گردشگری و توریسم

کارگاه بین‌المللی معماری خشتی در یزد دایر شد

به گزارش ایرنا، این کارگاه با حضور تعدادی از استادان معماری و شهرسازی کشور برگزار و در پایان به شرکت‌کنندگان گواهینامه معتبر اعطا می شود.
« یوکا یوکیلیتو» استاد مشاور مدیرکل و نماینده مرکز بین‌المللی مطالعه، حفاظت و مرمت آثار تاریخی فرهنگی (ایکروم- ICCROM) در این کارگاه، « ماریانا کوریا» رئیس کمیته علمی جهانی میراث معماری خشتی در شورای بین‌ المللی ابنیه و محوطه‌ها (ایکوموس- ICOMOS) و « محمدحسن طالبیان» معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از مدرسان این کارگاه هستند.
ایکروم نهادی است که باهدف حفاظت از میراث فرهنگی جهان از طریق آموزش، اطلاع‌رسانی، پژوهش، همکاری و برنامه‌های حمایتی و افزایش آگاهی عمومی نسبت به اهمیت و ظرافت میراث فرهنگی تأسیس‌شده است.
ایکوموس، تشکل غیردولتی و مهمترین مرجع بین‌المللی است که درزمینهٔ حفاظت از بناها و محوطه‌های تاریخی به‌صورت تخصصی فعالیت می‌کند.
کارگاه یادشده به همت معاونت معماری و شهرسازی شهرداری یزد تشکیل شد و تا 27 بهمن‌ماه جاری ادامه دارد.
سکونت‌گاه‌های استان یزد 2 هزار و 270 هکتار بافت تاریخی دارد و یزد به‌عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی به مساحت عرصه 743 هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار است که 200 هکتار عرصه آن در 18 تیر 1396 در چهل و یکمین نشست کمیته میراث جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) در کراکوف لهستان در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.
با توجه به غنای یزد ازلحاظ بناهای تاریخی، فرهنگی تاکنون پنج اثر این استان در فهرست میراث جهانی ثبت شد، که پیش از ثبت جهانی بافت تاریخی یزد، باغ‌های دولت‌آباد یزد و پهلوان پور مهریز و قنات‌های زارچ و حسن‌آباد ثبت جهانی شد.
یزد گنجینه‌ای از هنر، فرهنگ و تمدنی ایرانی را در خود دارد که از آن جمله می‌توان به بناهای مذهبی، بقعه، مساجد، حسینیه‌ها، زیارتگاه‌های زرتشتیان، خانه‌های تاریخی، آب‌انبارها، باغ‌های تاریخی، بادگیرها و بازارچه‌ها اشاره کرد.
یزد با عناوینی همچون شهر بادگیرها، کار و کاریز و کاهگل، دارالعباده، حسینیه ایران، شهر دوچرخه‌ها، شهر قنات و قنوت و قناعت و شهر آتش و آفتاب شناخته می شود.
7532 / 2047/

انتهای پیام /*


فرهنگی


کارگاه آموزشی


معماری خشتی


یزد