گردشگری و توریسم

کارگاه تولید صنایع دستی خلخال راه اندازی شد

به گزارش ایرنا ، فرماندار خلخال روز سه شنبه در آیین افتتاح این کارگاه گفت: تولید صنایع دستی با استفاده از روش های سنتی گذشته برخی از صنایع دستی فراموش شده در محیط های روستایی و شهری این شهرستان را احیا کرده است.
فریدون بابایی با بیان اینکه راه اندازی چنین کارگاه هایی در کنار احیای صنایع دستی فراموش شده می تواند نقش مهمی در ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی جامعه ایفا کند، اظهار داشت: به همت و سرمایه گذاری یک سرمایه گذار بومی نخستین کارگاه تولید صنایع دستی در روستای بفراجرد از توابع بخش مرکزی این شهرستان در بافت گلیم ، فرش ، پالاز و جاجیم با استفاده از روش های سنتی و با بکارگیری از توان زنان این روستا آغاز بکار کرد.
او با بیان اینکه در کارگاه روستایی شرکت براداران شاد 70 نفر مشغول بکار شده اند، افزود: در این کارگاه که در خلخال و توسط همین سرمایه گذار راه اندازی شده 100 نفر از بانوان علاقه مند به این صنعت در حال آموزش و بافت چند نوع صنایع دستی دیرینه منطقه بوده و سرمایه گذار این طرح قصد دارد با توسعه آن در سایر روستاها تعداد افراد مشغول بکار در این صنعت را به هزار و 500 نفر در آینده افزایش دهد.
بابایی اظهار داشت: در اجرای طرح احیای صنایع دستی سنتی و فراموش شده منطقه مراحل مربوط به تهیه مواد اولیه برای بافت گلیم ، فرش ، جاجیم و پالاز از جمله پشم گوسفند با استفاده از تولیدات محلی و بکارگیری امکانات سنتی گذشته همچون شانه ، جهره و نخ ریس آماده شده و برای رنگرزی آن نیز مواد غیر شیمیایی همچون پوست گردو و سایر مواد سنتی و ارگانیک تولید منطقه مورد استفاده قرار می گیرد.
وی همچنین گفت: سرمایه گذار طرح برای نتیجه گیری بهینه در کنار استفاده از تجربیات زنان سالمند این روستا که در گذشته در بافت صنایع دستی مهارت داشتند از چند فارغ التحصیل دانشگاهی رشته صنایع دستی برای آموزش افراد جوان در این کار بهره می برد.
وی با بیان اینکه افراد مشغول بکار در این کارگاه با آموزش های بکار گرفته شده علاوه بر تهیه مواد اولیه تولید در محل کارگاه توانایی بافت گلیم فرش 6 متر مربعی مرغوب و صادراتی را در مدت 45 روز دارند، افزود: اجرای این گونه طرح ها ضمن احیای صنایع دستی فراموش شده منطقه زمینه را برای اشتغال جوانان جویای کار و تولید ثروت در روستاها فراهم کرده و از مهاجرت افراد به مناطق دیگر کشور و خالی شدن روستاها جلوگیری خواهد کرد.
بابایی گسترش این کارگاه ها در سایر روستاها برای فراهم کردن زمینه تولید انبوه و صادرات محصولات تولیدی منطقه به کشورهای خارجی همراه با اجرای طرح تولید تابلو فرش های ابریشمی و چهره بافی را از برنامه های در دست اقدام سرمایه گذار طرح احیای صنایع دستی خلخال ذکر کرد.
او گفت: در صورت نیاز ، اماکن و ساختمان های دولتی خالی و بلااستفاده در روستاهای شهرستان در اختیار توسعه این طرح و سرمایه گذاران احیای صنایع دستی منطقه قرار خواهد گرفت.
خلخال در جنوب اردبیل قرار دارد.
7119/6018

انتهای پیام /*


فرهنگي


كارگاه صنايع دستي


بابايي


خلخال