گردشگری و توریسم

کاروانسرای صفوی آرادان، هتل چند میلیون ستاره کویر

به گزارش ایرنا، استان سمنان از دیرباز یکی از مقصد های هدف کاروان های تجاری در مسیر راه تاریخی بازرگانی ابریشم بوده است و به همین دلیل کاروانسراهای متعددی در این مسیر برای استراحت و اقامت تاجران و بازرگانان احداث شده است.
روستای ده نمک در 23 کیلومتری شرق آرادان یکی از مناطقی است که در مجاورت راه اصلی ابریشم قرار داشته و در دوران صفویه نیز توسط شاه عباس صفوی، کاروانسرایی در این روستا احداث شد که هم اکنون به عنوان کاروانسرای شاه عباسی ده نمک شهرت یافته است.
یکی دیگر از ویژگی هایی که این منطقه را به یکی از مقصدهای هدف گردشگری تبدیل کرده، سنگ فرش جاده ابریشم است که از دیرباز برای سهولت در رفت و آمد کاروان های تجاری، سیاسی و مسافری احداث شده و امروز نیز جاذبه ای بی نظیر برای بازدید گردشگران است.
امروز در جهان فعالان صنعت گردشگری از کوچکترین مولفه ها و شاخصه های تاریخی، زمینه بزرگترین ظرفیت های جذب مسافران و گردشگران را فراهم می آورند و حال که این بستر در کشور ما به دلیل تمدن و فرهنگ بسیار غنی و تاریخی در کنار وجود بناهایی ارزشمند و کهن، فراهم آمده است، نیاز به توجه و اقدام های عملی و موثر دارد.
کاروانسرای شاه عباسی ده نمک را می توان از لحاظ ساخت و نقشه این گونه توصیف کرد، اقامتگاهی در دل کویر با یک سر در ورودی، 24 هجره برای اسکان و یک شاه نشین در کنار 4 ایوان بزرگ و حیاطی بسیار چشم نواز که در مجاورت خود آب انباری قدیمی و یخچالی تاریخی و هندسی را جای داده است.
قطعا توجه به بناهای تاریخی از این دست کاروانسراها، برای توسعه صنعت گردشگری و افزایش ظرفیت جاذبه های گردشگر پذیر، با تبدیل کاروانسراها به اقامتگاه هایی همراه امکاناتی از قبیل اتاق های استراحت، رستوران، کافی شاپ و سالن های برگزاری مراسم های ویژه می تواند برای اقتصاد یک منطقه مفید باشد که کاروانسرای ده نمک از این نظر بسیار موفق عمل کرده است.
شمارش و چیدن ستاره ها از دل صاف و زلال آسمان کویر آن هم در شب های مهتابی بر پشت بام تاریخی این کاروانسرا در کنار دیگر مولفه های تاریخی و جذاب، شاخصه اصلی ترغیب و تشویق گردشگران برای استفاده از امکانات این کاروانسرای چند میلیون ستاره ای در فلات مرکزی ایران است.
اگر قصد سفر به این کاروانسرا را دارید از مرکز کشور تهران، با 140 کیلومتر رانندگی به سمت شرق و پس از گذر از شهرستان آرادان، در روستای ده نمک می توانید به آن دسترسی داشته و از مرکز استان سمنان نیز پس از طی مسافتی 70 کیلومتری به سمت غرب، در مسیر جاده سنگ فرش این کاروانسرا در روستای ده نمک آرادان قرار خواهید گرفت.
کاروانسرای شاه عباسی ده نمک آرادان بنایی تاریخی از دوره صفویه، در تاریخ 4 شهریور سال 1353 با شماره 978، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) مرکز سمنان در موضوع های مختلف فرهنگی، اجتماعی و گردشگری، پرونده های خبری ویژه با برنامه مشخص را در دستور کار خود دارد.
با هدف معرفی ظرفیت های بی نظیر و جذاب گردشگری و مسافر پذیر استان و همچنین توسعه فرهنگ و صنعت گردشگری در این منطقه و آشنایی مردمان ایران اسلامی با اماکن و بناهای تاریخی، گردشگری و جاذبه های طبیعی و دیدنی استان سمنان، ایرنا پرونده معرفی جاذبه های گردشگری استان را گشوده است.
معرفی شهدای استان، پرونده سلامت و معرفی کتاب از دیگر پرونده های خبری خبرگزاری ایرنا مرکز سمنان است.
9891م/7408

انتهای پیام /*


فرهنگي


گردشگري


كاروانسراي صفوي


آرادان