اماکن دیدنی ایران

ایران برای تأسیس اتحادیه بین‌المللی آثار باستانی اقدام می‌کند


چارتر

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از پیگیری تأسیس اتحادیه بین‌المللی آثار باستانی با عضویت کشورهای دارای تمدن بزرگ خبر داد.

خبرگزاری تسنیم: محمدحسن طالبیان درخصوص پیشنهاد وزیر فرهنگ و گردشگری عراق برای تأسیس اتحادیه بین‌المللی آثار باستانی همانند سازمان اوپک، اظهار کرد: پیشنهاد خیلی خوب و مهمی است و ایران در این زمینه اقدام کند.

وی درحاشیه دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران به تسنیم عنوان کرد: ما در این رابطه پروتکلی آماده خواهیم کرد و برای آنها نیز ارسال می‌کنیم تا بتوانیم با همکاری یکدیگر چنین اتحادیه‌ای با مشارکت کشورهای دارای تمدن بزرگ را تأسیس کنیم که تعداد این کشورها نیز قابل توجه است.

طالبیان در توضیح این مسئله که چرا تاکنون چنین اتحادیه‌ای به این شکل ایجاد نشده است، عنوان کرد: تلاش‌ها با چنین محوریتی همیشه در دنیا وجود داشته، یعنی اینطور نبوده که چنین دغدغه‌هایی وجود نداشته باشد و مصداق آن نشست‌های بسیاری است که در حوزه آثار باستانی در طول سال برگزار می شود ولی هم اکنون براساس این پیشنهاد؛ ایران به صورت جدی و رسمی برای نهایی شدن آن قدم برمی دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که براساس پیشنهاد وزیر فرهنگ و گردشگری عراق برای تأسیس این اتحادیه همانند سازمان اوپک برای جلوگیری از سرقت آثار باستانی؛ این معنای این است که سرقت آثار باستانی در کشورهای دیگر بیشتر از ایران است، توضیح داد: موضوع فقط سرقت آثار باستانی نیست و کنوانسیون 1970 نیست، بلکه موضوع همکاری بین کشورهای دارای تمدن بزرگ در ابعاد مختلف حوزه آثار باستانی است که یک مورد آن بحث سرقت است.

گفتنی است دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران که از 23 بهمن افتتاح و تا جمعه 26 بهمن ادامه دارد، از ساعت 9 الی 17 پذیرای بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان به حوزه گردشگری و سفر است.