گردشگری و توریسم

استقبال از نمایشگاه فرهنگ و تمدن ایران در رومانی

به گزارش بامداد شنبه ایرنا از سفارت ایران در بخارست، در این نمایشگاه که با همکاری نمایندگی جمهوری اسلامی ایران و آکادمی رومانی برگزار شد، نقشه های قدیمی ایران و کتب خطی ایرانی موجود در آکادمی رومانی با تمرکز بر موضوع خلیج فارس به نمایش گذاشته شد.
‘مرتضی ابوطالبی’ سفیر ایران در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه با اشاره به قدمت فرهنگ و تمدن ایران گفت: فرهنگ ایرانی برای مدت طولانی فرهنگ غالب در خاورمیانه و آسیای مرکزی و زبان فارسی زبان رسمی منطقه در هزاره دوم بوده است.
وی ضمن تاکید بر مشخص بودن نام خلیج فارس در نقشه های قدیمی منطقه به عنوان سندی معتبر، گفت: خلیج فارس منشاء ارزش های فرهنگی و محلی است که به هویت و زندگی منطقه ما متصل شده اند و امروز به لطف این میراث خلیج فارس تبدیل به نماد تاریخ و فرهنگ منطقه ما شده است.
سفیر ایران در بخارست ادامه داد: خلیج فارس فقط آب نیست؛ این واقعیت تاریخی است که ما هزاران سال به نام خلیج فارس آن را می شناسیم.
وی افزود: نقشه رسمی آمریکا که در اواخر قرن نوزدهم از سوی کنگره ایالات متحده آمریکا تهیه شد، موید نام صحیح و استاندارد خلیج فارس است. این واقعیت نه تنها در نقشه ها و کتاب ها نشان داده شده، بلکه در اسناد سازمان ملل که در سال 1992، 1994 و 1999 منتشر شد نیز مستند است.
علاوه بر گروه کارشناسان سازمان ملل متحد در مورد نام های جغرافیایی، در سال 2006 در یک گزارش جامع نام خلیج فارس از نقطه نظر تاریخی، جغرافیایی و حقوقی تایید شده است.
معاون آکادمی رومانی نیز در این مراسم با اشاره به فرهنگ و تمدن غنی ایران اظهار کرد: بسیار مهم است که مردم رومانی بدانند تمدن ایران یکی از مهم ترین تمدن های جهان می باشد و هر یک از امپراتوری های هخامنشی، اشکانی، ساسانی و غیره، نقش مهمی در تمدن اروپا ایفا کردند.
رضوان تئودورسکو در خصوص استفاده از نام خلیج فارس گفت: باید بگویم که در نقشه هایی که در مدارس رومانی نشان داده می شوند، نام خلیج فارس به صورت کامل ذکر شده است.
وی افزود: جوانان رومانیایی باید خلیج فارس را بشناسند.
شبد**اروپام**436**1455**1379

انتهای پیام /*


فرهنگي


نمايشگاه فرهنگ و تمدن


ايران


روماني