اخبار گردشگری

تصویر خسروپرویز در دیوار غار معبد هندی

پژوهشگر و کارشناس آثار هنری پژوهشکده هنرهای سنتی با اشاره به تاثیر فرهنگ و هنر اسلامی، ایرانی بر هند گفت: در یکی از نقاشی های دیواری غار معبد آجانتا خسروپرویز ساسانی و خدمتکارانش ترسیم شده اند.

لیلا حقیقت جو این مطلب را در نشست آشنایی با هنر اسلامی شبه قاره هند از ابتدا تا قرن شانزدهم میلادی مطرح کرد.

وی هدف از برگزاری این نشست را بیان روابط فرهنگی دو کشور ایران و هند و بررسی تاثیر فرهنگ و هنر اسلامی ایرانی بر این کشور عنوان کرد و گفت: ایران از هزاره سوم پیش از میلاد با تمدن دره سند از طریق شهر سوخته در ارتباط بوده است.

پس از آن در دوره هخامنشی نیز، فرهنگ و هنر این دوره تاثیر بسزایی در تمدن هند داشته بطوریکه تأثیرات آن را در دوره فرمانروایی آشوکای هند (معاصر با دوره هخامنشی) می توان دید.

این ارتباط و تاثیرات را می توان در آثار برجای مانده هند رویت کرد، وجود غار آجانتا نمونه بارز این امر است که سابقه آن به سده دوم پیش از میلاد تا قرن چهارم میلادی می رسد.

 در نقاشی های دیواری قرن اول میلادی این غار معبد علاوه بر پرداختن به داستان زندگی بودا در یکی از نقاشی ها خسروپرویز ساسانی و خدمتکارانش ترسیم شده اند.

پس از ورود اسلام به ایران، در دوره اموی، به وسیله سردار عرب محمد بن قاسم ثقفی، اسلام از طریق دره سند (پاکستان امروزی) به هند رفت که این امر گام اول ورود اسلام به شبه قاره هند قلمداد می شود.

وی با بیان اینکه گام دوم و موثر ورود اسلام به شبه قاره هند دردوره غزنویان انجام گرفت، تصریح کرد: همزمان با این امر ادبیات و فرهنگ ایران نیز به سوی هند رفت و از آن زمان به بعد 700 سال زبان فارسی در هند رواج یافت.

وی در ادامه از مصادیق معماری اسلامی این دوره به مجموعه قطب منار در دهلی، مجموعه قلاع و مسجد جامع دولت آباد هند اشاره و به بررسی و بیان تطبیقی مفاهیم هنر اسلامی معماری هند و اسلامی دوران سلاطین این کشور پرداخت.

غارهای آجانتا در ۴۰ کیلومتری شهر جالگائون هندوستان قرار دارد. این محل دارای ۳۰ غار زیبا پر از نقاشی های مذهبی است که بیشتر آنها درباره بودا است. قدمت این غارها به دو قرن پیش از میلاد بر می گردد.در یکی از این غارها سنگ نگاره نقاشی شده از دوره ساسانی در هند وجود دارد.در غارهای آجانتا واقع در شمال غربی حیدرآباد، تصویر هیات اعزامی خسروپرویز به هند حک شده است.

« دنیای سفر » این نوشته را از «
ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.