گردشگری و توریسم

گیلانغرب در مدار پیشرفت و توسعه

به گزارش خبرنگار ایرنا، گیلانغرب با دو هزار و 585 کیلومتر مربع گستره، دومین شهرستان بزرگ استان کرمانشاه و 32 کیلومتر مرز مشترک با عراق متشکل از دو بخش گواور و مرکزی، (شهر گیلانغرب و سرمست)207 روستا دارد که اکنون 197 روستای آن دارای سکنه است.
اهالی این شهرستان از ایل بزرگ کلهر، دومین ایل بزرگ کشور هستند که مشتمل بر 32 طایفه است.
این شهرستان در طول جنگ تحمیلی بارها مورد هجوم ناجوانمردانه ارتش بعث عراق از طریق زمین و هوا قرار گرفت به طوری که در نتیجه 150 بار بمباران هوایی، موشک باران و گلوله باران آن، تعداد 30 روستا و شهر گیلانغرب به میزان صد درصد تخریب شد.
ایثار، شجاعت، پایداری و استقامت مردم این دیار در مقابل تهاجم وحشیانه دشمن، تقدیم 750 شهید والامقام، بیش از دو هزار و 250 جانباز، 133 آزاده سرافراز و 12 هزار رزمنده با تشکیل تیپ مستقل مسلم بن عقیل از بین جوانان غیور این دیار گواه و مبین این مدعا است.
حماسه مقاومت مردم این خطه در دوران دفاع مقدس باعث شد تا گیلانغرب افتخار عنوان دومین شهر مقاوم کشور را از زبان مقام معظم رهبری کسب کند.
دفتر ایرنای قصرشیرین با حضور فرماندار گیلانغرب، گوشه هایی از خدمات چهل ساله انقلاب را در این منطقه مرزی برای پژواک هرچه بیشتر توانمندی های این نظام الهی در خدمات رسانی به مناطق محروم و مرزی در قالب نشست خبری تشریح کرده است.

** ثبت ملی بیش از 400 اثر تاریخی
فرماندار گیلانغرب گفت: این شهرستان از نواحی قدیمی استان کرمانشاه است که در نوشته های تاریخی نیز به کرات از آن نامبرده شده است.
کوروش محمودیان افزود: بیش از 400 اثر تاریخی در شهرستان گیلانغرب به ثبت ملی رسیده که این نشان از قدمت این سرزمین دارد.
وی اظهار داشت: کاخ اربابی با قدمت 2500 سال، آتشکده «زردکه» در مجاورت همین کاخ، قلعه مهرنگار، تپه باستانی قلاع در مرکز شهر گوردخمه فرهاد در منطقه گردشگری و زیبای گلین از جمله آثار تاریخی گیلانغرب است و علاوه بر این شهرستان دارای جاذبه های گردشگردی طبیعی بسیاری از قبیل سراب گلین، سراب مورت، مله نی، قلاجه، دشت دیره، تنگه گلم و میاندار نیز هست.
وی از توجه خاص نظام و بخصوص دولت برای ایجاد امکاناتی برای حضور گردشگران در این منطقه خبر داد.

** رونق اقتصادی با تولید سالانه بیش از 100 هزار تن محصولات دامی و کشاورزی
نماینده عالی دولت در گیلانغرب گفت: این شهرستان 41 هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغات دارد که نوع آب و هوا و تنوع آن در فصول سال باعث شده تا این شهرستان یکی از نقاط مستعد در بخش کشاورزی باشد به گونه ای که اکنون سالیانه 100 هزار تن تولیدات کشاورزی و دامی در این منطقه داریم.
محمودیان افزود: شغل اصلی مردم گیلانغرب کشاورزی و دامپروری است و دلیل آن هم موقعیت خاص آب و هوایی، وجود 41 هزار هکتار زمین حاصلخیز کشاورزی و باغات، چهار سد مهم، بیش از 230 هزار راس دام سبک و سنگین و 205 هزار هکتار مرتع و جنگل است که 75 هزار هکتار آن را پوشش جنگلی تشکیل می دهد.
وی اظهار داشت: عمده ترین شغل مردم این شهرستان کشاورزی و دامپروری است که بخش شیلات هم خوشبختانه به خوبی در حال توسعه است.

** گیلانغرب دارای بیشترین ذخایر قیر طبیعی کشور
فرماندار گیلانغرب گفت: این شهرستان در بخش معدنی و صنایع هم غنی است و 75 درصد قیر طبیعی (بیتومین) استان که بیشترین ذخایر کشور است در این منطقه وجود دارد.
محمودیان گفت: 33 واحد معدنی فعال اکنون قیر طبیعی شهرستان را استخراج و به داخل و خارج از کشور برای مصارف صنعتی صادر می کنند.
وی اظهار داشت: میزان تولیدات معادن شهرستان اعم از قیرطبیعی، گچ و آهک سالانه بیش از 160 هزار تن است.

