اماکن دیدنی ایران

ویزیتورها جای گردشگران را می‌گیرند؟

رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران خبر داد: با افزایش هزینه‌ی سفر در ایران و کاهش متقاضیان این بخش، گرایش به گردش‌های یک روزه بیشتر شد.

ایسنا: امیر پویان رفیعی شاد گفت: سفرهای یک روزه همواره مخاطبان خاص خود را داشته است، اگر تمییز دهیم شاید ۸۰ درصد متقاضیان آن افراد جوان و اقشار کم درآمد باشند که با توجه به بضاعت اقتصادیشان و با در نظر گرفتن محدودیت‌های زمانی، می‌توانند یک روز را به گردش اختصاص دهند.

او در عین حال یادآور شد: ماهیت گردش‌های یک روزه از سفر و گردشگری کاملاً متفاوت است، حتی واژه تور را نمی‌توان به آن اطلاق کرد، چرا که تعریف آن در قالب استاندارد جهانی قرار نمی‌گیرد و افرادی هم که در گشت‌های یک روزه شرکت می‌کنند بیشتر حالت ویزیتور (بازدیدکننده) دارند که در حال حاضر با توجه به افزایش هزینه‌های سفر و متعاقب آن کاهش تقاضا برای سفرهای چند روزه، گرایش به گردش‌های یک روزه بیشتر شده است.

گشت‌های یک روزه که دارای مجوز رسمی از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هستند، دست‌کم ۱۲۰ هزار تومان برای هر نفر هزینه برمی‌دارد، هرچند که همسفر شدن با گروه‌های بدون مجوز و زیرزمینی، کمتر از این مبلغ هم تمام می‌شود. این درحالی است که هزینه یک سفر چند روزه به هر نقطه از ایران، فقط برای یک نفر، سه تا ۱۰ برابر این مبلغ می‌شود.

از اواخر سال گذشته با تغییر نرخ تسعیر ارز، هزینه خدمات سفر بویژه در بخش حمل و نقل هوایی، با افزایش روبرو شد. نخست این تأثیر در سفرهای خارجی نمود پیدا کرد و دامنه آن با دشواری تأمین ارز به نرخ دولتی در شرکت‌های هواپیمایی به سفرهای داخلی تسری پیدا کرد.

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با توجه به کاهش متقاضی سفرهای داخلی و خارجی، طرح «سفر ارزان» را تهیه کرده که در جریان آن تسهیلاتی به شکل وام و تقسیط هزینه سفرهای داخلی تخصیص خواهد یافت.