گردشگری و توریسم

تجلی گردشگری زمستانه در افوس اصفهان

به گزارش ایرنا، برای تهیه گزارش این رویداد برفی دوربین و دفترچه یاداشت را برداشنم به راه افتادم، راننده می گفت مسیر را بسته اند و از ایستگاه آخر به بعد باید با مینی بوس بروی، لحظه لحظه بر تعداد جمعیت اضافه می شد، حالا دیگر ترافیک به معنای واقعی رخ داده بود، پیاده شدم. درست حدس زدم.
مینی بوس ها هنوز نیامده پر می شدند و دور می زدند، جمعیت بیشماری از گردشگران برای شرکت در جشنواره سومین سازه های برفی به افوس آمده بودند.
هوا سرد بود، پیاده راه افتادم، هر چه جلوتر می رفتم کوهستان های بلند پوشیده از برف بیشتر خود نمایی می کرد، آدم ها هر چه بالاتر می رفتند کوچک تر و تراکم گردشگران بیشتر و بیشتر می شد.
در این مسیر صحنه های جالبی به چشم می آمد، آنهایی که وانت یا نیسان داشتند گردشگرانی که از مینی بوس ها و اتوبوس ها جا مانده بودند را سوار می کردند.
گویی همه به هم کمک می کردند تا در شادمانه ای برفی دمی خوش بگذرانند.
عده ای همان پایین دست جاده بساط چای راه انداخته بودند و برخی دیگر در حاشیه مسیر به برف یازی و تیوب سواری مشغول بودند.
چهار کیلومتری را پیاده آمدم تا بالاخره به ابتدای محل برگزاری جشنواره رسیدم، کمی که جلوتر رفتم کم کم سازه های نصفه و نیمه از میان جمعیت پدیدار شد.
گروه های شرکت کننده مشغول ساخت سازه ها بودند، گردشگران مدام عکس یادگاری می انداختند.
زمین ، کوه ها، دامنه ها و چشم اندازهای پایین دست جاده همه و همه سرشار از برف بود، موج عظیمی از شور و شادی در بین گردشگران مشهود بود.
سازه ها به تدریج تکمیل می شد، خانواده ها در آلاچیق ها اطراق کرده بودند، یکی مشغول درست کردن آش و دیگری سیب زمینی آتشی را به دوستانش تعارف می کرد.
در میانه محل ساخت سازه ها چند نفری مشغول تیوب سواری بودند.
در قسمتی از جشنواره بازارچه غذاها و خوراکی های سنتی از آش و فلافل و بلالی تا شیرینی بومی و انواع گیاهان دارویی گردشگران را دور هم جمع کرده بود.
چادرهای هلال احمر، سلامت و امداد و نجات نیز در ضلع دیگری مستقر بودند، کمی آنطرف تر صندلی های بسیاری برای اجرای برنامه ها چیده شده بود.
دوربین را چرخاندم، چند نفری توانسته بودند خود را به بالای ارتفاعات برسانند، آن ها هم که نتوانسته بودند کیم پایین تر به برف بازی و تفریح مشغول بودند.
یک نوجوان 24 ساله که خود را بهنام معرفی کرد وقتی فهمید خبرنگارم به دوستانش اشاره کرد و گفت: از روز گذشته مشغول طراحی و ساخت سازه هستیم و این جشنواره برایمان لذت بخش بوده است.
یک خانواده که از لهجه شیرینشان متوجه شدم اهل اصفهان هستند درخواست کردند عکسی از جمع دوستانه شان بگیرم.
فاخره صفوی مادر این خانواده که مشغول درست کردن چای آتشی است به ایرنا گفت: خوشحالم که این جشنواره بهانه ای شد هم در یک رقابت سالم شرکت و چند ساعتی را در طبیعت زمستانی این شهر تفریح کنیم.
یک جمع پرشور از سالخوردگان و کهنسالان توجه مرا به خود جلب کرد، همه آن ها لبخند بر لب مشغول برف بازی و نوشیدن دمنوش بودند، به ایرنا گفتند خوشحالند که در این جشنواره شرکت کردند و سایر خانواده را در این سفر همراهی نمودند.
کمی آنطرف تر تعدادی از دانشجویان مشغول ساخت سازه برفی بودند، رشته تحصیلی شان را پرسیدم، یکی از آنان که کارشناس جهانگردی است به ایرنا گفت: فکر نمی کردم با این حجم از برف در این شهر مواجه شوم، اما وقتی آمدم و از نزدیک دیدم متوجه شدم که برگزاری این جشنواره تنها یکی از راه های معرفی ظرفیت های توریسم این منطقه است.
حامد صادقی افزود: جمعیت بیشماری که امروز تنها برای یک جشنواره به این شهرسفر کرده اند نشانه این است که خواستگاه بسیار قوی و اقبال عمومی فراوانی نسبت به گردشگری زمستانه وجود دارد.
یکی از فروشنده های بازارچه جشنواره که مشغول طبخ آش محلی است، به ایرنا گفت: از روز گذشته که آغاز جشنواره بود تا اکنون فروش بسیار خوبی داشته ام و خوشحالم که طعم آش محلی زیر زبان مسافران مزه کرده است.
