گردشگری و توریسم

قلعه زیبا و تاریخی حیدرآباد ظرفیت مهم گردشگری خاش

به گزارش ایرنا؛ قلعه های حیدرآباد، ایرندگان، کمال آباد، ناصری و برجک قدیمی بلو نشان از قدمت و تاریخ پر فراز و نشیب شهرستان خاش دارد.
قلعه ‘حیدرآباد’ در جنوب شرق خاش از جمله آثار تاریخی مهم این شهرستان و یکی از قدیمی ترین قلعه های منطقه سرحد به شمار می رود.
بلوچستان شامل دو بخش ˈسرحد و مکرانˈ است که ˈزاهدان، خاش، سراوان و بخشهایی از ایرانشهرˈ به عنوان سرحد و ˈسرباز، نیکشهر، کنارک و چابهارˈ محدوده مکران نامیده می شود.
این قلعه درسال1920میلادی توسط شخصی به نام ‘عیدوخان’ ساخته شد و تا سال 1307 ه.ش به عنوان محل سکونت همین شخص و خانواده اش مورد استفاده قرار می گرفت.
تاریخ ساخت این قلعه تاریخی با معماری جالب و دیدنی مربوط به اواخر دوران حکومت قاجار بوده و مصالح این بنا بطور کامل از خشت خام و گل است.
نیروهای انگلیسی به سرپرستی ژنرال دایر که در سال 1295 به بهانه همکاری سرداران بلوچ با قوای آلمانی به بلوچستان حمله کردند مدتی از این قلعه به عنوان محل نگهداری آذوقه و مهمات استفاده می کردند.
قلعه حیدرآباد دارای برجها و طاقهای هلالی زیبایی است که از سوی سازمان میراث فرهنگی مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.
نقشه اصلی قلعه حیدرآباد به صورت مستطیل بوده که با اضافه شدن چند اتاق و دیوار در قسمت جنوب شرقی آن نقشه به بنایی ذوزنقه ای شکل تبدیل شده است.
در ساخت و تکمیل این بنا از تزئینات معماری خاصی بهره گرفته نشده لذا تنها تزئینات کنگره ای شکل نیم دایره ای متمایل به بیضی و تیرکشهای تعبیه شده در قسمت فوقانی حصار خارجی و تزئینات کادربندی اتاقکهای نگهبانی بالای سردر ورودیها و همچنین خشت چینی نیم دایره ای، قوس سردر ورودی اتاق هشت ضلع غربی حیاط مرکزی بخش سوم قلعه و تزئینات کاربردی آن از عناصر تزئین معماری این اثر است.
پس از آن که این قلعه به صورت نیمه مخروبه رها شد اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان اقدام به مرمت و بازسازی آن کرد و هم اینک نیز از این مکان بعنوان ساختمان اداری اداره میراث فرهنگی خاش استفاده می شود.
خاش با 215 اثر تاریخی و طبیعی از جمله قله آتشفشانی نیمه فعال تفتان به عنوان بام شرق ایران، گل فشان پیرگل، رودخانه های زیبای ایرندگان و کارواندر، دریاچه سردریا، غارهای متعدد، چشمه های آب معدنی سرد و گرم و نیز قلعه های متعدد تاریخی، بازارچه سرپوش و مسجد جامع یکی از مناطق مهم گردشگری سیستان و بلوچستان محسوب می شود.
خاش در 185 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان واقع شده است.
7310 **6081

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهنگي


آثار تاريخي


قلعه حيدرآباد