گردشگری و توریسم

گلیم بافی، هنری سودمند برای زنان خانه دار

به گزارش خبرنگار ایرنا، شهرستان سلسله یکی از شهرستان هایی است که بانوان آن توجه و علاقه ویژه ای به هنر اصیل گلیم بافی دارند و دست بافته های آنان زینت بخش منازل بسیاری از شهروندان هم استانی و حتی هموطنانمان در جای جای کشور است.
هنر گلیم بافی سنتی در شهرستان سلسله از قدمت و سابقه بسیاری برخوردار است و گواه این امر وجود گلیمی بسیار قدیمی با سابقه بیش از 150 سال قدمت در این شهرستان است که در کارگاه صنایع دستی شهرستان نگهداری می شود.
یکی از بانوانی که حدود پنج سال است به فعالیت در حوزه گلیم بافی در منزل خود اشتغال دارد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به اینکه هنر گلیم بافی به هزینه اولیه بسیار کمی نیاز دارد، اظهار داشت: گلیم بافی ضمن نیاز به هزینه های اولیه کم از بازدهی بالایی برخوردار است که این امر در صورت توجه می تواند به یک ظرفیت برای اقتصاد منطقه تبدیل شود.
فطمه میرزایی با اشاره به اینکه زنان و دختران زیادی در شهرستان سلسله به بافت و تولید گلیم اشتغال دارند، افزود: متاسفانه به رغم تولید بالای گلیم در شهرستان بازارچه ای برای فروش تولیدات بانوان در شهرستان وجود ندارد.
این بانوی گلیم باف ضمن انتقاد از پرداخت نکردن به موقع تسهیلات مشاغل خانگی در شهرستان، عنوان کرد: متاسفانه برخی بانک های عامل همکاری چندانی با متقاضیان دریافت این تسهیلات ندارند و کسانی که به بانک ها معرفی می شوند تعداد کمی از آنها موفق به دریافت تسهیلات می شوند.
میرزایی با بیان اینکه بانوان می توانند از اوقات فراغتی که دارند برای بافت گلیم استفاده کنند و این یکی از مهمترین مزایای این هنر درآمدزا برای بانوان است، خاطرنشان کرد: قرار دادن شرایط سخت برای بیمه گلیم بافان، نبود یک بازار دائمی برای عرضه و فروش گلیم های تولیدی، عدم حمایت و پشتوانه کافی برای تهیه مواد اولیه از مهمترین مشکلات موجود پیش روی گلیم بافان است که امیدواریم مورد توجه قرار گیرند.

** گلیم بافی هنری سودآور با صرف هزینه اندک است
مربی کارگاه صنایع دستی شهرستان سلسله نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به 45 روزه بودن دوره های آموزشی گلیم بافی در شهرستان سلسله اظهار داشت: پس از گذراندان این دوره ها و کسب مهارت های لازم بانوان علاقه مند می توانند در کارگاه صنایع دستی شهرستان و یا با راه اندازی واحدهای تولیدی و یا حتی با نصب دار در منازل خود به بافت و تولید گلیم مشغول شوند.
زهرا علی مرادی با اشاره به سودآور بودن گلیم بافی و هزینه تولید کم آن، عنوان کرد: شهرستان سلسله از دیرباز نقش مهمی در تولید گلیم داشته و گلیم های زیبای تولیدی بانوان این شهرستان در حال حاضر زینت بخش بسیاری از خانه های استان و کشور است.
مربی کارگاه صنایع دستی سلسله، خاطرنشان کرد: قیمت گلیم های تولیدی شهرستان زیر یک میلیون ریال نیستند و بستگی به نوع و جنس به کار رفته و نقش با قیمت های بالاتری هم به فروش می روند که صرفه اقتصادی خوبی برای بانوان خانه دار به همراه دارد.
وی با اشاره به محدودیت در بیمه کردن گلیم بافان، تصریح کرد: متاسفانه هنوز گلیم بافانی که سال گذشته برای دریافت تسهیلات مشاغل خانگی به بانک های عامل معرفی شده اند نتوانسته اند این تسهیلات را دریافت کنند.
علی مرادی با تاکید بر ضرورت توجه به مشکلات گلیم بافان، افزود: گلیم بافی هنری است که می تواند به ایجاد درآمدی پایدار برای بانوان خانه دار و زنان سرپرست خانوار و حتی دختران جوان بیکار منجر شود و لذا توجه به مشکلات این صنعت و هنر رو به رشد می تواند به افزایش تولید و اشتغال در این بخش منجر شود.

** نبود بازارچه صنایع دستی مهمترین مشکل گلیم بافان سلسله است
سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سلسله نیز در این باره، گفت: در حال حاضر مهمترین مشکل پیش روی گلیم بافان شهرستان سلسله نبود یک بازارچه فروش صنایع دستی متمرکز در شهرستان است.
مهدی یوسفوند با اشاره به اینکه بیش از دو هزار نفر در سطح شهرستان سلسله به بافت و تولید گلیم اشتغال دارند که از این تعداد حدود 300 نفر بیمه شده هستند، افزود: کلیه بافندگان گلیم شهرستان سالانه حدود 3 هزار متر گلیم تولید و روانه بازرهای فروش می‌کنند.
سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سلسله با اشاره به نقش تولید کنندگان صنایع دستی در تحقق اقتصاد مقاومتی، تصریح کرد: شهرستان سلسله پیشینه و قدمت بالایی در تولید گلیم دارد و توجه به مشاغل خانگی نقش مهمی در تحقق اقتصاد مقاومتی دارند لذا می‌ طلبد که مشکلات پیش روی این حرفه و تولیدکنندگان آن برطرف شود.
یوسفوند با بیان اینکه شهرستان سلسله قطب تولید گلیم استان محسوب می شود، گفت: امیدواریم که مسئولان با ایجاد یک بازارچه متمرکز صنایع دستی در شهرستان توجه ویژه ای به این هنر رو به رشد و با صرفه اقتصادی داشته باشند.
7265/6060

انتهای پیام /*


اقتصاد


گليم بافي


هنري به صرفه


بازارچه فروش