گردشگری و توریسم

کاخ مظفری شمیرانات مرمت شد

علی رفیعی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: این طرح مرمتی با مساعدت شورا و شهرداری اوشان، فشم و میگون و نظارت میراث فرهنگی از ابتدای آبان ماه امسال آغاز شده بود.
وی خاطرنشان کرد: بازپیرایی دیوارهای بنا، بخشی از کاشی کاری، تزئینات گچبری و شیروانی ها و محوطه اطراف این بنای دوره قاجار با اعتبار 300 میلیون تومان به اتمام رسیده است.
به گفته وی تاکنون جلساتی با آموزش و پرورش و برخی دیگر نهادهای متولی در خصوص کاربری نهایی این اثر برگزار شده است.
مالکیت کاخ مظفری در اختیار وزارت آموزش و پرورش قراردارد.
کاخ مظفری (مظفرالدین شاه) با وسعت چهار هزار مترمربع در جنوب قصران واقع شده است و سال 1382 با شماره 10390 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

**حمام دوره صفوی ناران مرمت می شود
رئیس میراث فرهنگی شمیرانات همچنین از انجام مرمت حمام تاریخی «ناران» با همکاری شهرداری لواسان در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: درصددیم در تفاهم نامه با شهرداری این شهر عملیات مرمت این بنای تاریخی را نیز آغاز کنیم.
این حمام با قدمت دوره صفوی که در محله ناران لواسان واقع شده اول مهر ۱۳۸۲ با شماره ثبت 10374 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

**تدوین بانک اطلاعات میراث فرهنگی شمیرانات
وی در ادامه با بیان اینکه بانک اطلاعات میراث فرهنگی شهرستان شمیرانات تدوین شده و باید به تایید اداره کل میراث فرهنگی استان برسد گفت: در این بانک اطلاعات دقیق اماکن اقامتی، دفاتر مسافرتی و رستوران های بین راهی دیده شده تا گردشگران بتوانند از جاذبه های این شهرستان بهره ببرند.
رئیس میراث فرهنگی شمیرانات تصریح کرد: در این بانک اطلاعاتی 85 اثر واجد ارزش ملی ازجمله تپه ها و محوطه های قدیمی، تکیه ها و مسجدها دیده شده است.
وی اظهارامیدواری کرد که به دنبال تدوین این بانک اطلاعاتی زمینه مرمت این بناهای تاریخی نیز با همکاری مراکز متولی ازجمله دانشگاهها بهتر از پیش فراهم شود.

**بررسی 2 طرح طبیعت گردی
رفیعی به 2 طرح طبیعت گردی در کارگروه میراث فرهنگی این شهرستان اشاره و بیان کرد: طرح های طبیعت گردی دارآباد و نیز ایجاد تور دائمی شمیرانات با حضور دستگاههای اجرایی از جمله محیط زیست، منابع طبیعی و شهرداری های شهرستان مورد بررسی قرار گرفت تا پس از استعلام قانونی بتوان این طرح را اجرایی کرد.
شهرستان شمیرانات در شمال استان تهران براساس آمارها 55 دفتر خدمات گردشگری، 75 رستوران بین راهی، 75 اثر ثبتی تاریخی، هفت هتل و هتل آپارتمان و هفت موزه ملی دارد.
تهرام/7247/ 1008

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهنگي


شميرانات


كاخ مظفري