گردشگری و توریسم

هر اقدامی بدون مجوز میراث فرهنگی در بافت تاریخی شهر تخلف است

به گزارش ایرنا، سیدهادی احمدی روئینی در حاشیه نشست تخصصی مدیریت بحران در بافت های تاریخی استان گیلان در لاهیجان اظهار داشت: برای تمام محدوده های بافت تاریخی در کشور تعریف قانونی شده و توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ابلاغ شده است و هر گونه اقدامی در این محدوده ها باید بر اساس ضوابط ابلاغ شده باشد و هر گونه اقدامی بدون استعلام از سازمان میراث فرهنگی تخلف از قانون شهرداری ها و قانون میراث فرهنگی محسوب می شود.
وی افزود : تاکنون محدوده بافت با ارزش 168 شهر تعیین و از طریق شورای عالی معماری و شهرسازی ابلاغ شده است و شهرداری ها موظف به اجرای آن می باشند.
وی خاطرنشان کرد: در این طرح یک سری بافت های فرسوده ثبت ملی و تعیین محدوده شدند تا تحت عنوان بافت فرسوده از تخریب آن جلوگیری شود که این طرح از سال 1388شروع و همچنان ادامه دارد.
وی یادآورشد: برخی فکر می کنند بافت تاریخی چیز بی خودی بوده، فرسوده و کهنه هستند و بحران و مشکل اجتماعی دارند که باید خراب شوند و به همین دلیل اقدام به ساخت و ساز جدید و آپارتمان سازی در این محدوده می کنند که باید بدانند سازمان میراث فرهنگی با این نوع کار مخالف است و این بافت های تاریخی میراث و معماری ایران به شمار می روند که باید حفظ شوند و نباید معماری شبیه به غرب و یا معماری دوبی جایگزین این بنا ها شود.
وی اظهارداشت: لاهیجان نیز یکی از168 شهر کشور و شش شهر گیلان است که تعیین محدوده شده و ابلاغ شده است و در حال تعیین ضابطه اساسی برای آن هستیم که علاوه بر لاهیجان محدوده شهرهای لنگرود، انزلی و رشت هم اعلام شده است و ساخت و سازها باید براساس این ضابطه در آنها اجرا شود.
شهر لاهیجان حدود یکصد هزار نفر جمعیت دارد که یک هزار و 600هکتار از سطح این شهر مشمول طرح بازآفرینی بافت تاریخی می شود.
نشست تخصصی مدیریت بحران در بافت های تاریخی استان گیلان روز پنجشنبه با حضور جمعی از مسوولان و کارشناسان بافت های تاریخی کشور و گیلان در سالن اجتماعات شهرداری لاهیجان برگزار شد.
6029 /6030

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهنگي


بافت تاريخي