اماکن دیدنی ایران

گردشگری زیارتی صِرف در ایران نداریم

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه گردشگری زیارتی در ایران تبدیل به گردشگری تلفیقی مذهبی، سیاحتی و درمانی شده است، گفت: گردشگری زیارتی صِرف در ایران نداریم.

ایرنا: علی‌اصغر مونسان در حاشیه بازدید از سومین جشنواره صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر با اعلام این که گردشگری مذهبی دیگر مانند گذشته در ایران تک بعدی نیست، گفت: گردشگری مذهبی و زیارتی ایران به نوعی گردشگری تلفیقی زیارت، سیاحت و توریست درمانی تبدیل شده است.
مونسان در خصوص زیرساخت های گردشگری ایران نیز گفت: هم اکنون در 6 نقطه ایران در حوزه گردشگری به جایگاهی رسیده ایم که کمبودی وجود ندارد؛ البته ادعا نمی‌کنیم که به نقطه ایده‌آل رسیدیم و هنوز فاصله هایی وجود دارد.
وی درباره توسعه بوم‌گردی نیز افزود: هم اکنون یکهزار و 500 واحد بوم‌گردی در کشور احداث شده است، حوزه گردشگری طبیعت مورد توجه گردشگران خارجی و داخلی است و به دلیل ارزانی و دسترس بودن در دورترین نقاط کشور مورد استقبال زیادی است.
وی درباره آخرین آمارهای گردشگری در 9 ماهه اخیر گفت: در این مدت 9 میلیون گردشگر وارد ایران شده‌اند که در مقایسه با آمار کل سال گذشته که 5 میلیون و 100 هزار گردشگر وارد ایران شدند با رشد ورود گردشگر خارجی به کشورمان مواجه شدیم.
مونسان با اشاره به این که تفاوت نرخ ارز به افزایش ورود گردشگر به ایران کمک کرده گفت: البته در این مدت اتفاق های ناخوشایندی برای ورود گردشگر در کشور افتاد از جمله بسیاری از پروازهای مستقیم به ایران متوقف شده است، همچنین موضوع ایران هراسی از طرف آمریکایی‌ها بیش از گذشته و با شدت بیشتر ادامه پیدا کرد.
معاون رئیس جمهور برگزاری اجلاس جهانی گردشگری در کشور و حضور ایران در نمایشگاه گردشگری اسپانیا را از جمله روش های ایران برای مقابله با ایران هراسی آمریکا اعلام کرد و افزود: یکی از جلوه‌های پررنگ ایران در این نمایشگاه حضور پادشاه و ملکه اسپانیا در غرفه ایران از بین 886 غرفه بود که این بازدید در صدر اخبار مثبت اروپا قرار گرفت.
وی با اشاره به رشد 11 درصدی صادرات صنایع دستی گفت: ازابتدای امسال تاکنون 190 میلیون دلار صنایع دستی صادر شده است.
مونسان افزود: در حال حاضر 300 رشته صنایع دستی در کشور در حال تولید اثر است که البته در نظر داریم به سمت صنایع دستی که توانایی کاربردی شدن دارند برویم و از آنها حمایت کنیم.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر ورود صنایع دستی خارجی در کشور گفت: از ابتدای سال ورود هر گونه صنایع دستی خارجی به کشور منع شده است ولی باید کیفیت و کاربردی شدن آثار داخلی به حدی باشد که توانایی رقابت با کالاهای خارجی را داشته باشد و نیاز به منع ورود صنایع دستی خارجی وجود نداشته باشد.
وی اعطای وام و تهیه مواد اولیه برای تولیدکنندگان صنایع دستی را از جمله برنامه های انجام شده در سازمان میراث فرهنگی دانست و گفت: بیمه شدن تمام هنرمندان صنایع دستی نیز از جمله اتفاقات خوب اخیر بوده است.
سومین جشنواره صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر از روز جمعه ۱۲ بهمن در خانه هنرمندان ایران آغاز شد.