اخبار گردشگری

رتبه بحرانی ایران در جذب گردشگر

رئیس مرکز گردشگری جهاد دانشگاهی گفت: ایران رتبه ۷۱ در میان کشورها برای جذب گردشگر خارجی را دارد که رتبه شایسته ای نیست.

رحیم یعقوب زاده در چهارمین “گردهمایی گروه های دانشجویی حامی میراث فرهنگی و گردشگری” در اصفهان، اظهار کرد: تلاش می کنیم تا همه شهرها به ویژه شهرهایی که دارای جاذبه های گردشگری هستند در سطوح مدیریتی نگاه دقیق تر و تخصصی تری به گردشگری داشته باشند.

گردشگری هر سال رشد شتابان دارد و آمار و ارقام بیانگر این است کشور ما با وجود جاذبه های فراوان در میان کشورهای جهان و با آثار ثبت شده جهانی و با وجود شایستگی بالا در جهان و تنوع گردشگری حتی در جایگاه ضعیف دنیا هم قرار ندارد.

رئیس مرکز گردشگری جهاد دانشگاهی ادامه داد: طبق آمار، کشور ایران رتبه ۷۱ در میان کشورهای جذب گردشگر خارجی را دارد که رتبه شایسته ای نیست و باید گفت در یک وضعیت بحرانی هستیم. این در حالی است که ترکیه بالای ۴۰ میلیون نفر را در سال گذشته جذب کرده است، قطر و امارات نیز عجیب در حال پیشرفت هستند و ما را پشت سر گذاشته اند.

باید به اندازه کارکرد خودمان تلاش کنیم و نوع نگاه به گردشگری را تغییر دهیم. نباید فراموش کنیم ۲۰ سال قبل در کشور گردشگر خارجی را جاسوس می دانستند و ورود آنها را چالش می دانستند هرچند که این نگاه امروز تغییر کرده است اما در عرصه عمل نیز نیازمند تغییر هستیم.

متأسفانه در زمینه گردشگری هنوز به بازگویی آمار و ارقام دستکاری شده می پردازیم و حتی اگر آمار و ارقام نزدیک به واقعیت هم ارائه کنیم این آمار قابل قبول نیست.

رئیس مرکز گردشگری جهاد دانشگاهی، اظهار کرد: یکی از اهداف این مرکز این بوده که در دانشگاه های کشور اقدام به فعالیت کرده و فعالیت دانشگاهی گردشگری را فعال کند حال نیز خوشحالیم که این مرکز توانست جای خود را در دانشگاه ها باز کند.

یعقوب زاده با اشاره به طرح “ایران مرز پرگوهر” مرکز گردشگری گفت: بیش از ۱۲۰ هزار دانشجو و استاد را در طرح ایران مرز پرگهر برای معرفی کشور و مکان های گردشگری به بازدید برده ایم.

می خواهیم نگاه نظرات متخصص دانشگاهی را به گوش مسئولان برسانیم. همین طور سعی می کنیم همه نشست ها را به شکل کتاب به دست مسئولان برسانیم.

رئیس مرکز گردشگری جهاد دانشگاهی خاطرنشان کرد: گاهی مدیران و مسئولان فقط در حد حرف در مورد گردشگری صحبت می کنند، ولی در عمل پا پس می کشند.

« دنیای سفر » این نوشته را از «
ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.