گردشگری و توریسم

انقلاب، پای گردشگران خارجی را به اسفراین باز کرد

به گزارش ایرنا، پس از پیروزی انقلاب پایگاه ملی مجموعه شهر تاریخی بلقیس که پیش از این به علت غفلت، «شهر خرابه» نام گرفته بود به دومین بنای عظیم خشتی و گلی ایران تبدیل شد و اکنون مراحل ثبت در فهرست میراث فرهنگی جهانی را طی می کند.
در حوزه صنایع دستی شناسایی، حمایت و تقویت این نوع صنایع، ثبت نخستین روستای نساجی سنتی کشور، اخذ مهر اصالت یونسکو برای صنعت چادر شب بافی رویین، گسترش شاخه های صنایع دستی و رونق بازار آن از دیگر دستاوردهای پس از انقلاب است.
در حوزه میراث معنوی، ثبت آیین کشتی با چوخه 14 فروردین ماه به عنوان بزرگترین رویداد تک مکانی و زمانی گردشگری ورزشی کشور در فهرست آثار ملی ایران و ثبت 9 اثر طبیعی و آیینی از دیگر دستاوردهای انقلاب است که این شهرستان را با داشته های فرهنگی، تاریخی و گردشگری اش در سطح ملی شناسانده است.

* اسفراین بیشترین ثبت ملی آثار تاریخی را دارد
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اسفراین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: 156 اثر تاریخی، مذهبی و طبیعی این شهرستان پس از پیروزی انقلاب در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
محمد محمدی گفت: این شهرستان بیشترین میزان آثار ثبت شده در فهرست میراث ملی استان را دارد که پیش از انقلاب اقدامی برای آنها انجام نشده بود.
وی با اشاره به سبقه تاریخی شهر کهن اسفراین گفت: پس از انقلاب تلاش های چشمگیری برای حفظ میراث فرهنگی و تاریخی صورت گرفته که بر اثر آن تاکنون 25 میلیارد ریال برای مرمت و احیای آثار و بنای تاریخی شهرستان هزینه شده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اسفراین، توجه به ایجاد اشتغال در بخش گردشگری و صنایع دستی را از دیگر دستاورد های این حوزه پس از انقلاب دانست و افزود: تاکنون 18 میلیارد و 500 میلیون ریال در بخش گردشگری و 35 میلیارد ریال در حوزه صنایع دستی شهرستان تسهیلات اشتغالزا پرداخت شده است.
محمدی گفت: در راستای اشتغال بخش گردشگری روستایی هم اکنون 14 اقامتگاه بوم گردی در روستاهای گردشگری این شهرستان ایجاد شده که قبل از انقلاب از این ظرفیت هیچ گونه استفاده نشده بود.
وی افزود: در بخش صنایع دستی ثبت ملی نخستین دهکده نساجی سنتی کشور در روستای گردشگری رویین این شهرستان، کسب مهر اصالت سازمان آموزشی، علمی فرهنگی ملل متحد (یونسکو) برای چادرشب بافی رویین، پرداخت 42 میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی در این حوزه و صدور 900 کارت تولید انفرادی صنایع دستی در شهرستان از جمله دستاوردهای پس از پیروزی انقلاب در این حوزه است.

* ورود گردشگران خارجی با احیای شهر تاریخی بلقیس،
مدیر پایگاه ملی شهر تاریخی بلقیس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت : این اثر تاریخی در فهرست آثار ملی به شماره 4497 در سال 1380 ثبت و پس از آن ضوابط حریم این مجموعه تاریخی تدوین و ابلاغ شد.
علیرضا نجفی افزود: امسال در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب پیگیری و اقدامات لازم برای تهیه پرونده ثبت جهانی شهر تاریخی بلقیس در حال انجام است.
وی گفت: مصوب شدن مجموعه تاریخی شهر بلقیس در سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری با عنوان «پایگاه ملی میراث فرهنگی شهر بلقیس و سکونت گاه های کهن منطقه » در سال 1387 و انجام 9 فصل کاوش های باستان شناسی در این مجموعه تاریخی از دیگر دستاورد های انقلاب است.
نجفی افزود: از ابتدای ثبت این مجموعه تاریخی تاکنون 30میلیارد ریال برای کاوش ، مرمت و احیای این اثر تاریخی هزینه شده است.
وی گفت: معرفی مجموعه وجذب گردشگران داخلی و خارجی و مطرح شدن آن به عنوان قطب گردشگری در کشور و همچنین مطرح شدن به عنوان برند گردشگری خراسان شمالی و شمال شرق کشور که در سطح ملی و بین المللی نیز مورد توجه قرار گرفته است از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی درحوزه میراث فرهنگی و گردشگری شهر تاریخی بلقیس است .
شهر کهن اسفراین معروف به شهر بلقیس به عنوان دومین بنای عظیم خشتی و گلی ایران پس ازارگ بم است که در فاصله سه کیلومتری جنوب غربی شهر کنونی اسفراین قرار دارد.
برای دیدن این بنای تاریخی با ارزش در خراسان شمالی می توان از مسیرهای ارتباطی سبزوار – اسفراین، بجنورد – اسفراین و میامی- گرمه – جاجرم – اسفراین سفر کرد.
این شهر در گستره 180 هکتار قرار دارد که از لحاظ قدمت به استناد متون تاریخی، قبل از اسلام شکوفا بوده و در سال 31 هجری توسط مسلمانان فتح شده است.
طبق یافته های باستان شناسی، قدیمی ترین آثار استقرار در این شهر به اواخر دوره ساسانی مربوط می شود و زندگی در آن تا پایان دوره صفویه ادامه داشته است.
معماری این شهر به شیوه معماری دوره ساسانی است و مورخان و جغرافی دانان، بنیانگذار این شهر را اسفندیار پسر گرشاسب نامیده اند.
مجموعه تاریخی بلقیس شامل ارگ و خندق پیرامون آن، شارستان، ویرانه های معروف به تپه منار (مسجد جامع)، مقبره شیخ آذری، قسمت صنعتی شهر، آب انبار، کاروان سرا، مجموعه معروف به یخدان ها و یک گورستان وسیع در نزدیکی دروازه شرقی آن است.
استقبال خوب گردشگران برای بازدید از این بنای عظیم تاریخی و گردشگری، آن را به پر بازدید ترین اثر تاریخی و گردشگری استان خراسان شمالی هر ساله در ایام نوروز تبدیل کرده است.
مجموعه شهر تاریخی بلقیس به شماره4497 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است و با توجه به اهمیت و غنای تاریخی آن در سال 1388 به عنوان پایگاه میراث فرهنگی مصوب و فعالیت مطالعاتی، مرمتی و باستان شناسی آن آغاز شد.
شهرستان 120هزار نفری اسفراین در 60کیلومتری جنوب شرقی بجنورد قرار دارد.
7189/ 6042

انتهای پیام /*


فرهنگی


چهل سالگي انقلاب


مسراث فرهنگی و گردشگریو صنایع دستی


اسفراین