گردشگری و توریسم

وزارت خارجه برای معرفی مقاصد گردشگری ایران آستین بالا می‌زند

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، «ولی تیموری» روز سه‌شنبه در نشست خبری دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران گفت: یکی از چالش‌های صنعت گردشگری ما ضعف معرفی و اطلاع‌رسانی است از همین رو تصمیم گرفتیم در قالب یک تفاهم‌نامه همکاری، از ظرفیت وزارت خارجه برای معرفی مقاصد گردشگری ایران در عرصه بین‌الملل استفاده شود.
وی همچنین استفاده از ظرفیت‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران را یک فرصت مناسب دانست و گفت: حضور رایزن‌های فرهنگی ایران می‌تواند به صنعت گردشگری کشور کمک کند.
تیموری معرفی توانمندی و ظرفیت‌های گردشگری را مهم‌ترین استراتژی و هدف اصلی از برگزاری دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران برشمرد و گفت: در نظر داریم در این دوره از نمایشگاه، فعالان حوزه گردشگری با هم آشنا شده و از ظرفیت‌های یکدیگر باخبر شوند.
وی گفت: همچنین خانواده‌ها نیز می‌تواند برای سفرهای نوروزی با برنامه‌های آژانس‌های گردشگری کشور آشنا شوند.
تیموری افزود: اولویت اصلی برگزاری این دوره از نمایشگاه، توسعه گردشگری داخلی است و خانواده‌ها در فاصله باقی‌مانده تا تعطیلات نوروز، می‌توانند برای سفرهایشان برنامه‌ریزی کنند.
وی یکی دیگر از هدف‌های اصلی نمایشگاه امسال را توزیع جغرافیایی سفرها اعلام کرد و گفت: سعی کردیم در این دوره از نمایشگاه به استان‌هایی که با وجود داشتن جاذبه‌های کافی، گردشگر چندانی ندارند، توجه بیشتری کردیم تا مردم بیشتر با آنها آشنا شوند.
معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: در این دوره نمایشگاه سعی شده، سفرهای گروهی و بسته گردشگری داخلی به علاقه‌مندان معرفی شود.
وی برگزاری کارگاه‌ها و سمینارهای جانبی را از جمله برنامه‌های جانبی دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری اعلام کرد و افزود: علاقه‌مندان می‌توانند به طور رایگان در این دوره‌های آموزشی شرکت کنند.

** حضور ٦٦٠ شرکت داخلی و ٥٧ شرکت خارجی در نمایشگاه گردشگری
مجری دوازدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری نیز در این نشست گفت: کشورهای ترکیه، مالزی، سنگاپور، تایلند، ایتالیا، اندونزی، پاکستان، آلمان، هند، ویتنام، کامبوج و افغانستان در نمایشگاه گردشگری امسال حضور دارند.
«فرهاد امینیان» با اشاره به مشارکت و حضور 21 استان کشور در این رویداد گردشگری گفت: ٦٦٠ شرکت ایرانی در نمایشگاه امسال حضور دارند که آمار آنها نسبت به سال قبل ٦١ درصد رشد داشته و ٥٧ شرکت خارجی از ١٢ کشور نیز در این نمایشگاه حضور دارند، درحالیکه سال گذشته 19 کشور خارجی حضور داشتند.
وی اضافه کرد: دو هزارمتر مربع فضای باز نمایشگاه و ٤٢ هزار متر فضای سرپوشیده است که از این میزان، ٢٣ هزار متر مربع استفاده مفید شده که بخش داخلی، ٢١ هزار و ٤٠٠ متر و سهم بخش خارج ٩٥٥ متر است.
مدیرکل بازاریابی و تبلیغات معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی نیز با بیان اینکه حدود 50 درصد از گردشگرهای ورودی به ایران از دو کشور عراق و افغانستان هستند، گفت: این بازار هدف برای ما خیلی اهمیت دارد و حفظ بازار موجود مهمتر از افزوده شدن گردشگران از دیگر کشورهاست.
محمد ابراهیم لاریجانی افزود: به جز هیاتهای دولتی که قرار است از عراق و افغانستان به این نمایشگاه بیایند هیاتهای تجاری و خصوصی نیز از کشورهای پاکستان، عمان، روسیه و چین برای آشنایی با ظرفیت گردشگری ایران به این نمایشگاه می‌آیند.
این مسئول سازمان میراث فرهنگی افزود: به کارکرد رساندن نمایشگاه گردشگری یکی از اهداف اصلی برگزاری این رویداد است که امیدواریم به نقطه‌ای برسیم که این نمایشگاه، تقویم فعالان حوزه گردشگری شود.
لاریجانی با تاکید بر این که هزینه‌های برگزاری این نمایشگاه را سازمان میراث فرهنگی پرداخت نمی‌کند، گفت: شرکت‌های خصوصی حاضر در نمایشگاه هزینه‌ها را می‌پردازند؛ شرکت‌های خصوصی داخلی 120 هزار تومان و شرکت‌های خارجی 215 یورو به ازای هر متر غرفه در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری پرداخت می‌کنند.
به گفته لاریجانی، این مبالغ براساس قانون، در اختیار سازمان توسعه تجارت قرار می‌گیرد و مبلغی نیز به مجری برگزارکننده برای هزینه‌های جاری می‌رسد.
دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران از سه‌شنبه 23 بهمن تا جمعه 26 بهمن ماه در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.
فراهنگ**3377** 1055

انتهای پیام /*


فرهنگی


گردشگری


وزارت خارجه


میراث فرهنگی