بانویی دیگر که در حال فروش شیرینی محلی و نان است، گفت: مسافران بلافاصله پس از خردن شیرینی ها را آن ها را تناول می کنند و از مزه آن راضی هستند و فروش خوبی هم داشته ام.
رو به روی بازارچه تجهیزات اسکی در اختیار مسافران گذاشته می شد و همه چیز برای گذراندن یک روز خاطره انگیز فراهم بود.
کمی بعد شماری از مسوولان استانی و منطقه ای نیز برای اجرای مرحله داوری و اهدا جوایز به مردم پیوستند.
جشنواره با اجرای چند برنامه شاد و مفرح ادامه یافت و سرمای استخوان سوز و بارش برف پراکنده نیز نتوانست جمعیت گزدشگران را متفرق کند.
مسوولان در این جشنواره یاد و خاطره شهدای مدافع وطن که در حادثه اخیر تروریستی زاهدان به فیض شهادت نائل آمدن را تسلیت گفتند، پیش از این امروز قبل از آغاز روز دوم جشنواره نیز با قرائت فاتحه به این شهدا ادای احترام شد.
برنامه ریزی و دعوت برای اجرای سومین جشنواره ملی سازه های برفی افوس از یک ماه اخیر آغاز شده بود.
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان در این مراسم گفت: گردشگری یکی از راهکارهای نوین رونق اقتصادی و تحرک و نشاط اجتماعی است.
سید حسن قاضی عسگر افزود: سرمایه گذاری در استان باید به سوی ایجاد زیرساخت های گردشگری حرکت کند.
امام جمعه بویین میاندشت به طبیعت منحصر به فرد افوس در تمام فصل های سال اشاره کرد و افزود: همه باید تلاش کنیم که از این موهبت الهی درست استفاده کنیم.
حجت الاسلام حسن اسکندری مردم افوس را خونگرم و با فرهنگ توصیف کرد و افزود: در جامعه اسلامی وقتی تفریح سالم و بر مدار ارزش های اخلاقی برنامه ریزی شود نتیجه آن احساس امنیت و حضور اقشار مختلف مردم با فرهنگ های مختلف برای گذراندن لحظات خوش است.
شهردار افوس و دبیر سومین جشنواره ملی سازه های برفی در بخشی از این برنامه با ابراز خرسندی از استقبال پرشور گردشگران اظهار داشت: این جشنواره با عنوان’ شهر برفی’ به شکرانه بارش پر برکت برف و با هدف ایجاد روحیه نشاط و تحرک در بین مردم همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اجرا می شود.
وی با بیان اینکه امسال برای 39 گروه شرکت کننده کارت صادر شده است، افزود: در مجموع 19 سازه در سومین دوره از جشنواره برفی افوس داوری می شوند.
یک کارشناس گردشگری و صنایع دستی که به همراه چند نفر از دوستانش در این برنامه حضور داشت در حاشیه اهدا جوایز به سازه های برتر به ایرنا گفت: میزبانی این گونه جشنواره‌های فرهنگی و هنری نقش مهمی در توسعه و رونق گردشگری شهرستان های کوچک دارند.
مائده وحدانی پور افزود: جاذبه این جشنواره به حدی بوده است که خیل عظیمی از گردشگران را از راه های دور و نزدیک با وجود سرمای هوا به این منطقه کشانده است که این رخداد نشان دهنده ظرفیت های متنوع بخش گردشگری است.
این کارشناس اضافه کرد: اگر چه برف مهم ترین دلیل برگزاری این جشنواره بود اما برپایی بازارچه فروش تولیدات شهرستان ، همچنین ورود این حجم از گردشگر به شهر و استفاده آنان از فروشگاه ها رونق اقتصادی را نیز برای مردم ساکن آن به وجود آورده است.
وی برگزاری دوره ای و منظم جشنواره های متناسب با ویژگی های فرهنگی و اقلیمی را راهکار مناسبی برای جذب سرمایه به این بخش دانست و افزود: هر اندازه که گردشگران با خاطرات خوب تر و سرزندگی و شادمانی بیشتر جشنواره را به سمت مقصد ترک نمایند به همان اندازه در معرفی و صدور فرهنگ و پتانسیل های سود آور هر منطقه موفق بوده ایم.
بنا به اظهار تیم اعزامی هلال احمر مستقر در محل جشنواره نیز در مجموع به بیش از 120 نفر خدمات امدادی ارائه شده است و
شش نفر مصدوم که چهار نفر در محل مداوا شدند، دو نفر هم به مراکز درمانی شهرستان منتقل شدند.
به گزارش ایرنا، سومین جشنواره ملی سازه های برفی امروز جمعه با حضور پرشور گردشگران به میزبانی اصفهان در شهر افوس بویین میاندشت برگزار شد.
در این جشنواره شرکت کنندگان طی دو روز ایده های خود را با برف ساختند و به معرض نمایش گذاشتند.
6026/9861

انتهای پیام /*


فرهنگی


جشنواره برفی افوس


سازه های برفی


افوس