** ساخت بیش از 230 مدرسه در گیلانغرب
فرماندار گیلانغرب گفت: در قبل از انقلاب تنها 35 مدرسه با 2 رشته تحصیلی فعال بود اما به یمن خدمات نظام اکنون بیش از 230 مدرسه و هنرستان فنی در 11 رشته آموزشی با حدود 9 هزار دانش آموز و 2دانشگاه با 36 رشته و گرایش و بیش از2 هزار دانشجو و بیش از 15 هزار دانش آموخته دارد.
وی ادامه داد: همچنین تا پیش از انقلاب فقط مسجد جامع در شهرستان وجود داشت که امروز بیش از 50 مسجد ساخته شده و بیش از 40 کانون فرهنگی و هنری و موسسه قرآنی در این شهرستان فعالیت دارند.
محمودیان اضافه کرد: در زمینه کتابخانه های عمومی قبل از انقلاب یک کتابخانه با چهار هزار جلد کتاب وجود داشته اما امروز چهار کتابخانه بزرگ عمومی با حدود 57 هزار جلد کتاب و 2 هزار و 500 عضو فعال وجود دارد.

** 193 روستا دارای آب
نماینده عالی دولت در گیلانغرب گفت: قبل از انقلاب یک هزار و 200 مشترک با سه روستا از نعمت آب شرب برخوردار بودند که اکنون علاوه بر 2 شهر گیلانغرب و سرمست 193 روستا با 9 هزار مشترک از آب آشامیدنی سالم برخوردارند و شاخص برخورداری از آب سالم بیش از 80 درصد است.
محمودیان افزود: تنها چهار روستای بخش مرزی سومار مشکل دارند که در دست پیگیری است و شبکه فاضلاب شهر سرمست هم تکمیل شده و تصفیه خانه آن هم به پیمان واگذار شده است.
وی اظهار داشت: همچنین قبل از انقلاب فقط شهر گیلانغرب و یک روستا با یک هزار و 902 مشترک از نعمت برق برخوردار بودند که اکنون تمام 194 روستای ما با 20 هزار مشترک از نعمت روشنایی برخوردار هستند.

** احداث چهار سد از خدمات موفق نظام
فرماندار گیلانغرب گفت: احداث چهار سد مهم با ظرفیت ذخیره 187 میلیون متر مکعب با هدف آبی کردن 14 هزار و 700 هکتار از اراضی شهرستان های گیلانغرب و قصرشیرین که تاکنون چهار هزار هکتار آن محقق شده و همچنین سد درحال ساخت «کل کش» با هدف پوشش 800 هکتار از اراضی دهستان حیدریه و بیش از 500 حلقه چاه آب کشاورزی از جمله اقدام های اساسی و خدمات موفق نظام است.

** حوزه راهها و بهداشت و درمان
نماینده عالی دولت در گیلانغرب گفت: تا پیش از انقلاب تنها 40 کیلومتر راه آسفالت داشتیم که اکنون 500 کیلومتر راه آسفالته در این شهرستان داریم.
محمودیان همچنین با اشاره به حوزه بهداشت و درمان افزود: قبل از انقلاب فقط یک درمانگاه در شهرستان بوده که هم اکنون بیمارستان 96 تختخوابی الزهرا (س) با تجهیزات مناسب و بخش های مختلف و 6 مرکز بهداشتی، 40 خانه بهداشت و 8 مرکز و پایگاه سلامت در شهرستان فعال است.

** فضای سبز و معابر شهری
این مسئول گفت: قبل از انقلاب سرانه فضای سبز شهری در گیلانغرب برای هر نفر یک و نیم متر بوده اکنون به 10 متر رسیده و علاوه بر آن 25 هکتار فضای سبز و بیش از 120 هکتار معابر ایجاد و آسفالت شده است.

** اجرای شبکه های آبیاری نوین در سطح 9 هزار هکتار از زمین های کشاورزی
فرماندار گیلانغرب گفت: قبل از انقلاب خبری از اجرای سیستم نوین آبیاری در این شهرستان نبود و تنها به صورت سنتی انجام می شد ولی اکنون هفت هزار و 500 هکتار در پایاب سدها و یک هزار و 500 هکتار نیز به صورت خود اجرایی باعث شده 9 هزار هکتار از سامانه های نوین آبیاری برخوردار باشد.
محمودیان افزود: در گیلانغرب هم اکنون 75 کیلومتر کانال انتقال آب و 970 هکتار احداث باغات با بیش از 100 هزار تن تولیدات کشاورزی داریم که با بهره برداری کامل از سدهای شهرستان اراضی آبی از مجموع 41 هزار هکتار به به بیش از 10 هزار هکتار خواهد رسید.

** برخورداری 2 شهر و 69 روستا از نعمت گاز
فرماندار گیلانغرب گفت: هم اکنون 2 شهر گیلانغرب و سرمست و 69 روستا با 12 هزار و 573 خانوار تاکنون از نعمت گاز برخوردار شده اند، ضمن اینکه کار گازرسانی به 2 دهستان حومه و دیره در بخش مرکزی هم به زودی آغاز و تا تیرماه سال آینده تکمیل خواهد شد.
وی ادامه داد: هشت روستا در محور چیکان بخش گواور هم تا پایان امسال گازدار خواهند شد.

