اماکن دیدنی ایران

خاورمیانه، پیشتاز رشد گردشگری بین‌المللی ۲۰۱۸

شمار گردشگران بین‌المللی در سال ۲۰۱۸ با رشد ۶ درصدی به ۱.۴ میلیارد نفر رسید و در این میان منطقه خاورمیانه بیشترین رشد را به خود اختصاص داده است.

ایسنا:  سازمان جهانی گردشگری (WTO) اعلام کرد در سال ۲۰۱۸ میلادی در مجموع ۱.۴ میلیارد گردشگر بین‌المللی سفر کرده‌اند که در مقایسه با آمار سال ۲۰۱۷ میلادی نشان از رشد ۶ درصدی دارد.

پیش از این و در چشم‌انداز بلند مدت سازمان جهانی گردشگری که در سال ۲۰۱۰ منتشر شده بود، ۱.۴ میلیارد گردشگر بین‌المللی برای سال ۲۰۲۰ پیش‌بینی شده بود و این بدان معناست که رشد چشمگیر این صنعت در چند سال اخیر موجب شده آمارهای گردشگری دو سال از پیش‌بینی‌ها نیز جلوتر باشد.

همچنین رشد ۶ درصدی گردشگری بین‌المللی در سال ۲۰۱۸ در حالی به ثبت رسیده است که اقتصاد جهانی در این سال ۳.۷ درصد رشد داشته است.

در این میان منطقه خاورمیانه با رشد ۱۰ درصدی پیشتاز گردشگری بین‌المللی در سال گذشته میلادی بوده است و پس از آن آفریقا با رشد ۷ درصدی و منطقه آسیا پاسیفیک و اروپا هر کدام با ۶ درصد رشد قرار گرفته‌اند اما حضور گردشگران خارجی در منطقه آمریکا رشد ۳ درصدی را ثبت کرده که در واقع پائین‌تر از متوسط جهانی است.

«زوراب پولولیکاشویلی» دبیر کل سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل در این باره توضیح داد: رشد گردشگری در چند سال اخیر به خوبی نشان داده که امروزه این بخش یکی از قدرتمندترین محرکه‌های رشد اقتصادی و توسعه است. مسئولیت ما این است که این صنعت را به شکلی پایدار مدیریت کنیم تا کشورها به منفعت واقعی از این توسعه از طریق اشتغال‌زایی و کارآفرینی دست یابند و هیچ کس جا نماند. به همین دلیل است که تمرکز سازمان جهانی گردشگری در سال ۲۰۱۹ بر روی آموزش، مهارت‌ها و ایجاد اشتغال است.

آمار منطقه‌ای

ورود گردشگران بین‌المللی در اروپا به ۷۱۳ میلیون نفر در سال ۲۰۱۸ (رشد ۶ درصدی در مقایسه با ۲۰۱۷) رسیده است که به طور جزئی‌تر جنوب اروپا و مدیترانه (۷ درصد)، شرق و مرکز اروپا (۶ درصد) و غرب اروپا نیز (۶ درصد) رشد در مقایسه با سال گذشته داشته‌اند. منطقه شمال اروپا نیز به دلیل کاهش شمار توریست‌های خارجی در بریتانیا، رشدی در مقایسه با ۲۰۱۷ نداشته است.

آسیاپاسیفیک نیز در مجموع میزبان ۳۴۳ میلیون نفر (رشد ۶ درصدی) بوده است که به ترتیب در این منطقه جنوب شرقی آسیا (۷ درصد)، شمال شرق آسیا (۶ درصد) و جنوب آسیا (۵ درصد) رشد داشته اند. اقیانوسیه نیز رشد متوسط ۳ درصدی را در جذب گردشگر بین‌المللی به ثبت رسانده است.

۲۱۷ میلیون نفر نیز در سال گذشته میلادی، منطقه آمریکا را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کردند که رشد ۳ درصدی را برای این منطقه رقم زده است. آمریکای شمالی با رشد ۴ درصدی پیشتاز است و پس از آن آمریکای جنوبی با رشد ۳ درصدی قرار دارد اما منطقه آمریکای مرکزی و کارائیب رشد منفی ۲ درصد را به ثبت رسانده که بخشی از آن ناشی از توفان‌های سهمناک ایرما و ماریا در سپتامبر ۲۰۱۷ است.

آمارهای به دست آمده از منطقه آفریقا نیز حاکی از رشد ۷ درصدی ورود گردشگری بین‌المللی و رسیدن به ۶۷ میلیون توریست دارد که در این میان شمال آفریقا و جنوب صحرای بزرگ آفریقا به ترتیب رشد ۱۰ و ۶ درصدی داشته‌اند.

اما منطقه خاورمیانه با رشد ۱۰ درصدی بهترین عملکرد را به نام خود به ثبت رسانده است و شمار توریست‌ها خارجی ورودی به این منطقه به ۶۷ میلیون نفر در سال ۲۰۱۸ رسیده است.

چشم‌انداز سال ۲۰۱۹

​بر اساس روند کنونی، چشم‌انداز اقتصادی و شاخص اطمینان سازمان جهانی گردشگری، پیش بینی می‌شود شمار گردشگران بین‌المللی در سال ۲۰۱۹ با ۳ تا ۴ درصد رشد همراه باشد و همچنان به روند صعودی خود ادامه دهد. ثابت ماندن قیمت سوخت به معنای سفرهای هوایی با قیمت مناسب است و خطوط هوایی نیز در بسیاری از مقاصد در حال بهبود و توسعه است که تنوع بازارهای مبدا گردشگری را تسهیل می‌کند. پیش‌بینی‌ها همچنین حاکی از حضور قدرتمند بازارهای مبداء نوظهور از جمله هند و روسیه و همچنین کشورهای کوچک‌تر آسیایی چون امارات است.

از سوی دیگر، کاهش رشد اقتصاد جهانی، شرایط نامشخص برگزیت و تنش‌های جغرافیای سیاسی و تجاری موجب شده برخی سرمایه‌گذاران و مسافران فعلا دست نگه‌دارند و اقدامی نکنند.

رئیس سازمان جهانی گردشگری در انتها عنوان کرد: دیجیتال‌سازی، مدل‌های کسب و کار جدید، سفرهای ارزان‌تر و تغییرات اجتماعی همچنان صنعت گردشگری در سال ۲۰۱۹ را شکل می‌دهند بنابراین مقاصد گردشگری و همچنین کمپانی‌ها باید خود را با این شرایط وفق دهند تا همچنان در عرصه رقابت باقی بمانند.