، نمی‌توانم جلوی آژانس بند ب را بگیرم که ویزای تک فروخته نشود و داخل پکیج سفر به فروش برسد. بحث ویزا عملا کشور صادرکننده در اختیار دارد اما بهتر است که افراد خواستار خرید ویزا به چند آژانس سر بزنند و ویزای خود را با قیمت‌های مناسب‌تری تهیه کنند.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار کرد: ما در اقامتگاه‌ها و مراکز اقامتی برای سال جدید هیچ افزایش قیمتی نخواهیم داشت، زیرا تعرفه قیمتی آن‌ها در اول مهرماه هر سال تعیین می‌شود.

۷۰ درصد آمار اعلام شده در حوزه گردشگری ترکیه دروغ است

وی در خصوص نحوه حضور کشور‌های خارجی در نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته تهران گفت: هم‌اکنون می‌دانم که ۷۰ درصد آمار اعلام شده در حوزه گردشگری ترکیه دروغ است، اما همین دروغ باعث رونق گردشگری این کشور می‌شود، اما ما در اینجا باید حواسمان باشد که گل به خودی نخوریم. من هم‌اکنون به صورت مستند اطلاع دارم که از سرکنسول‌گری آمریکا به برخی از توراپراتور‌هایی که برای ایران مسافر می‌فرستند می‌گویند اگر برای ایران مسافر بفرستید، ما نمی‌گذاریم با آمریکا همکاری کنید. ما در چنین شرایطی نمایشگاهی برگزار می‌کنیم که برخی از کشور‌های بزرگ نیز در آن مشارکت می‌کنند. در خصوص افغانستان نیز با بحث رسوب اتباع افغانستانی در کشورمان مواجه هستیم و اگر بتوانیم در حل این مشکل به راهکاری برسیم می‌دانیم که از افغانستان مشتری داریم، اما با احتیاط در این خصوص کار می‌کنیم.