گردشگری و توریسم

بخشی از املاک مجاور یخدان میرفتاح تملک شد

حسین بابایی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: با خرید و تملک املاک کنار یخدان میرفتاح در صدد توسعه فضای سبز آن هستیم.
وی با بیان اینکه توسعه فضای سبز یخدان میرفتاح یکی از اولویت های شهرداری در راستای بازآفرینی شهری است افزود: تاکنون با همکاری اداره مسکن و شهرسازی ملایر بوستان مجاور یخدان میرفتاح به وسعت 500 مترمربع احداث شده است.
شهردار ملایر ادامه داد: همچنین در راستای توسعه فضای سبز شهری یک هزار و 575 مترمربع زمین به ارزش بیش از یک میلیارد و 714 میلیون ریال توسط شهرداری خریداری شد و قرار است برای گسترش این بوستان اختصاص یابد.
بابایی این اقدام را در راستای بازآفرینی شهری و توسعه مناطق کم برخوردار شهر عنوان و ابراز امیدواری کرد: در آینده بتوان با تملک زمین های مجاور یخدان میرفتاح، وسعت بوستان در حال احداث را گسترش داد.
به گزارش ایرنا، در حال حاضر با همکاری اداره راه و شهرسازی ملایر محوطه سازی و فضاسازی بوستان یخدان میرفتاح به مساحت 6 هزار مترمربع از محل اعتبارات راه و شهرسازی در حال اجرا است.
طبق گزارش اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر، امسال برای مرمت و بازسازی اثر تاریخی و گردشگری یخدان میرفتاح 950 میلیون ریال اعتبار هزینه شد تا برای ورود گردشگران مهیا شود.
یخدان یا یخچال میرفتاح از آثار دوره قاجاریه در شهر ملایر است که این بنای گنبدی شکل از آجر و سنگ ساخته شده و ارتفاع آن از کف تا گنبد 12 متر و از سطح تا منبع ذخیره یخ چهار متر است.
این یخچال 2 در ورودی دارد که یکی به شکل دهلیز و مخصوص ریزش و تخلیه یخ و دیگری محل رفت و آمد بوده است.
در قسمت بیرونی و داخلی یخدان 2 ردیف خشت به کار رفته است که نقش عایق را داشته و در فصل تابستان مانع از نفوذ گرما و ذوب شدن یخ ها می شده است.
یخدان میرفتاح در تاریخ 25 اسفندماه سال 1379 به شماره 3242 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.
7528/2087

انتهای پیام /*


فرهنگي


مرمت يخدان ميرفتاح


توسعه فضاي سبز


شهرداري ملاير