اماکن دیدنی ایران

مروری بر آمارهای ۵ ساله گردشگری ایران

مروری بر آمارهای رسمی گردشگری ایران از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ حاکی از روند صعودی این صنعت در سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ دارد که این رشد در سال ۲۰۱۵ به اوج خود می‌رسد و در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ با شیب ملایمی رو به نزول می‌رود.

به گزارش ایسنا،سازمان جهانی گردشگری (WTO) آمارهای مربوط به گردشگری ایران اعم از گردشگران ورودی و خروجی، هزینه‌کرد و…. را از سال ۲۰۱۳ تا پایان ۲۰۱۷ بروز رسانی کرد.

در این جدول از آمارهای گردشگری ایران که از سوی سازمان جهانی گردشگری منتشر شده و آخرین بار در ۹ ژانویه ۲۰۱۹ بروز رسانی شده است، در مقابل برخی عنوان‌ها چون شمار گردشگران با اقامت بیش از یک شب و شمار گردشگران با اقامت کمتر از یک روز اطلاعاتی آورده نشده است. همچنین برخی از اطلاعات مربوط به آمارهای سال ۲۰۱۷ نیز هنوز در این جدول وارد نشده است (که جای خالی آنها با * مشخص شده است).

در زیر جدول منتشر شده مربوط به روند گردشگری ایران از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ را از نگاه آمار و ارقام مشاهده می‌کنید.

آمارهای جزئی مرتبط با سال ۲۰۱۸ نیز در چند ماهه نخست سال جاری میلادی منتشر می‌شود اما بر پایه گزارش کلی سازمان جهانی گردشگری، شمار گردشگران بین‌المللی در سال ۲۰۱۸ با رشد ۶ درصدی به ۱.۴ میلیارد نفر رسیده است و در این میان منطقه خاورمیانه با رشد ۱۰ درصدی بهترین عملکرد را به نام خود به ثبت رسانده و شمار توریست‌ها خارجی ورودی به این منطقه به ۶۷ میلیون نفر در سال ۲۰۱۸ رسیده است.