اماکن دیدنی ایران

تشکیل سازمان گردشگری شهرداری تهران | واکنش به موازی‌کاری با سازمان میراث فرهنگی | وزارت کشور باید تایید کند


چارتر

رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران گفت: ایجاد سازمان گردشگری شهرداری تهران به هدف انسجام در فعالیت‌های گردشگری پایتخت است.

چمدان: شورای شهر تهران درصدد است که سازمان گردشگری را در شهرداری تهران ایجاد کند.

مهدی سیف رئیس ستاد گردشگری درباره ایجاد سازمان گردشگری در شهرداری تهران به چمدان گفت: ستاد گردشگری ماهیت ستادی دارد و نمی‌تواند همیشگی باشد. ستاد گردشگری باید با رفع نیاز منحل شود یا با تبدیل وضعیت، فعالیتش همیشگی باشد. ضرورت پرداختن به گردشگری در شهرداری تهران موجب شد که مطالعات ایجاد سازمان گردشگری آغاز و از طریق ابلاغ شورای شهر نهایی و مصوب شود.

او در پاسخ به انتقادات درباره تشکیل این سازمان در شهرداری تهران با توجه به وجود سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: دو ایراد به تشکیل سازمان گردشگری گرفته می‌شود که یکی فربه‌تر شدن شهرداری تهران و دیگری موازی کاری با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است. زمانی که رئیس فعلی سازمان میراث فرهنگی در شهرداری بودند، پیشنهاد معاونت شهردار تهران در امور گردشگری را داده بودند. از سوی دیگر لایحه ارتقاء گردشگری شهری در دستور کار دولت است که در صورت تصویب، بخشی از وظایف سازمان میراث فرهنگی به شهرداری‌ها واگذار خواهد شد. به نظر می‌رسد دولت نیز می‌خواهد بخش حاکمیت وظایف خود را حفظ کند و بخش اجرایی به دلیل نفوذ شهرداری‌ها به آنها واگذار کند.

مهدی سیف رییس ستاد گردشگری شهرداری تهران: هدف از سازمان گردشگری، انسجام‌بخشی به فعالیت شهرداری در حوزه گردشگری است

سیف درباره فربه‌شدن ساختار شهرداری تهران نیز به چمدان گفت: در حال حاضر در شهرداری تهران نهادها و شرکت‌های متعددی حول گردشگری در حال کار هستند که هر کدام از آنها از جمله موزه‌ها، بناهای تاریخی یا شرکت‌ها در یکی از زیرمجموعه‌های شهرداری تهران فعالیت می‌کند. با ایجاد سازمان گردشگری انسجام در شهرداری تهران ایجاد می‌شود و همه این فعالیت‌های حوزه گردشگری زیر مجموعه سازمان خواهد شد.

او افزود: در حال حاضر در کنار ستاد گردشگری، در مناطق مسئول گردشگری داریم که زیر مجموعه آنها کانون‌های گردشگری هستند و قرار نیست تغییر خاصی در نیرو ایجاد شود. تنها قرار است بخش‌های مختلف شهرداری در زمینه گردشگری منسجم شوند و ساز و کار مناسبی برای گردشگری در شهر تهران ایجاد شود.

رییس ستاد گردشگری شهرداری تهران با اشاره به تجربه شهرهای دیگر گفت: در دو شهر اصفهان و تبریز هم تجربه تلاش برای راه اندازی سازمان گردشگری وجود دارد. در تبریز ساختار بیشتر شبیه سازمان است.

سیف تاکید کرد: پس از تصویب سازمان گردشگری در شهرداری و شورای شهر، وزارت کشور باید آن را تایید کند که به طور مثال در تبریز هنوز این اتفاق رخ نداده است.