** پیشرفت در بخش ورزش
فرماندار گیلانغرب گفت: قبل از انقلاب تنها یک زمین روباز ورزشی در شهرستان وجود داشته است که امروز 19 سالن ورزشی هفت زمین روباز و 2 هزار و 500 ورزشکار سازمان یافته در قالب 25 هیات ورزشی در شهرستان فعالیت دارند.
محمودیان افزود: ضمن اینکه تاکنون ده ها قهرمان ملی از دیار گیلانغرب در رشته های مختلف ورزشی تحویل جامعه ورزشی کشورمان شده است.

** ایجاد فرصت های مثبت مرزی
نماینده عالی دولت در گیلانغرب گفت: یکی از اقدام های خوب نظام مقدس جمهوری اسلامی و دولت احداث بازارچه مرزی سومار و راه اندازی آن از سال 94 بوده است به گونه ای که اکنون 48 درصد صادرات استان از طریق این بازارچه صورت می گیرد.
محمودیان افزود: در بیش از سه سال فعالیت، این بازارچه علاوه بر توسعه صادرات غیرنفتی برای کشور بیش از 2 هزار فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم را ایجاد کرده و در این مدت بیش از 2 هزار و 500 تن کالا در 70 قلم به ارزش 2 میلیارد دلار توسط 135 هزار کامیون به نقاط مختلف کشور عراق از بازارچه سومار صادر شده است.

** اشتغالزایی 2 هزار تن در گیلانغرب
وی گفت: ایجاد 2 هزار طرح اشتغالزا در سال های مختلف با بیش از 2 هزار و 700 فرصت شغلی که هم اکنون یک هزار و 610 کارگر مشمول قانون کار در شهرستان مشغول به کار هستند.
محمودیان اضافه کرد: 2 شهرک و ناحیه صنعتی ، مجتمع های دامپروری و گلخانه ای، سیلوهای ذخیره گندم 20 و 10 هزار تنی و طرح های تولید پودر بیتومین، گچ، شن و ماسه و چندین طرح و کارخانه بزرگ نظیر تولید میلگرد، فرآوری قیرطبیعی و غیره از خدمات ارزنده نظام در بخش اشتغالزایی است.

** منابع طبیعی وآبخیزداری
فرماندار گیلانغرب گفت: اجرای عملیات های آبخیزداری متنوع در سطح بیش از 100هزار هکتار در حوزه های میاندار قروتگ، سدهای مخزنی و زاگرس در طی چند سال اخیر با بیش از 30 میلیارد تومان به منظور جلوگیری از سیل، فرسایش و رسوب، افزایش ذخیره آبی سفره های زیرزمینی و ایجاد منابع آبی جدید از اقدام های خوب نظام است.
محمودیان اظهار داشت: اجرای طرح مرتعداری در مساحت 15 هزار هکتار (شامل کشت بوته آتریپلکس، بذرپاشی، ایجاد ذخیره نزولات و …) به منظور احیاء و اصلاح و افزایش عملکرد مراتع، اجرای طرح جنگل کاری دست کاشت، طرح توسعه جنگل، پارک های جنگلی، حاشیه راه و ذخیره گاه جنگلی در سطح بیش از یک هزار و 300 هکتار از دیگر اقدام های این بخش است.
وی ادامه داد: اجرای طرح مبارزه با پدیده خشکیدگی بلوط به صورت برش بهداشتی پایه های آلوده و انهدام آن ها به منظور کنترل خشکیدگی بلوط در مناطق جنگلی دهستان ویژنان، چله و بخش گواور در سطح بیش از 2 هزار و 800 هکتار نیز از دیگر خدمات بخش منابع طبیعی است.
فرماندار گیلانغرب گفت:در بحث انقلاب اسلامی هم گیلانغرب از جمله شهرهای پیشرو در قیام علیه حکومت طاغوت بوده تقدیم یک شهید و یک جانباز قطع عضو در ایام پیروزی انقلاب اسلامی خود گواهی بر این مدعاست.
محمودیان اظهار داشت: شهید معظم «جانبخش حسنی» و جانباز سرافراز«منصور کرمیان» 2 عزیزی بودند که خود را فدای آرمان های والای انقلاب و امام راحل کردند.
وی اضافه کرد: در 40 سال از عمر انقلاب اسلامی به یاری خدا اقدام های بسیار ارزشمندی در راستای زدودن چهره فقر از این سرزمین و برای توسعه و آبادانی آن انجام گرفته است.
گیلانغرب در غرب کرمانشاه بیش از 72 هزار تن جمعیت دارد.
3012/8066
گفت وگو از نازنین باباخانی

انتهای پیام /*


اجتماعی


چهل سالگی انقلاب


دستاوردها


گیلانغرب