گردشگری و توریسم

تخت جمشید، ریشه در پیغام صلح و دوستی ایرانیان دارد

تیان ین یو، که روز جمعه در راس هیاتی از گردشگران کشور چین از مجموعه جهانی تخت جمشید در شهرستان مرودشت فارس دیدن می کرد، در گفت و گو با ایرنا افزود: از آثار تاریخی بسیاری در دنیا بازدید کرده ام اما احساسی که در زمان بازدید از تخت جمشید داشتم با تمام مجموعه های کهن جهان تفاوت داشت.
وی، تخت جمشید را مجموعه ای ارزشمند توصیف کرد و اظهار داشت: به باورم این بازدید هیات چینی از این مجموعه در تاریخ سابقه نداشته و این کار بسیار ارزنده ای است که صورت گرفت.
تیان ین یو ادامه داد: ظرفیت های زیادی در حوزه افزایش مراودات فرهنگی بین مردم ایران و چین وجود دارد.
نماینده هیات فرهنگی و گردشگری کشور چین گفت: در چین سخنان و اخبار زیادی در مورد ایران شنیده ام که اغلب منفی بوده اما در کتاب های تاریخی هر مطلبی که از ایران خوانده ام بسیار مثبت بوده و در بازدید از این کشور، این مساله برای من به اثبات رسید که ویژگی ها و تاریخ ایران زمین و مردمانش با شنیده هایم تفاوت زیادی دارد.

**جذب سرمایه گذار در حوزه گردشگری یکی از اهداف سفر هیات چینی است
نماینده سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری ایران در کشور چین نیز در حاشیه این بازدید به خبرنگار ایرنا گفت: هیات فرهنگی کشور چین با هدف افزایش روابط گردشگری 2 کشور، با همکاری رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و نمایندگی اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشورمان و همچنین موسسه فرهنگی گووو جیان در چین، به ایران سفر کرده است.
حسین خلیفی افزود: این گروه گردشگر چینی که متشکل از 21 نفر شامل، فعالان فرهنگی، معماری، شعرا، تهیه کننده فیلم، سرمایه گذار، تورگردان، شرکت های مسافرتی و استادان دانشگاه های چین است در مدت اقامت خود در ایران از ظرفیت های گردشگری و فرهنگی شهرهای تهران، شیراز، اصفهان و یزد دیدن خواهند کرد.
وی ادامه داد: سفر هشت روزه این هیات که از بیست و چهارم دی ماه جاری آغاز شده تا دوم بهمن ماه 97 ادامه دارد و یکی از اهداف این سفر، جذب سرمایه گذار در زمینه های مختلف به ویژه حوزه گردشگری و آشنایی آنها با جاذبه‌های میراث فرهنگی است.
به گفته خلیفی، هیات فرهنگی چین تا کنون با مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استادان دانشگاه علامه طباطبایی در تهران دیدار، گفت و گو و در مورد مسایل فرهنگی با یکدیگر رایزنی کردند.
هیات 21 نفره فرهنگی و گردشگری چین قبل از بازدید از مجموعه جهانی تخت جمشید در همایشی با عنوان بررسی تمدن دو هزار و 500 ساله پارسی شرکت کردند و با ظرفیت های گردشگری استان فارس آشنا شدند.
یادمان تاریخی تخت جمشید که متعلق به دوره هخامنشیان است یکی از چهار اثر ثبت شده استان فارس در فهرست آثار جهانی است که در سال 1979میلادی با شماره 114در سازمان جهانی علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) ثبت شد.
سلسله هخامنشیان از سال 330 تا 550 پیش از میلاد در ایران حکومت کردند.
مجموعه جهانی تخت جمشید در شهرستان مرودشت و در فاصله 60 کیلومتری شمال شیراز واقع شده است.
9873 /6118 /2027

انتهای پیام /*


فرهنگی


هیات فرهنگی


چین


تخت جمشید