اخبار گردشگری

آسیاب موزه تهران راه اندازی می شود

آسیاب موزه تهران توسط یکی از اهالی قدیمی یوسف آباد تهران احیا شده و قرار است در سال جدید به روی مردم باز شود.

آسیاب آبی یوسف آباد که متولیان شهر چند سال پیش می خواستند آن را تخریب کنند ولی اقدام به موقع مالکان آن برای ثبت ملی این آسیاب آبی اجازه تخریب این بنای قاجاری را نداده بود، حالا قرار است در سال ۹۸ به آسیاب موزه تبدیل شود.

خبرنگاران میراث فرهنگی به دعوت اداره میراث فرهنگی استان تهران سری به این آسیاب زدند و متوجه شدند که مالک قصد دارد تا این میراث خانوادگی را حفظ کند آن هم در شرایطی که همه مالکان زمین های اطراف به ساخت برج و مجتمع تجاری مشغول هستند. خانواده عجایبی سال ۹۴ هم هنگام بازدید خبرنگار مهر از این مجموعه اعلام کرده بودند که قصد نگهداری از بنا را دارند.

این بنای مخروبه در محله یوسف آباد تهران در مکانی قرار گرفته که مسئولان شهری می خواستند زمین این بنا را به اتوبان رسالت اضافه کنند.

عجایبی درباره این میراث خانوادگی گفت: اینجا میراث پدری ما بوده است. در این آسیاب گندم مردم محله ونک و یوسف آباد حتی درکه و اوین ارد می شد. این آسیاب سالهای زیادی را به خود دیده است از جمله سال قحطی را.

عجایبی به یاد دارد که پدرش در آن زمان به هر متقاضی دو کیسه آرد می داده است و می گفته هر زمان داشتید سرخرمن به جایش گندم بدهید.

او معتقد است که قدیمی های شهر این آسیاب آبی را خوب به یاد دارند و نگهداشتن این میراث می تواند بخشی از تاریخ شهر تهران را بازگو کند. به همین دلیل است که جلوی بساز و بفروش ها و متولیان شهر را گرفته تا آن را حفظ کند و حالا با پولی که دارد آن را با کمک میراث فرهنگی استان تهران مرمت کرده تا به موزه آسیاب تبدیل شود. آسیابی که اگرچه قناتش خشک شده اما می توان دوباره آب را با موتور در آن به جریان انداخت و گاوآهن و وسایلی که از قدیم مانده را در آن گذاشت و به نسل امروز نشان داد که در زمان های گذشته چطور آرد را آسیاب می کردند.

در کنار این آسیاب آبی هنوز نانوایی ۵۰ ساله ای مشغول به کار است این نانوایی نیز در دست خاندان عجایبی قرار دارد آنها قصد دارند تا نان های مختلف را در این نانوایی پخته و به مردم عرضه کنند. یعنی در سال آینده این مکان مجموعه از آسیاب آبی و نانوایی خواهد شد.

در این باره معمار زاده کارشناس میراث فرهنگی گفت: قرار است تا هزینه ای برای ساخت مجسمه ها، تجهیز موزه و غیره شود تا بتوان از آن به عنوان موزه بهره برد. زمین رو به روی این آسیاب نیز اکنون به فضای سبز تبدیل شده است اگر این زمین نیز به آسیاب ملحق می شد، می توانست مجموعه ای فرهنگی تفریحی و تاریخی ایجاد کند که متعلق به همه مردم شهر است. اما شهرداری موافقت نمی کند و با حصار کشی سعی دارد تا این دو را از هم جدا کند.

« دنیای سفر » این نوشته را از «
خبرگزاری مهر » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.