گردشگری و توریسم

57 محوطه تاریخی ثبت نشده جدید در سردشت شناسایی شد

صلاح محمدی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شناسایی محوطه های تاریخی و مناطق گردشگری سردشت در راستای تکمیل طرح جامع گردشگری این شهرستان صورت گرفته است.
وی اضافه کرد: در این رابطه با دعوت از تعدادی از دهیاران روستاهای 2 بخش مرکزی و وزینه، مناطق گردشگری، چشمه های طبیعی، صنایع دستی و مناطق مشکوک به محوطه های تاریخی معرفی و با کمک باستان شناسان شناسایی شدند.
محمدی با اشاره به اینکه این محوطه های تاریخی زیرپوشش لیست حفاظتی این اداره قرار گرفته است بیان کرد: 2 بنای تاریخی شامل حمام بیستون سردشت مربوط به دوران قاجاریه و پل قلاتاسیان مربوط به دوران ساسانی که در دوران قاجاریه بازسازی شده و همچنین 33 تپه تاریخی در این شهرستان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده اند.
محمدی تصریح کرد: امسال هم 2 منطقه نمونه گردشگری شامل آبشار 90 متری شلماش و چشمه خروشان آب معدنی گراوان در فهرست آثار ملی قرار گرفته و به ثبت رسیدند.
به گزارش ایرنا، از مجموع آثار به ثبت رسیده در فهرست آثار ملی در این شهرستان مرزی سردشت، سایت باستانی ربط، حمام تاریخی و پل قلعه تاسیان مربوط به دوران قاجار از مهم ترین این آثار به شمار می روند.
پل قلاتاسیان در مسیر جاده پیرانشهر به سردشت و در مسیر فرعی روستای نبی آوا به سپیداره قرار گرفته و عنوان آن از قلعه « قلعه تاسیان » مشتق شده است که مربوط به دوره ساسانی می باشد و بقایای آن هنوز هم در قسمت شمالی این پل و به فاصله کمی از آن قرار دارد.
تاریخ ساخت بنا ( پل ) مربوط به دوران قبل از اسلام می باشد و صخره ای بودن بستر رودخانه و وجود صخره های طبیعی مانع از انجام عملیات پی سازی در این پل شده است و پایه ها را بدون پی سازی مستقیم روی صخره ها سوار کرده اند.
آبشار شلماش با دره‌ای سرسبز در کنار جنگل‌های پراکنده، در نزدیکی شهر سردشت واقع شده و از شاخه‌های رودخانه زاب کوچک محسوب می‌شود؛ این آبشار که در واقع از سه آبشار تشکیل شده هم اکنون به صورت منطقه‌ای تفریحی درآمده و همه ساله به خصوص در فصل گرما هزاران نفر از مناطق مختلف و به خصوص از شهرهای کردنشین برای دیدن آن عازم سردشت می‌شوند.
یکی دیگر از جاذبه های مهم گردشگری سردشت چشمه آب معدنی گراوان بوده که در فاصله 2 کیلومتری شهرستان ربط و 12 کیلومتری شمال شرقی سردشت واقع شده است؛ کانی‌ گراوان از چشمه های آب معدنی است که املاح محلول در آن حداقل یک گرم در لیتر بالغ می گردد.
چشمه در کنار روستایی بنام کانی گویز در جنوب شرق حوضه زاب قرار گرفته و آب جوشان از آن بیرون می آید و در کل این چشمه معدنی و گازدار است و حتی در امور پوست درمانی مورد استفاده قرار می گیرد.
آب چشمه پس از جریان در سطح زمین از خود موادی برجای می گذارد و به دنبال آن روز به روز بر حجم توده ی مخروطی شکل و زیبای آن افزوده می شود؛ آب آن از نظر معالجه امراض جلدی شهرت داشته و خواص درمانی و بیوفیزیولوژیکی دارد.
7562/6185/7129

انتهای پیام /*


فرهنگی


محوطه تاریخی


فهرست ملی


سردشت