گردشگری و توریسم

افشای سابقه پنج هزار ساله مهاجرت پذیری مازندران

به گزارش خبرنگار ایرنا، حسن فاضلی نشلی روز جمعه در جریان بازدید خبرنگاران از این محوطه باستانی افزود: فاز اول کاوش در تپه تاریخی قلعه بن به پایان رسیده است و خوشبختانه دستاوردهای ارزشمندی در این کاوش 45 روزه به دست آمده است که یکی از آنها اثبات مهاجر پذیر بودن مازندران بوده است.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران توضیح داد: کاوش ها نشان داد که پنج هزار سال پیش اقوام زیادی از مناطق مختلف ایران بویژه مناطق شرقی به مازندران مهاجرت کردند.
وی افزود: مهم ترین دلیل مهاجرت گسترده به مازندران فروپاشی جوامع شرقی ایران و خشکسالی سنگینی بود که در کشور اتفاق افتاده بود.
این باستان شناس غنای طبیعی و آب و هوای مناسب را مهم ترین جاذبه مازندران برای مهاجران توصیف کرد و گفت: خشرودپی همان گونه که از نامش پیداست دارای رودهای فراوان و پر آب و طبیعت غنی برای تامین غذا بوده و به همین دلیل هم مهاجران فراری از خشکسالی را به خود جلب کرده بود.
** آزمایش یافته های باستانی در آزمایشگاههای اروپایی
سرپرست تیم کاوشگری تپه تاریخی قلعه بن بابل یافته های این تپه را در فاز اول کاوش قابل توجه توصیف کرد و اظهار داشت: 14 نمونه از کشفیات صورت گرفته اعم از کربن، استخوان، دندان و دانه های کشف شده برای تحقیقات تکمیلی و قطعی به کشورهای آلمان، انگلستان و لهستان ارسال می شود و بعد از یک فرایند 6 ماهه نتایج قطعی تحقیقات با هزینه 500 میلیون ریالی در اختیار ما قرار می گیرد.
فاضلی نشلی افزود: در این آزمایش ها ضمن بررسی قومیت های مختلف، بیماری های موجود در پنج هزار سال پیش در منطقه هم مورد بررسی قرار می گیرد و همچنین متوجه خواهیم شد که چه حیوانات، آبزیان و درختانی در حدود پنج هزار سال پیش در مازندران وجود داشته که در حال حاضر نسل آنان منقرض شده است.
** قدمت پنج هزار ساله کشاورزی مازندران
این استاد دانشگاه همچنین گفت: خوشبختانه در اکتشافات اخیر 20 کیلوگرم غلات مخلوط که شامل دانه های گیاهی همانند گندم نیز کشف شده است که با انجام آزمایشات مختلف این موضوع اثبات خواهد شد که مازندران از پنج هزار سال پیش قطب کشاورزی ایران بوده است.
وی با اعلام این که فاز نخست کاوش در قلعه بن به صورت عمودی بوده، افزود: کاوش در این تپه باستانی در پنج مرحله انجام می شود که مرحله دوم در سال بعد به صورت افقی انجام می شود که دستاوردهای بسیار مهمی را به همراه خواهد داشت.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: در کاوش افقی مسائل مذهبی، طبقات اجتماعی و مسکونی اقوام ساکن در منطقه در پنج هزار سال پیش مورد بررسی قرار می گیرد.
** قدردانی از تعامل مسئولان محلی
سرپرست تیم کاوشگری تپه تاریخی قلعه بن بابل همچنین از تعامل مناسب مسئولان محلی قدردانی کرد و گفت: خوشبختانه مسئولان شهرستانی همکاری و تعامل بسیار خوبی در این کاوش داشته اند و زیربنای تبدیل قلعه بن و سایت موزه در حال فراهم شدن است.
وی افزود: نشست های مختلفی را با مسئولان برگزار کرده ایم که مقرر شد بخشی از یک مدرسه که در کنار تپه تاریخی قرار دارد به پایگاه میراث فرهنگی تبدیل شود و بعد از یک فرایند کل مدرسه به سایت موزه تبدیل و کشفیات در این تپه تاریخی به موزه منتقل خواهد شد.
فاضلی نشلی با تاکید بر این که افتتاح سایت موزه نقش مهم و اثر بخشی در توسعه پایدار منطقه و جذب گردشگر ایجاد خواهد کرد، گفت: شهرداری خشرودپی در گام اول 50 تن زباله را از اطراف قلعه تاریخی خشروپی جمع آوری کرد که گام مهمی در حفاظت از محوطه تاریخی است.
وی از رسانه ها خواست که مردم را با اهمیت آثار تاریخی و چگونگی حفظ آنها آگاه سازند.
تپه تاریخی قلعه بن در 30 کیلومتری جنوب شهر بابل در بخش بندپی غربی بابل قرار دارد.
فاز نخست کاوش در این تپه تاریخی با حضور 10 کارشناس از دانشگاه تهران و مازندران و 10 کارگر با اعتبار یک میلیارد و 200 میلیون ریال آغاز شد و هم اکنون به پایان رسید.
محوطه تپه تاریخی قلعه بن در گذشته 20 هکتار بود که با تعریض جاده و ساخت واحدهای مسکونی هم اکنون تنها 2 هکتار آن باقی مانده است. این تپه چهار سال پیش در فهرست آثار ملی ثبت شد.
7343/1654

انتهای پیام /*


فرهنگي


میراث فرهنگی


قلعه بن


مازندران